تولید دکل منوپل یا دکل تک‌پایه مثل سایر انواع برج و دکل مخابراتی برای تأمین شرایط نصبِ تجهیزات مختلفی مثل آنتنهای مخابراتی، تجهیزات ارسال فرکانس‌های اینترنتی، دوربین مداربسته و… انجام می‌شود. دکل منوپل به این دلیل که فضای کمی جهت نصب و راه‌اندازی اشغال می‌کند برای فضا‌های محدود مناسب است و معمولاً از جنس ورق‌های فولادی گالوانیزه ساخته می‌شود.

ساخت دکل منوپل در سکشن‌های جداگانه انجام می‌شود و این سکشن‌ها در هر دکل تک‌پایه تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر روی هم قرار می‌گیرند. دکل منوپل ممکن است برای مصارف مخابراتی یا استفاده به‌عنوان دکل دوربین به کار گرفته شود و اندازه فونداسیون آن به قطر سکشن‌ها و ارتفاع نهایی ربط دارد. شرکت‌های فعال در زمینه تولید دکل منوپل مثل همپا دکل این تجهیزات کاربردی را برای تأمین ارتفاع مورد نظر در قطر‌ها و اشکال مشخص و استانداردی تولید و عرضه می‌کنند.

تولید دکل منوپل یا تک پایه در همپا دکل

دکل منوپل چیست؟

ساختار کلی دکل منوپل به‌غیراز فونداسیون و تجهیزات نصب شده بر روی آن شامل بدنه و ساقه دکل می‌شود و به همین علت با نام دکل تک‌پایه شناخته می‌شود.

کاربری این نوع دکل‌های پرکاربرد بر اساس اتصال به زمین ممکن می‌شود و چون در نصب و راه‌اندازی آن از عامل نگه‌دارنده دیگری استفاده نمی‌شود، به فونداسیون عمیق‌ترین نسبت به سایر انواع دکل نیاز دارد. در نصب دکل تک‌پایه با ارتفاع و قطر کم و وزن سبک اغلب از فونداسیون‌های پایه آماده که به فونداسیون پایه چراغ هم شهرت دارند استفاده می‌شود.

تولید دکل منوپل در بیشتر کشور‌ها به دلیل ایمنی خوب و مزیت‌های نصب و نگه‌داری راحت متداول است و از آن در مصارف کوچک و بزرگ و خصوصاً در بزرگراه‌ها و جاده‌ها و پارک‌ها استفاده می‌شود. دکل تلسکوپی نام دیگر دکل منوپل است که به سیستم سوار شدن سکشن‌های این دکل اشاره دارد.

روش دیگر سوار شدن قطعات مختلف دکل منوپل به جز روش تلسکوپی یا فلنچ، اتصال سکشن‌ها به وسیله پیچ‌ومهره است که ساخت دکل منوپل در برخی از موارد طبق آن صورت می‌گیرد.

تولید دکل منوپل

تولید انواع دکل منوپل از نظر شکل

دکل منوپل با توجه به شکل سطح مقطع سکشن‌ها که معمولاً استوانه‌ای هستند شناخته می‌شود. البته در تولید دکل منوپل این شکل استوانه‌ای می‌تواند به‌طور کامل رعایت نشود و سکشن‌ها ساختاری چند ضلعی هم داشته باشند، اما شکل عمومی قطعات دکل تک‌پایه استوانه‌ایِ کاملاً مدور (لوله‌ای یا اسپیرال) یا استوانه‌ای چندوجهی داری تعداد ۸ ضلع یا بیشتر است.

در مورد شکل نهایی دکل منوپل باید گفت که سازه‌های آن در نهایت به دو صورت کلی دیده می‌شود:

۱- دکل منوپل دایره‌ای

یکسان بودن قطر سطح مقطع سکشن‌های دکل منوپل باعث می‌شود که قطر ساختار نهایی دکل از پایین به بالا یکسان باشد. اتصالات قطعات مختلف این شکل از دکل منوپل به وسیله پیچ و مهره یا جوش انجام می‌شود و هم دکل‌های خیلی قطور و بلند را شامل می‌شود، هم دکل‌های باریک‌تر و تک سکشنی تا ارتفاع شش متر را.

۲- دکل منوپل مخروطی

در برخی از انواع دکل منوپل، روش سوار شدن تلسکوپی یا فلنچ باعث می‌شود که شکل نهایی پایه دکل از زمین به سمت آسمان به شکل مخروطی دیده شود. در این شکل دکل، قطر آخرین سکشن طبیعتاً از قطر پایین‌ترین سکشن کم‌تر است. درست مانند دکل منوپل دایره‌ای، از دکل منوپل مخروطی هم برای دکل‌های بلند و هم برای دکل‌های کوتاه می‌توان استفاده کرد، اما استفاده از آن برای ساخت دکل‌های بزرگ و سنگین با ارتفاع بیشتر منطقی‌تر است.

مراحل کلی تولید دکل منوپل یا تک‌پایه

به‌طورکلی مراحل تولید دکل منوپل در انواع مختلف مثل لوله‌ای یا اسپیرال، چندوجهی و… متفاوت است. ساخت دکل منوپل با محاسبه اندازه و قطر مناسب ورق‌های فولادی شروع می‌شود. بعد از فرایند برش و شکل‌دهی به ورق‌های فولادی، سکشن‌های منوپل معمولاً به طول شش متر تهیه می‌شوند و برای آن‌ها تمهیدات خاص اتصال به قطعات دیگر در ساختار نهایی دکل در نظر گرفته می‌شود.

ساخت فونداسیون پیش‌ساخته یا درجا و قطعاتی که قرار است بر روی دکل قرار بگیرد هم مراحل جداگانه‌ای دارد، اما از نظر ویژگی‌های کلی مثل وزن و ملزومات و شرایط اتصال و… باید با شرایط ساخت دکل منوپل هماهنگ باشد.

در مجموعه همپا دکل شرایط تولید دکل منوپل در اندازه‌ها و اشکال مختلف مثل دکل مهاری ،  دکل مخابراتی، دکل دوربین و… فراهم است و تمامی مراحل طراحی و تولید طبق معیار‌های استاندارد صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های دکل منوپل

تولید دکل منوپل مانند سایر انواع دکل طبق معیار‌های مورد نظر و موارد استفاده صورت می‌گیرد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کاربردی هر دکل باعث تفکیک آن‌ها از یکدیگر می‌شود. ارتفاع، قطر، شرایط نصب و راه‌اندازی و البته تناسب دکل‌ها با تجهیزاتی که قرار است روی آن‌ها نصب شوند مهم‌ترین ملاک‌هایی است دکل‌ها را از هم جدا می‌کند.

برای شناخت بهتر دکل منوپل مرور مهم‌ترین ویژگی‌های آن ضروری است.

دکل منوپل از نظر کاربرد تفاوت چندانی با انواع دیگر دکل متداول مثل دکل مهاری ندارد، اما میزان ارتفاع و وزن تجهیزات قابل نصب بر روی آن محدودتر است.

برای نصب و راه‌اندازی دکل منوپل به فضای کمتری نیاز است و برای همین در مکان‌های محدود مثل کنار جاده‌ها، پارک‌ها، معابر پیاده و… به کار گرفته می‌شود.

هزینه و سرعت نصب دکل منوپل به مراتب پایین‌تر از سایر انواع دکل است و برای همین استفاده از آن برای مصارف کوچک و سبک مثل راه‌اندازی دکل دوربین منطقی‌تر است.

در انواع قطورتر و مرتفع‌تر دکل منوپل هم مثل دکل‌های گاید می‌توان از نردبان و حفاظ نردبان بهره برد تا فرآیند بالا و پایین رفتن از دکل راحت شود و ایمنی کاربران هم تأمین گردد.

تولید دل منوپل بیشتر برای تحمل وزن کم‌تر صورت می‌گیرد، پس در حالت کلی نمی‌توان آن را یک گزینه مناسب برای نصب تجهیزات زیاد و سنگین در نظر گرفت.

قیمت دکل منوپل لوله‌ای معمولاً کم‌تر از دکل تک‌پایه چندوجهی است و به همین دلیل استفاده از آن برای مصارف کلان‌تر توصیه می‌شود.

میزان لرزش در دکل منوپل بیشتر از سایر انواع دکل است.

نکات فنی در تولید دکل منوپل

ساخت دکل منوپل در انواع مختلف با توجه به ملاحظات فنی کلی و استاندارد صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

طول استاندارد سکشن‌های دکل منوپل ۶ متر است.
ارتفاع استاندارد دکل‌های منوپل چندوجهی ۱۸ تا ۳۶ متر است.
برای دکل منوپل میزان مقاومت در برابر باد حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته می‌شود.
جوش co۲ و پوشش گالوانیزه از ملزومات اصلی تولید دکل منوپل است.

شاید از این مطلب تولید دکل خود ایستا خوشتان بیاید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!