اطلاعات جامع در مورد بیس دکل مهاری

بیس دکل مهاری قطعه‌ای از کل بدنه دکل مهاری است که در پایین‌ترین قسمت دکل در حد فاصل بین سکشن‌های دکل مهاری و پایه بتنی قرار می‌گیرد. بیس یا بیس پلیت برای نصب انواع مختلف دکل کاربرد دارد و فقط مربوط به نوع خاصی از دکل و برج‌های مخابراتی نیست. این قطعه در اشکال مختلف مناسب برای انواع دکل مهاری به‌صورت صفحات فولادی تخت ساخته می‌شود و به‌عنوان صفحه پایه برای ایجاد ارتباط بین روبنا و فونداسیون بتنی کار گذاشته می‌شود.

به بیان ساده‌تر مسیر بارگذاری پایه دکل مهاری در فونداسیون با بیس پلیت تکمیل می‌شود. این صفحات فولادی که از یک طرف به‌وسیله انکر بولت‌ها به سطح مقطع افقی فونداسیون و از طرف دیگر با سازوکار نری و مادگی با لوله‌های سکشن زیرین دکل مهاری وصل می‌شوند، به توزیع یکنواخت بار‌های روبنا به فونداسیون بتنی کمک می‌کنند و بنابراین موجب بالا رفتن ضریب امنیت و استحکام در کل سازه می‌شوند.

اشکال بیس پلیت با توجه به شکل دکل و پایه بتنی ساخته می‌شوند و پرکاربردترین آن‌ها بیس دکل مهاری مثلثی یا مربع مناسب دکل مهاری g۳۵ و g۴۵ است و در همپا دکل در کنار سایر متعلقات دکل مهاری عرضه می‌شود.

کاربرد بیس دکل مهاری چیست؟

پایه دکل مهاری از سه جزء اصلی زیرین‌ترین سکشن دکل، بیس دکل مهاری و فونداسیون بتنی دکل تشکیل می‌شود. صفحات بیس پلیت واسط بین سکشن زیرین و فونداسیون دکل هستند و به برقراری ارتباط صحیح ازنظر اتصال و توزیع وزن کمک می‌کنند. تولید بیس دکل مهاری در ارتباط مستقیم با تولید دکل مهاری صورت می‌گیرد تا میان تمامی تجهیزات دکل هماهنگی کامل برقرار باشد. پایه دکل مهاری بدون بیس پلیت نمی‌تواند توسط یک‌ پایه بتنی به شکل بی‌نقص حمایت شود چون توزیع وزن و ایجاد ارتباط ایمن بین سکشن‌های عمودی دکل با سطح مقطع افقی پایه بتنی به درستی اتفاق نمی‌افتد.

راهکار مهندسی برای هماهنگی بیشتر این دو قطعه پایه دکل استفاده از صفحه‌ای فولادی است که از یک طرف با جنس سکشن هماهنگی پیدا کند و از طرف دیگر سطح مقطع کوچک وجوه سکشن‌ها را روی فونداسیون بتنی گسترش دهد. بیس دکل مهاری درواقع در نقش یک صفحه باربری عمل می‌کند و ساختار اتصال و پایه دکل مهاری را تکمیل می‌کند. برای مثال برای نصب دکل مهاری g۴۵ از بیس دکل مناسب با این دکل که به‌صورت سه وجهی یا چهاروجهی طراحی شده است استفاده می‌شود تا با کمک دیگر تجهیزات نصب دکل مهاری استحکام سازه بالا برود.

بیس دکل مهاری

انواع بیس دکل مهاری

تولید بیس دکل مهاری و به‌طورکلی بیس پلیت‌ها بر اساس شکل و اندازه سکشن‌های دکل‌ها انجام می‌شود. شکل کلی دکل‌های مهاری به دو صورت اصلی سه وجهی و چهار وجهی است، پس انواع بیس دکل مهاری بر اساس شکل در دو حالت عمده سه وجهی یا چهاروجهی تولید می‌شود. البته در گاهی از مواقع سه وجهی بودن بیس‌های مناسب دکل‌های سه وجهی در شکل سطح مقطع این تجهیزات رعایت نمی‌شود و بیس پلیت به شکل مثلثی ساخته نمی‌شود.

در این موارد برای هماهنگی با پایه فونداسیون و ایجاد سطح بزرگ‌تر و در نتیجه توزیع بار مناسب‌تر، شکل مربع یا مستطیل به مثلث ترجیح داده می‌شود.

از نظر اندازه هم ابعاد انواع مختلف دکل مهاری بر اساس عرض وجوه سکشن‌ها دسته‌بندی می‌شود و معمولاً سه نوع اصلی و متداول را شامل می‌شود.

دکل مهاری g۲۵
دکل مهاری g۳۵
دکل مهاری g۴۵

عدد مشخص‌شده در این انواع دکل مهاری نشان دهنده عرض وجوه مختلف است و طبیعتاً این اندازه‌ها در تولید بیس پلیت‌های متناسب با آن‌ها هم رعایت می‌شود.

نکات مهم در مورد بیس دکل مهاری

شکل انواع بیس دکل مهاری معمولاً با شکل فونداسیون بتنی که در بیشتر موارد مربع یا مستطیل است مطابقت دارد و هماهنگی آن با سکشن‌های دکل سه وجهی مثل سکشن‌های دکل مهاری g۳۵ از طریق اتصال لوله‌های سه وجهی ایجاد می‌شود.
بیس پلیت یا صفحه باربری باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بار را در ناحیه مورد نظر روی پایه بتنی به‌خوبی توزیع کرده و از تنش‌های باربری بیش‌ازحد جلوگیری کند.
در تولید بیس دکل مهاری هم مثل تولید دکل مهاری، گالوانیزه کردن سطوح بسیار مهم است و از پوسیدگی قطعات پایه دکل مهاری جلوگیری می‌کند.

قیمت بیس دکل مهاری

در تعیین قیمت بیس دکل مهاری رعایت اصول استاندارد تولید و کیفیت مناسب محصولات نقش اساسی دارد. به‌طور کی ساخت و تولید دکل مهاری و تجهیزاتش به مواد اولیه وابسته است و قیمت روز این مواد قیمت نهایی محصول را هم تعیین می‌کند. نکته کلی‌تر در مورد خرید تجهیزات دکل مهاری کیفیت کلی و هماهنگ این محصولات با هم است. یکی از راه‌های حصول اطمینان در مورد کیفیت این تجهیزات ازجمله بیس دکل مهاری، تهیه تمامی آن‌ها از یک تولیدکننده مشخص مثل همپا دکل است، چون احتمال حفظ کیفیت یکدست در میان محصولات یک تولیدکننده بیشتر از حالتی است که تجهیزات از تولیدکنندگان مختلف تهیه شده باشند.

برای آشنایی با برخی دیگر از متعلقات دکل مهاری مانند:عصایی دکل مهاری،کابل دکل مهاری،گوشواره دکل مهاری،چراغ دکل مهاری،پیچ و مهره دکل مهاری و غیره می توانید بر روی کلمه مورد نظر خود کلیک کرده تا وارد صفحه آن شوید.

برای دریافت اطلاعات تخصصی در مورد انواع دکل می توانید به وبلاگ همپا دکل مراجعه نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!