استاندارد، محاسبات و مشخصات دکل مهاری

دکل مهاری نوعی از دکل های مخابراتی هستند که روی آنها پنل ها و آنتن های رادیویی قرار می گیرد. این دکل ها نسبت به دکل های دیگر کمی ارزان تر هستند. دکل رادیویی از تجهیزات مهم مخابراتی است که باید در هر شهر و منطقه ای وجود داشته باشد تا ارتباطات رادیویی و مخابراتی بهتر صورت بگیرد. متاسفانه اطلاعات کافی و زیادی در مورد دکل ها و انواع دکل های مخابراتی و رادیویی در فضای مجازی و اینترنت، در دسترس نیست. اما شاید بتوان سایت شرکت مهندسی تجهیز همپا دکل را به عنوان یک مرجع برای کسب مشخصات دکل مهاری و دیگر اطلاعات مفید در این زمینه در نظر گرفت.

مطمئنا در ذهن شما سوالاتی پیرامون دکل های مهاری و مشخصات و استاندارد دکل های مهاری وجود دارد که ما امروز تمام آن را پاسخ می دهیم.

در این مطلب سعی کرده ایم تا پاسخی روشن و واضح برای سوالات زیر، پیدا کنیم:

دکل مهاری چیست و چه مشخصاتی دارد؟
برای ساخت و نصب یک دکل، قیمت تمام شده چقدر خواهد بود؟
استاندارد سازی تولید دکل مهاری چگونه است؟
تجهیزات و محاسبات دکل مهاری چیست؟

معرفی و مشخصات دکل مهاری

در میان انواع دکل های مخابراتی و رادیویی، دکل مهاری، یکی از معروف ترین، ارزان ترین و پر کاربرد ترین دکل های رادیویی در کشور است. این دکل ها که در نواحی مرتفع باید نصب شوند، به وسیله ی سیم و کابل مخصوص، مهار می شوند. در جاهایی که فضای بزرگ و بازی دارند، می توان از این دکل ها استفاده کرد. مانند پشت بام ساختمان ها

عرض این دکل ها از روی زمین تا انتهایی ترین نقطه در ارتفاع، یکسان می باشد و تغییری نمی کند. این دکل برای نصب بسیار مقرون به صرفه است. همچنین، سرعت نصب این دکل ها بسیار بالاست و زود نصب می شوند. این دکل ها برای اولین بار توسط شرکت کانادایی تولید شدند. اگر در نقاط شهری، فضای کافی برای نصب این دکل ها وجود داشته باشد، حتی می توان روی پشت بام و یا روی برج های چندین طبقه هم آن ها را نصب کرد.

این دکل ها از لوله میل گرد و نبشی درست شده اند. توسط یک سری سیم و کابل مهار کننده به زمین وصل شده و محکم روی زمین نصب می گردند. دکل های مهاری، سری و مدل های متفاوتی دارند. یکی از معروف ترین دکل های مهاری، سری G می باشد. این سری با انواع دکل مهاری g35 ، دکل مهاری g45 و G25 ساخته می شوند. انواع این دکل ها در شرکت همپا دکل وجود دارد.

این دکل ها روی پشن بام ها و اصولا روی قسمت خرپشته ی ساختمان و جایی که ستون اصلی ساختمان بنا شده است، نصب می شوند. عددی که مقابل حرف G نوشته می شود، نشان دهنده ی عرض قائده ی بخش ها می باشد. این دکل ها سه ضلعی هستند و به صورت سکشن های سه متری به هم متصل می شوند و روی پشت بام نصب می گردند. باربری این دکل ها بسیار کم است و برای نصب آنتن و دیش اینترنت و دیش های موبایلی کوچک از آن استفاده می شود.

مشخصات دکل مهاری به صورت کلی

می توان مشخصات دکل مهاری را در موارد زیر، دسته بندی کرد:

  • جنس پایه های اصلی از لوله 1 اینچ، با استفاده از جوش الکتریکی، می باشد.
  • جنس تودلی هر بدنه ی دکل، میل گرد 8 میلی متری است.
  • آنتن هایی که قرار است به صورت بشقابی روی دکل نصب شوند، در سه جهت و به وزن 100 کیلو گرم می باشند.
  • دکل ها نسبت به سرما و یخ زدگی دارای مقاومت هستند.
  • طول هر بدنه ی دکل یا سکشن، 300 سانتی متر است
  • حداکثر ارتفاع قابل نصب دکل از سطح زمین 9000 سانتی متر است.
  • وزن یک دکل حدودا بین 24 تا 26 کیلوگرم می باشد.
  • در حالت 60 متری دکل، حداکثر نیروی محوری پای دکل برابر با 1514 کیلوگرم است.
  • اتصالات دکل بر روی هم به صورت پیچ و مهره ای و از نوع کشوئی هستند.
  • مهار کش ها از جنس گالولنیزه هستند و نمره ی 16 دارند.

قیمت تمام شده ی دکل های مهاری

دکل رادیویی از تجهیزات مخابراتی مهم در هر کشور می باشند. اگر نگاهی به گذر زمان در عرصه ی پیشرفت ارتباطات بیندازید، متوجه می شوید که از گذشته تا امروز خیلی اوضاع فرق کرده است. قبلا برای برقراری ارتباطات رادیویی، در بالاترین ارتفاعات و کوه های اطراف و مشترک با چند شهر، یک ایستگاه رادیویی احداث می شد. از این ایستگاه برای برقراری ارتباطات تلویزیونی و رادیویی و بعضا مخابراتی استفاده می شد.

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت و موبایل، روز به روز به تعداد تولید کنندگان دکل های مخابراتی و رادیویی اضافه شد. قبلا انحصار تولید در دستان کشورهایی مثل کانادا و آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی بود. اما این تکنولوژی کم کم به ایران هم پا گذاشت و دکل ها نیز در ایران هم تولید شدند. این کار تا جایی پیش رفت که امروزه در ایران چندین تولید کننده ی دکل در حال فعالیت تولید و نصب هستند.

شرکت همپا دکل یکی از همین شرکت های تولیدی است که در حال حاضر با داشتن بیش از 10 سال تجربه ی کاری، توانسته است تولیدات خوبی در زمینه ی دکل و سکشن مهاری، دکل اینترنت، دکل دوربین مدار بسته و بسیاری از محصولات دیگر داشته باشد. دکل های مهاری قیمت های مختلفی دارند. اگر نگاهی به قیمت هایی که در گذشته وجود داشته است، بیندازید، متوجه می شوید که این دکل ها نیز همپای بسیاری از محصولات و تجهیزات مخابراتی، تغییرات قیمتی متفاوتی را تجربه کرده اند.

جنس دکل ها و میله ها همگی از فلزات و آلیاژ هایی مثل نبشی و تجهیزات گالوانیزه هستند. قیمت این ها با قیمت جهانی فلزات، در حال نوسان هستند. البته در شرایط کنونی کشور، به خاطر وجود تحریم ها، وارد کردن این دکل ها به صرفه نیست و باید از محصولات داخلی استفاده کرد. محصولات داخلی نیز کیفیت بالایی دارند و همپای کیفیت جهانی، در حال رقابت با سایر تولیدات هستند.

قیمت نصب و تولید این دکل ها با توجه به هزینه دستمزد و تجهیزات جانبی، متفاوت خواهد بود نمی توان قیمت مشخصی را برای این تجهیزات به صورت ثابت بیان کرد. قیمت و هزینه فولاد در کشور روی قیمت دکل ها اثر مستقیم دارد. همچنین اندازه و عمق فونداسیون دکل ها نیز می تواند بر روی قیمت دکل بسیار موثر باشد. هزینه های نگهداری و تعمیرات دوره ای بعد از نصب نیز می تواند تا حدودی قیمت دکل و سرویس آن را بالا پایین کند.

استاندارد دکل های مهاری

همان طور که در بالا و در مشخصات دکل مهاری گفته شد، این دکل ها شامل قطعات و تجهیزات مختلفی هستند که باید با دقت بالایی نصب شوند. استاندارد دکل های مهاری برای نصب باید سر لوحه ی اصلی کار قرار بگیرد. دکل مهاری که با استاندارد، تولید و نصب شود، می تواند در انتقال بهتر امواج رادیویی و همچنین در کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری موثر باشد.

اگر استاندارد دکل مهاری رعایت نشود می تواند در برخی از موارد به سقوط دکل و از بین رفتن تجهیزات و دکل منجر شود. همچنین امکان خطرات جانی برای عابران و ساکنان ساختمان نیز وجود دارد.

اگر استانداردهای لازم برای دکل های مهاری و نصب آن ها را بخواهیم ذکر کنیم، شامل موارد زیر می باشند:

مرحله ی جوش کاری:

در این مرحله باید پایه ی دکل و پایه ی عصایی در ساختمان کار گذاشته شود. اگر میله ی آهنی مناسب وجود نداشته باشد، باید کنده کاری روی پشت بام انجام شود تا به آهن مورد نظر که قائدتا ستون اصلی می باشد، رسید و دکل و پایه عصایی را روی آن جوش کاری کرد.

تست جوش و رنگ:

در این مرحله باید جوش کاری ها را تست کرد و طبق استاندارد پیش رفت.

مرحله ی مهار کش:

در این مرحله باید مهار کش ها و سیم و کابل ها و هلالی و سیم بکسل به درستی نصب شوند.

مرحله تست دکل:

کل دکل و تجهیزات باید از هر نظر در این قسمت تست شوند. این مرحله، مرحله ی نهایی است و باید طبق استاندارد دکل های مهاری، کاملا استاندارد سازی شود.

تمام موارد و مراحل گفته شده در بالا باید با دقت انجام شود و در نهایت هر کدام جدا گانه تست شوند. یک تست نهایی نیز باید صورت بگیرد تا دکل آماده شده و طبق استاندارد دکل مهاری، نصب و آماده ی بهره برداری قرار بگیرد.

تجهیزات و محاسبات دکل مهاری

هر دکلی در کنار خود یک سری تجهیزات مهم و کاربردی دارد که در نهایت با قرار گرفتن در ساختمان دکل یا در کنار آن، می تواند به ساخته شدن یا نصب شدن آن کمک کند. دکل مهاری نیز یک سازه ی فلزی سه وجهی یا مثلثی است. این سازه به همراه پایه ی عصائی و سیم بکسل ها و پیچ و مهره ها، همگی در کنار هم می توانند به بنا شدن دکل کمک کنند. اما محاسبات دکل مهاری، کاری است که باید قبل از نصب و راه اندازی دکل صورت بگیرد. محاسبات و ترسیم و طراحی دکل با توجه به کاربردی که قرار است دکل داشته باشد، متفاوت است.

محاسبات دکل مهاری باید طبق توان سازه انجام شود. اگر این محاسبات دقیق نباشد و یا بیش از حد توان دکل در نظر گرفته شود، ممکن است در نهایت منجر به سقوط شده یا به درستی کار نکند. همه ی محاسبات دکل مهاری و همچنین طراحی و ترسیم و نقطه یابی محل مورد نظر، باید طبق استانداردها صورت بگیرد تا دکل منجر به سقوط و تخریب و تلفات انسانی و جانی نشود.

برای مشاهده انواع دکل دوربین و دکل منوپل بر روی کلمه مورد نظر کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه آن شوید.

برای مشاده انواع دکل مخابراتی خود ایستا به این مقاله رجوع کنید.

کلام آخر

درست است که دکل های مهاری جزء ارزان ترین دکل ها هستند، اما رعایت نکردن استاندارد و محاسبات در نصب و طراحی، می تواند هزینه های جانبی کار را افزایش دهد. اگر متخصصان حرفه ای، کار نصب و راه اندازی را انجام دهند، بدون هیچ اتفاق خاصی، دکل نصب می شود. برای اینکه بتوانید این سازه ها و تجهیزات دکل مهاری را به بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید، ما به شما همپا دکل را پیشنهاد می کنیم.

برای دریافت اطلاعات تخصصی در مورد انواع دکل می توانید به وبلاگ همپا دکل مراجعه نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!