مشخصات و اهمیت نوع کابل دکل مهاری

کابل دکل مهاری یا سیم مهار یکی از اصلی‌ترین متعلقات دکل مهاری است که امکان اتصال ایمن و مقاوم را برای کل سازه دکل فراهم می‌کند. در یک سازه دکل مهاری، پایه‌های دکل باید توسط کابل مهار از سه طرف با زاویه مشخص مهار شود. کابل‌های مخصوص این کار از جنس فولاد هستند و از پیچیده شدن چند رشته نازک مفتول به دور هم یا دور یک هسته چند رشته‌ای دیگر تشکیل می‌شوند.

به این نوع کابل در اصطلاح کلی‌تر سیم بکسل می‌گویند و کابل دکل مهاری یک نوع سیم بکسل محسوب می‌شود. خاصیت انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر کشیدگی مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که استفاده از کابل دکل مهاری را در صنعت دکل و نصب آن مطلوب کرده است. در انواع دکل‌های مهاری مرتفع‌تر مثل دکل مهاری g۴۵، میزان استفاده از کابل‌های مهار افزایش پیدا می‌کند تا مقاومت بیشتری ایجاد شود. اتصال کابل دکل مهاری به زمین و سکشن‌های دکل مهاری از طریق تجهیزانی مثل کرپی، گوشواره دکل مهاری، عصایی و… میسر می‌شود و تعادل و‌ ایستایی کل مجموعه دکل را فراهم می‌کند.

کابل دکل مهاری

کاربرد کابل دکل مهاری چیست؟

ضرورت استحکام و پایداری سازه‌های مرتفع به دو دلیل اصلی ایجاد شرایط مناسب کاربری و کاهش دادن احتمال حوادث ایمنی از جانب سقوط بخش‌ها یا کل سازه جدی گرفته می‌شود. ازآنجاکه سکشن‌ها یا قطعات دکل مهاری سبک هستند، قرار گرفتن و اتصال آن‌ها و حفظ پایداری مناسب برای کل سازه بدون حمایت ممکن نیست. کابل دکل مهاری یا سیم مهار برای کمک به‌ ایستایی و پایدار کردن انواع دکل‌های مهاری کاربرد دارد.

پایدار کردن دکل به‌خصوص در هنگام وزش باد یا وارد آمدن فشار به پایه و یا هر قسمت دیگر از بدنه دکل اهمیت پیدا می‌کند. کابل‌های مهار برای هر نوع دکل مهاری سه یا بیشتر از سه نقطه اتکا در سه جهت مختلف ایجاد می‌کنند و از طریق وارد آورده فشار بیرونی متناسب در سه جهت مخالف، سکشن‌ها و کل سازه مرتفع را بر محور عمودی محکم می‌کنند.

ویژگی‌های کابل دکل مهاری

در بیشتر موارد تولیدکنندگان تجهیزات دکل مهاری ازجمله همپا دکل، کابل دکل مهاری را از به هم بافتن تعداد زیادی مفتول تهیه می‌کنند. برای بهتر ساختار پیدا کردن و افزایش مقاومت کششی این تجهیزات، بافت مفتول‌ها اول در دسته‌های نازک‌تر انجام می‌شود و بعد در ساختار اصلی کابل دکل مهاری یا هر نوع سیم بکسل دیگری استفاده می‌شود. تعداد دسته‌های مفتول مناسب، به قطر خود دسته‌ها و همین‌طور عرض وجوه مختلف دکل مهاری، ارتفاع دکل و وزن مصالح اصلی و سکشن‌ها بستگی دارد اما معمولاً کم‌تر از ۷ دسته نمی‌شود و برای بار‌های سنگین‌تر می‌تواند تا ۱۹ دسته هم افزایش پیدا کند.

جنس مفتول‌های بکار رفته در کابل دکل مهاری فولاد سرد یا گرم است و گالوانیزه شدن هم برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آن‌ها ضروری است.

قطر‌های مرسوم این تجهیزات معمولاً ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر است. طبیعتاً برای نصب و راه‌اندازی دکل مهاری g۳۵ از سیم‌های مهاری با قطر کم‌تری نسبت به دکل مهاری g۴۵ استفاده می‌شود.

آزمایش‌های مختلف استاندارد استقامت کششی انواع کابل دکل مهاری و سیم بکسل را اندازه‌گیری می‌کند و قبل از خرید این محصولات توجه به نتایج این تست‌ها و بررسی تناسب مقاومت کششی آن‌ها با پروژه در دست احداث ضروری است. اغلب میزان مقاومت ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر استاندارد کششی مناسب برای کابل دکل مهاری است.

انواع بافت کابل دکل مهاری

۱- کابل دکل مهاری استاندارد:

در این نوع کابل که منعطف‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع کابل دکل مهاری هم هست، تمام رشته‌های مفتول قطر یکسانی دارند.

۲- کابل دکل مهاری فیلر:

ترکیب قطر‌های مختلف مفتول با هم انواع کابل مهار فیلر را می‌سازد؛ البته ساختار اصلی این کابل بر اساس مفتول‌های قطورتر است و از مفتول‌های کوچک برای پر کردن فضا‌های خالی بین مفتول‌های قطورتر استفاده می‌شود

۳- کابل دکل با بافت سیل:

در این بافت کابل و سیم مهار برای افزایش مقاومت سایشی قطر مفتول‌های خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر است.

۴- کابل دکل مهاری با بافت یک‌درمیان:

در سطح بیرونی این کابل که انعطاف خوبی دارد، از مفتول نازک و ضخیم به شکل یکی در میان استفاده می‌شود.

قیمت کابل دکل مهاری

قیمت کابل دکل مهاری بر اساس سه عامل اصلی قیمت مواد اولیه، فناوری تولید و هزینه‌های مربوط به آزمایش‌های استاندارد مشخص می‌شود. انجام محاسبات دقیق و به دست آوردن مشخصات دقیق کابل مورد نیاز برای هر دکل مهاری تضمین‌کننده انتخاب بهترین کابل مهار ازنظر ایمنی و قیمت است. در نظر گرفتن وزن، تعداد وجه‌های سکشن‌های دکل مهاری و درنهایت ارتفاع نهایی سازه، قطر مناسب کابل دکل مهاری را به متخصصین نصب و راه‌اندازی دکل مهاری نشان می‌دهد.

برای آشنایی با برخی دیگر از متعلقات دکل مهاری مانند: بیس دکل مهاری،عصایی دکل مهاری،گوشواره دکل مهاری،چراغ دکل مهاری و غیره می توانید بر روی کلمه مورد نظر خود کلیک کرده تا وارد صفحه آن شوید.

انتخاب قطر مناسب و کیفیت بالای سیم در همپا دکل بعد از ارائه مشاوره‌های مفید آسان می‌شود و درنهایت قیمت کابل دکل مهاری را مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش تهیه آن از فروشندگان انواع کابل مهار بدون تخصص می‌کند.

برای مشاهده و مشاوره انواع دکل مهاری،دکل منوپل،دکل دوربین،دکل خود ایستا،دکل پرچم،دکل مخابراتی،دکل اینترنت،برج نوری و فونداسیون پیش ساخته می توانید بر روی کلمه مورد نظرتان کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه آن شوید و یا با کارشناسان همپا دکل از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!