دکل مهاری
دکل مهاری

انواع دکل مهاری

دکل مهاری یکی از پرکاربرد ترین سازه های حال حاضر کشور است که در مناطق شهری و روستایی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دکل دارای ساختاری مثلثی بوده و به صورت حالت های سکشن دار و سه ضلعی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی کامل این سازه کاربردی خواهیم پرداخت.

دکل مهاری چیست؟

دکل مهاری به سازه ای گفته می شود که با استفاده از یک سری سیم مهار به تکیه گاهی مانند زمین یا دیوار مهار می شود. در واقع این نوع دکل ها بدون وجود سیم مهار قابل نصب و استفاده نخواهند بود.

جدول مقابسه دکل های مهاری g35 و g45

 

دکل مهاری g35

دکل مهاری g45

نکات مهم و قابل توجه در زمان خرید دکل مهاری

برای خرید دکل مهاری بهتر است ابتدا نوع کاربری دکل را تعیین کرد. زیرا این نوع دکل در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی خاصی می باشند. بنابراین هر کدام از این دکل ها دارای کاربری متفاوتی خواهند بود.‌ علاوه بر آن در زمان خرید باید نوع متریال و کیفیت سازه به طور جدی مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا گاهی ممکن است تولید کننده و فروشنده دکل مهاری از آهن بازیافتی و یا آهن ۱۲ برای ساخت سازه استفاده نموده باشد. در چنین حالتی کیفیت و طول عمر مفید سازه به شدت افت خواهد کرد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت دکل مهاری

از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت دکل مهاری عبارتند از:

۱: محل نصب دکل.

۲: نوع دکل.

۳: ارتفاع مورد نیاز دکل.

۴: متریال بدنه و متعلقات دکل.

۵: نوع پوشش دهی اجزای دکل یا سکشن ها با توجه به منطقه نصب آن.

۶: نوع کاربرد و استفاده دکل.

۷: جنس دکل.

۸: وزن دکل.

دکل مهاری

مزیت های استفاده از انواع دکل های مهاری کدامند؟

دکل مهاری دارای وزنی سبک و مقاومتی بالا است. این سازه به طرزی فوق العاده در برابر ضربه، لرزش و تکان های شدید و فشار استقامت می کند. از دیگر مزیت های این نوع دکل امکان ساخت آن ها در ابعاد و سایز های مختلف است. همچنین این سازه یک ارتباط دهنده بسیار قوی به شمار می آید. به این صورت که اگر فضای کافی برای نصب آن وجود داشته باشد می توان آن را به عنوان یک سازه ارتباطی مناسب مورد استفاده قرار داد.

مهم ترین مزیت انواع دکل مهاری آن است که تمام اجزاء آن به صورت مجزا ساخته می شوند. بنابراین به راحتی قابل حمل بوده و برای نصب قطعات ساخته شده را مونتاژ می کنند. همچنین در ساختن این نوع دکل از استانداردهای ارائه شده توسط سازمان استاندارد استفاده شده است. لازم به ذکر است که اساس و مبنای ساخت این دکل ها بر اساس وزش باد می باشد.

ویژگی های بارز و مهم سازه مهاری

دکل مهاری از جمله دکل های سبک وزن و ارزان قیمت می باشند که جهت بارگذاری های کم وزن طراحی و ساخته می شوند. وزن سبک این سازه ها باعث شده تا قابلیت نصب بر روی سازه های بتنی و فلزی را داشته باشند. همچنین به دلیل ساختار ساده ای که دارند می توان آن ها را بر روی انواع ساختمان نصب نمود. هزینه ساخت این نوع دکل بسیار پایین است به همین دلیل در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر ویژگی های این سازه ها سرعت در نصب آن ها است. به نحوی که در مدت زمانی محدود قابل اجرا و راه اندازی می باشند.

فاکتورهای مهم و قابل توجه در طراحی و ساخت دکل مهاری

دکل مهاری با توجه به فاکتورهای متعددی طراحی و ساخته می شوند. سرعت و میزان وزش باد در محل نصب، ارتفاع مورد نیاز و میزان برد مورد نیاز آنتن های نصب شده از جمله مهم ترین این فاکتورها می باشند.‌

چگونگی ساخت انواع مختلف دکل های مهاری

دکل مهاری را با قاعده های مربعی و مثلثی و به وسیله لوله ها، میلگرد ها و یا نبشی های متعدد می سازند.‌ برای نشان دادن ارتفاع سازه ساخته شده از حرف انگلیسی g استفاده می شود.

دلایل استفاده از گالوانیزه در دکل های مهاری

دکل مهاری به دلیل مواجهه با شرایط آب و هوایی مختلف ممکن است دچار زنگ زدگی و خوردگی زود هنگام شود. بروز چنین حالتی کیفیت سازه را تحت تاثیر قرار داده و سبب از بین رفتن آن می شود. در نتیجه برای جلوگیری از آسیب دیدگی بدنه و بخش های متعدد سازه آن را به وسیله گالوانیزه گرم پوشش می دهند.

ویژگی مثبت انواع دکل های مهاری

دکل مهاری دارای مقاومت فوق العاده ای در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. این امر به دلیل اجرای روکش گالوانیزه گرم بر روی بدنه اصلی و تمام سکشن های سازه است. این ویژگی منحصر به فرد سبب می شود تا به راحتی بتوان در هر موقعیت و شرایطی از آن استفاده کرد.

فواید استفاده از استاندارد اصلی F EIA-RS-۲۲۲-

در زمان خرید دکل مهاری توجه به استاندارد EIA- RS-F۲۲۲ در زمان خرید دکل مهاری باعث می شود تا افراد از نحوه ساخت و پروسه تولید این سازه اطلاعات مفیدی کسب نمایند. بر اساس این استاندارد تمام قسمت های دکل از جمله ورق های جلوگیری کننده از خوردگی و متریال ها مورد آزمایش و بازبینی قرار می گیرند. بنابراین این استاندارد تنها برای دکل هایی صادر خواهد شد که از تمام ویژگی های یک سازه درجه یک و مناسب برخوردار باشند.

کاربرد های دکل مهاری کدامند؟

مهم ترین کاربرد دکل مهاری در مکان هایی است که برای برقراری ارتباط به دید مناسب نیاز است. بنابراین از این نوع دکل ها برای نصب تجهیزات رادیویی و آنتن ها ی بی سیم در شبکه تلفن همراه و نصب شبکه های رادیویی استفاده می شوند. استفاده از این نوع دکل این امکان را فراهم می کند تا در محیط های باز و یا بر فراز ساختمان های بلند از آنتن های ارتباطی استفاده کرد.

رایج ترین و پرکاربردترین نوع دکل مهاری کدام است؟

مهم ترین و رایج ترین نوع دکل مهاری، دکل های سری g می باشند.

دکل های سری g از لحاظ ساختاری به شکل سه ضلعی و با سکشن های ۳ متری ساخته می شوند. پایه های این دکل ها از لوله هایی با ابعاد ۲۳ و به شکل Z طراحی می شوند. در واقع ایجاد میلگردها به شکل زد انگلیسی تنها به جهت سهولت در بالا رفتن از سازه طراحی و ساخته می شوند.

محل های مناسب برای نصب و راه اندازی دکل مهاری؟

مناسب ترین محل ها جهت راه اندازی و نصب دکل مهاری بر روی زمین و یا پشت بام های منازل و ادارات می باشد. علاوه بر آن بلندی ساختمان ها و برج ها می توانند بهترین محل برای نصب و راه اندازی این نوع دکل ها باشند. همچنین دکل های مهاری را می توان بر روی زمین نیز نصب نمود. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد طول سیم های مهار این سازه می باشند. به دلیل طول سیم ها معمولا برای راه اندازی این دکل ها به فضایی وسیع نیاز است. برای تشخیص فضای مناسب باید محل مورد نظر ۳/۱ بلندی دکل باشد.

اجزاء تشکیل دهنده انواع دکل مهاری؟

دکل مهاری از اجزای مختلفی تشکیل می شود که عبارتند از:

۱: بیس پلیت: صفحه فلزی است که به صورت ۳ یا ۴ پایه آن را طراحی نموده اند. از بیس پلیت برای نصب اولین سکشن دکل استفاده می کنند. اولین سکشن دکل در واقع بخش کننده فشار دکل بر روی سطح مقطع است. سطح مقطع نقش کانون پخش کننده فشار را در دکل ایفا می کند.

۲: سیم مهار فولادی: از سیم مهاری برای مهار و ثابت ماندن دکل استفاده می شود. این نوع از سیم ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند سبب جلوگیری از از لرزش سازه در هنگام وزش باد خواهند شد. هر کدام از سیم های مهار دارای قدرتی در حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع هستند و در سایز های ۶ تا ۱۶ تولید می شوند. گاهی اوقات نیز از سیم های سایز ۶ تا ۸ نیز استفاده خواهد شد.

۳: پیچ و مهره: پیچ مهره های استفاده شده در دکل مهاری از جنس فولا می باشند. این پیچ و مهره ها را اغلب در نمره ۵۰*۱۶ با پوشش گالوانیزه گرم جهت اتصال مهارکش به صفحه تعادل مورد استفاده قرار میدهند. همچنین از پیچ و مهره های فولادی با

نمره ۶۰*۱۰ جهت اتصال سکشن استفاده خواهد شد.

۴: صفحه تعادل: صفحه تعادل ورقه هایی هستند که برای اتصال سیم های مهار به زمین مورد استفاده قرار می گیرند. این صفحه از یک طرف به انکر راد و از طرف دیگر به سیم مهار وصل خواهد شد. بنابراین برش و سوراخ های متعدد در آن ایجاد خواهد شد.

5: مهارکش فولادی: از مهار کش جهت ایجاد کشش مقدماتی در سیم مهار استفاده می شود.

۶: تسمه کمربندی: تسمه کمربندی قطعه ای است که نیروی ایجاد شده در محل اتصال سیم مهار را به تمام بخش ها و سکشن دکل انتقال می دهد.

۷: کلمپس فولادی: کرپی را بست سیم مهار نیز می نامند. زیرا برای بستن بخش انتهایی سیم مهار پس از رد شدن از حلقه مهارکش مورد استفاده قرار می گیرد. کرپی را از جنس فولاد و در سایز های ۶، ۸، ۱۰ تولید می کنند.

۸: گوشواره: از این قطعه برای افزایش شعاع خم سیم های مهاری و جلوگیری از برخورد آن با انکر راد استفاده می شود. همچنین وجود این قطعه سبب بالا رفتن طول عمر سیم های مهاری خواهد شد و از بروز آسیب به آن ها جلوگیری می کند.

۹: انکر راد: از این قطعه برای اتصال سیم مهار به فونداسیون استفاده می شود. معمولا سایز انکر راد را با توجه به تعداد سیم های مهار در نظر می گیرند. پوشش این قطعه توسط گالوانیزه ضروری است.

۹: انکر بولت: از انکر بولت برای اتصال دکل به فونداسیون استفاده می شود. تعداد این قطعه مهم و حساس بر اساس وزن و ارتفاع دکل در نظر گرفته می شود. تعداد انکر بولت مورد استفاده مابین ۱ تا ۳ عدد متفاوت است.

نکته: نکته مهم در خصوص ساخت این نوع دکل آن است که جهت کارایی مثبت و طول عمر مفید آن باید از متریال و مواد اولیه باکیفیت استفاده شود.

تفاوت در کاربرد اجزاء و متعلقات انواع دکل های مهاری؟

تمام اجزایی که برای دکل مهاری ذکر شده در انواع و تیپ های مختلف این سازه نیز وجود دارند. با این تفاوت که شکل و اندازه این اجزاء در برخی از آن ها متفاوت است. برای نمونه در دکل مهاری چهار وجهی قطعه بیس به شکل مربع و در دکل سه وجهی به شکل مثلث طراحی می شود.‌ ناگفته نماند که در بعضی دیگر از تیپ های این سازه استاندارد ها یکسان می باشند. مثلا تمامی سکشن های موجود در این دکل ها ۳ متری می باشند. همچنین در تمامی دکل های مهاری از تاج و چراغ استفاده می شود. در حالی که میزان مصرف سیم مهار در برخی از دکل ها بیشتر از سایر دکل ها می باشد.

انواع دکل مهاری کدامند؟

انواع مختلف دکل مهاری عبارتند از:

۱: دکل مهاری  g25, g35, g45, g55, g65, g80

2: دکل سه وجهی مهاری

3: دکل مهاری چهار وجهی

4: دکل مهاری وینچی

شرایط استفاده از دکل مهاری؟

برای استفاده از دکل مهاری باید شرایط لازم را فراهم نمود. از جمله این شرایط عبارتند از:

۱: رعایت و مد نظر قرار دادن استاندارد های ساخت دکل.

۲: ایجاد فضای آزاد کافی جهت نصب و راه اندازی این نوع دکل.

۳: در نظر گرفتن شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی محل نصب دکل.

۴: حمل و نقل آن.

۵: نوع کاربری دکل

نکته: در اجرای برخی پروژه ها می توان از انواع دکل مختلف دکل مهاری ارزان قیمت استفاده کرد. انجام امور مخابراتی و ارائه خدمات اینترنتی از جمله پروژه هایی هستند که استفاده از دکل ارزان قیمت در آن ها بلامانع است.

نکات ایمنی جهت راه اندازی و نصب دکل مهاری

برای نصب و راه اندازی دکل مهاری لازم است نکات مهمی مورد توجه قرار بگیرند که مهم ترین آن ها فونداسیون سازه است. در صورت نصب دکل بر روی پشت بام ساختمان ها باید از تیر آهن های قوی و مستحکم برای وصل کردن دکل به فونداسیون استفاده شود. در صورتی که تیر آهن قوی و مناسب در دسترس نباشد لازم است روی بام را حفر کرده تا آهن سقف ساختمان نمایان شود. بعد از جوش زدن پایه های دکل به آهن سقف، محل جوش را باید کاملا محکم کرد.‌ بعد از انجام مراحل محکم کاری باید محل مورد نظر را با ضد زنگ و رنگ پوشاند و با سیمان و ایزوگام حفره را پر نمود.

دکل مهاری g۳۵ چیست؟

دکل مهاری g ۳۵ یکی از پر کاربرد ترین دکل های ارتباطی و مخابراتی است که به بلندی ۳۵ متر طراحی و تولید می شود.‌ این نوع دکل از بخش های متعددی تشکیل شده است که با مونتاژ آن ها بر روی بدنه اصلی شاهد قابلیت های بسیاری از این سازه خواهیم بود.

ویژگی های دکل مهاری g ۳۵

دکل مهاری از نوع g۳۵ معمولا به وسیله تعداد زیادی سیم مهاری مهار می شود.‌ به این ترتیب که در هر ۹ متر و بعضی اوقات نیز در هر ۶ متر از طریق سیم مهار، مهار می شود. مهار این سازه از سه جهت با زاویه ۱۲۰ درجه صورت می گیرد. هر بخش یا سکشن از یک بدنه لوله ای و اتصالات میلگردی تشکیل شده است. این سکشن ها به کمک جوش CO2 به هم متصل و محکم می شوند. سکشن های این نوع دکل بر اساس استاندارد های موجود دارای ۸ ردیف پله جهت بالا بردن مقاومت آن می باشند. البته گاهی اوقات از این پله برای صعود به سازه استفاده می شود. از دیگر ویژگی دکل مهاری g۳۵ پوشش تمام بدنه و متعلقات آن به وسیله گالوانیزه گرم است.

اجزاء تشکیل دهنده دکل مهاری از نوع g۳۵:

اجزاء تشکیل دهنده این نوع دکل مهاری عبارتند از:

۱: صفحه بیس دکل حفاری.

۲: سیم مهار دکل.

۳: بدنه دکل یا سکشن.

۴: کمربند مخصوص دکل.

۵: مهارکش.

۶: کرپی یا کامس.

۷: گوشواره.

تاج دکل.

صفحه تعادل.

پیچ و مهره.

تسمه کمربندی.

صفحه پشتی.

میله انکر بولت یا میله عصایی.

دلایل محبوبیت دکل g ۳۵

نصب آسان، سرعت در راه اندازی و امکان نصب هم در زمین و هم در ارتفاع از جمله دلایل محبوبیت دکل مهاری از نوع g ۳۵ است. این مدل از دکل های مهاری به دلیل وزن سبکی که دارند در کشور ما بسیار محبوب و رایج می باشند.

دکل مهاری g۴۵ چیست؟

دکل مهاری g۴۵ دکلی است که برای اهداف مخابراتی از جمله نصب آنتن های تلفن همراه، بی سیم و رادیو مورد استفاده قرار می گیرد. این دکل ها نیز همانند بسیاری از دکل های مهاری دیگر به روی زمین، دیوار و تکیه گاه نصب می شوند.

ساختار دکل مهاری g۴۵

این نوع دکل مهاری به صورت ۳ ضلعی و سکشن های ۳ متری ساخته می شود. پایه های این تیپ دکل از لوله هایی با قطر ۳۳/۷ و ضخامت ۲/۵ میلیمتر طراحی و ساخته شده و به صورت خرپایی به هم متصل می شوند. همچنین این نوع دکل ها در هر ۹ متر و بعضی اوقات نیز در هر ۶ متر به وسیله سیم های مهار فولادی ثابت و محکم می شوند. سیم مهار از ۳ جهت و با زاویه ۱۲۰ درجه سازه را مهار می کند. لازم به ذکر است که سکشن تعبیه شده در این تیپ دکل لوله ای و از اتصالات میلگرد می باشد. لوله ها و اتصالات از طریق جوش ۲CO به هم متصل می شوند.

سکشن دکل مهاری از نوع g ۴۵ به شکل مثلث بوده و هر قطعه از آن بر اساس استاندارد های لازم طراحی می شود. همچنین بر روی بدنه این سازه از ۸ ردیف پله جهت دسترسی به بخش های بالایی دکل استفاده خواهد شد.

نکته: دکل g45 مهاری کاربری محدودی دارد و تنها برای نصب دیش های سبک و کوچک اینترنت و آنتن های بی سیم مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل تامل و قابل بحث درباره دکل مهاری در تیپ g ۴۵ این است که برای نصب و راه اندازی آن ها به فضای نسبتا زیادی نیاز است. با این حال به دلیل مزیت هایی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صورتی که بر روی زمین فضای کافی برای نصب آن وجود نداشته باشد می توان آن را بر روی پشت بام ساختمان نصب کرد.

مزیت های دکل های g ۴۵ کدامند؟

دکل مهاری از نوع g ۴۵ دارای وزنی بسیار سبک و هزینه ای اقتصادی می باشد. همچنین قابلیت جمع آوری و مونتاژ مجدد را دارا می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده نصب این سازه بسیار آسان بودن و در مدت زمانی اندک قابل راه اندازی می باشد. مواردی که در زمان انتخاب نوع دکل مهاری از نوع g ۴۵ باید در نظر گرفت: دکل مهاری g ۴۵ دارای انواع مختلفی است. بنابراین در زمان انتخاب و خرید این نوع دکل باید موارد ذیل را مورد بررسی قرار داد.

۱: قبل از انتخاب لازم است محل نصب دکل مورد بررسی قرار بگیرد.

۲: لازم است تعداد و ابعاد تجهیزات قابل نصب بر روی دکل مورد بررسی قرار بگیرند.

۳: سرعت و میزان وزش باد در محل نصب دکل مورد بررسی قرار بگیرد.

۴: لازم است به تامین و اجرای سیستم ارت مجزا یا همان چاه ارت توجه شود.

۵: نوع چراغ هشدار و محل دقیق نصب آن بررسی شود.

انواع دکل g ۴۵ و کاربردهای و ویژگی های آنان

تولید دکل مهاری g ۴۵ در انواع سه وجهی و چهار وجهی طراحی و تولید می شوند. ساختار نوع سه وجهی تا حد زیادی شبیه نوع g۳۵ می باشد و تنها تفاوت موجود در کاربرد و نحوه استفاده از آن ها است. مدل سه وجهی دارای سه ستون لوله ای می باشد. مدل چهار وجهی نیز دارای چهار ستون به شکل عمودی بوده که به وسیله میلگردهای فولادی به هم متصل می شوند. مهم ترین استفاده این نوع دکل کاربرد امنیتی می باشد و در سایت های نیروگاه های بادی و نیروگاه های برق از آن استفاده می شود.

سخن پایانی: دکل مهاری از جمله دکل های پر کاربرد در عرصه ارتباطات است که در کشور ما به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. جهت تهیه و خرید این نوع دکل بهتر است به شرکت های تولید کننده معتبر همانند شرکت همپا دکل مراجعه نمود. همپا دکل به عنوان برترین شرکت در تولید دکل مهاری خدمات مونتاژ و راه اندازی دکل در محل نصب را به مشتریان ارائه می دهد.