اطلاعات دکل مهاری g45 چهار وجهی

دکل مهاری g45 چهار وجهی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دکل که جزء سازه های مخابراتی به شمار می آید اغلب در حوزه ارتباطات و مخابرات کاربرد دارد. هر سکشن مورد استفاده در این نوع دکل در حدود ۳۰ الی ۳۵ کیلو گرم وزن دارد. از این رو این نوع دکل ها را دکل های سبک وزن نیز می نامند. در ادامه به بررسی کامل و جامع این سازه خواهیم پرداخت.

دکل چهار وجهی چیست؟

دکل چهار وجهی g45 یکی از انواع دکل های مهاری می باشد که به صورت چهار ضلعی تولید می شود. این نوع دکل دارای ۴ ستون لوله عمودی می باشد وبه جای اتصال سیم بکسل ها به ۳ نقطه به ۴ نقطه مهار می شوند. بنابراین دکل چهار وجهی نسبت به سایر دکل ها محکم تر بوده و برای استفاده در ارتفاع بالا مناسب می باشند.

همچنین دکل مهاری g45 چهار وجهی به دلیل مربع شکل بودن از استحکام فوق العاده ای برخوردار می باشد. لازم به ذکر است که در آن از میلگردهای فولادی به عنوان متصل کننده استفاده می شود.
مهم ترین مکان های استفاده کننده از دکل g45 چهار وجهی

دکل مهاری g45 چهار وجهی به دلیل ساختار ویژه ای که دارد قابلیت حمل و نصب تعداد زیادی آنتن را بر روی خود دارد. از این رو اغلب در نیروگاه های بادی و برای عرضه سرویس اینترنت و رادیو از آن استفاده می شود.

مشخصات اصلی دکل چهار وجهی g45: دکل مهاری g45 چهار وجهی به وسیله مقاطع ۳ متری و لوله های نمره ۳ ساخته می شود. همچنین در ساختار آن از میلگردهای نمره ۸ تیپ A و میلگردهای نمره ۱۰ تیپ B که به صورت خرپایی به هم متصل شده اند استفاده شده است.

نکته: لازم به ذکر است عددی که بعد از حرف G آورده می شود نمایانگر عرض قاعده مقطع چهار وجه دکل به سانتی متر است.
اجزاء دکل مهاری g45 چهار وجهی

دکل مهاری g45 چهار وجهی از قطعات مربعی و مثلثی ساخته شده است که در ۳ جهت با زاویه ۱۳۰ درجه و در فواصل ۶ تا ۹ متری به زمین نصب شده اند.

علاوه بر آن دکل مهاری g45 چهار وجهی از قطعات مهم دیگری تشکیل شده است که شامل موارد ذیل می باشند.

۱: سکشن یا بدنه اصلی دکل: این بخش از مهم ترین بخش های دکل است که در طراحی و ساخت آن حساسیت های بسیاری وجود دارد. زیرا لازم است سکشن بر اساس استاندارد طراحی شود.‌ ارتفاع استاندارد تعیین شده برای هر بخش از سکشن ۳ متر می باشد.

۲: مهارکش: مهارکش سازه چهار وجهی g45 از جنس فولاد تهیه می شود و جهت مهار کردن سیم مهاری بر روی صفحه تعادل مورد استفاده قرار می گیرد. مهارکش اغلب در نمره های ۱۶، ۱۴ و ۱۲ موجود می باشد.

۳: سیم های مهار کننده: سیم های مهار کننده سیم هایی از جنس فولاد هستند و در ۵ رشته به هم تنیده شده ساخته شده اند. از این سیم ها برای حفظ تعادل و بالا بردن استقامت سازه استفاده می شود. ‌ لازم به ذکر است که یک سر این سیم ها به سازه و سر دیگر آن ها در زمین محکم خواهند شد. همچنین نمره این سیم ها اغلب ۶ در نظر گرفته می شود که در شرایط مختلف از سیم های نمره ۸ نیز استفاده می شود.

۴: بیس پلیت: بیس پلیت صفحه ای از جنس ورق آهن است که اولین پایه های دکل چهار وجهی باید بر روی آن نصب شوند.

۵: صفحه تعادل: صفحه تعادل یا صفحه ذوزنقه جهت مدیریت مهارها به کار برده می شود. در واقع صفحه تعادل یک صفحه سوراخ دار بسیار ضخیم آهنی است که جهت ایجاد پل بین انکر و مهار کش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن برای ایجاد پایه نیز بهره گرفته می شود.‌

۶: پیچ و مهره: پیچ و مهره هایی که برای این نوع سازه مورد استفاده قرار می گیرند معمولا در ۲ اندازه ۶۰×۱۰ و ۵۰×۱۶ می باشند.

۷: کرپی یا کلمپ: کرپی نوعی بست به شکل U می باشد که برای حلقه کردن کابل به بدنه و بستن سیم بکسل به مهارکش ها استفاده می شود.

۸: سیستم ارتینگ: سیستم ارتینگ متشکل از میله برقگیر، سیم ارت تمام مس، کامپس و بست ارت می باشد. جهت برقراری ارتباط میان این سیستم با چاه ارت باید از شینه مسی استفاده شود.

۹: میله عصایی: میله عصایی یکی از مهم ترین بخش های موجود در دکل است که به عنوان پایه گیره میان بخش های مختلف دکل با زمین یا دیوار استفاده می شود.

۱۰: تاج: تاج در بالاترین قسمت دکل چهار وجهی واقع شده است. تاج دکل محلی برای نگهداری و نصب تجهیزات ارتینگ و سیستم های روشنایی می باشد.

۱۱: سیستم روشنایی یا چراغ دکل: این جزء از دکل در قسمت بالای آن واقع شده است و امروزه از نوع سولار یا خورشیدی آن استفاده می شود. ‌سیستم روشنایی از صفحه ای خورشیدی، باتری درونی، دکمه خاموش و روشن، فتوسل تشکیل شده است.

ویژگی های دکل مهاری g45 چهار وجهی

دکل مهاری g45 چهار وجهی به نسبت سایر دکل های دیگر از قیمت پایین تر برخوردار است و افراد به راحتی قادر به خرید آن می باشند. همچنین مراحل نصب و اجرای آن به آسانی انجام خواهد گرفت و در کمترین زمان ممکن فرایند نصب آن پایان می پذیرد. از دیگر ویژگی های این دکل مقاومت بالای آن در برابر فرسودگی و خوردگی و شرایط مختلف آب و هوایی می باشد.

لازم به توضیح است که مقاومت و استحکام بالای دکل g45 به دلیل پوشش قسمت های مختلف آن به وسیله گالوانیزه گرم است.

همچنین دکل مهاری g45 چهار وجهی از جمله دکل های سبک وزن به شمار می آید که قابلیت نصب بر روی زمین، دیوار و پشت بام را دارد. همچنین این نوع دکل تا ارتفاع ۶۰ متری از سطح زمین نیز قابل نصب می باشد. از دیگر ویژگی های دکل چهار وجهی g45 ایجاد زاویه بازو فضای نصب زیاد می باشد.

از این رو مورد توجه شرکت های عرضه کننده سرویس های وایرلس می باشند. همچنین به خاطر ساختار فنی که دارند قابلیت نصب بر روی بام ساختمان ها و سوله ها و کارخانجات را نیز دارند.
قیمت دکل مهاری g45 چهار وجهی

فاکتور های مهمی بر قیمت دکل چهار وجهی تاثیر گذار هستند. وزن، نوع، ابعاد، ارتفاع و کیفیت از جمله موارد و فاکتورهای مهم در تعیین قیمت این نوع دکل می باشند. بنابراین خریداران پیش از اختصاص بودجه به خرید دکل چهار وجهی باید موارد ذکر شده را کاملا بررسی نمایند.

کاربردهای دکل مهاری g45 چهار وجهی

۱: مناسب جهت نصب گیرنده های اینترنتی.

۲: مناسب جهت نصب گیرنده های رادیویی.

۳: مناسب برای نصب انواع آنتن، وایرلس.

۴: مناسب برای نصب آنتن های uhf و vhf.

۵: مناسب برای نصب لینک های مایکروویو.

۶: مناسب برای نصب انتن های بی سیم دستی و سازمانی مانند بی سیم آتش نشانی، پلیس و شهرداری.

خرید دکل مهاری g45 چهار وجهی

مهم ترین نکته درباره خرید دکل چهار وجهی g45 آن است که در زمان خرید باید متراژی که سفارش داده می شود مضربی از عدد ۳ باشد. زیرا هر قطعه از دکل به شکل ۳ متری می باشد. از دیگر موارد مهم که باید هنگام خرید دکل مهاری g45 چهار وجهی مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

۱: ارتفاع مورد نیاز دکل.

۲: تعداد قطعات و متعلقات مورد نیاز.

۳: استفاده از سیستم روشنایی در آن.

۴: ایجاد راه پله در سازه به جهت دسترسی آسان و سریع به بخش های مختلف آن.

۵: تهیه فونداسیون مناسب با توجه به نوع دکل.

۶: خودداری از تهیه و خرید دکل های بازیافتی.

۷: خرید از سازنده ها و فروشندگان معتبر.

نحوه نصب دکل چهار وجهی g45 بر روی پشت بام

جهت اجرا و نصب دکل مهاری g45 چهار وجهی بر روی پشت بام ابتدا باید فونداسیون آن را آماده کرد. برای این کار باید پایه دکل به وسیله ۳ تیر آهن شماره ۱۴ به صورت مثلثی به قسمت کف دکل جوش شوند. سپس فونداسیون دکل را پیاده سازی کرد. برای پیاده سازی فونداسیون بتنی باید آن را در اندازه ۱۲۰ *۱۲۰ سانتیمتر و به قطر ۲۰ سانتی متر و به شکل مربع آماده کرد.

حال برای نصب فونداسیون دکل مهاری g45 چهار وجهی که در ۸ قسمت و به فاصله های مشخص نصب شده اند باید از دستک های مخصوص استفاده کرد. به وسیله این دستک ها فونداسیون پایه مهار به ستون های از پیش آماده شده نصب می شوند. پایه دکل باید به کمک صفحات فلزی که در اندازه ۵۰*۵۰ و قطر ۲۰ سانتی متر اماده شده اند به فونداسیون پیچ شود.

مشخصات فنی دکل چهار وجهی g45:

۱: دکل از نوع مهاری و چهار وجهی است.

۲: دارای سطح مقطع ۴۵ سانتی متر.

۳: دارای لوله های گالوانیزه با ضخامت ۲ میلی متر.

۴: دارای میلگردهای شماره ۱۰ نورد

۵: دکل دارای متراژ ۴۲ متر از سطح زمین یا پشت بام می باشد.

۶: وزن تقریبی هر سکشن دکل ۵۲ کیلو گرم می باشد.

۷: طول هر سکشن ۲۹۹ سانتی متر است.

۸: طول قاعده مرکز به مرکز دکل ۴۵ سانتی متر است.

۹: فاصله مهار ها با یکدیگر ۶ متر است.

۱۰: پیچ و مهره های به کار رفته در آن ۱۰ و ۱۶ میلیمتر و از نوع ۸/۸ می باشند.

۱۱: ضخامت گالوانیزه تقریبا ۱۰۰ میکرون است.

۱۲: دارای ۱۶ مهار کش می باشد.

۱۳: تمامی صفحات تعادل این سازه دارای نمره ۶ می باشند.

وزن فونداسیون پایه دکل مهاری g45 چهار وجهی

تیرآهن های موجود در فونداسیون پایه دکل مهاری g45 چهار وجهی هر کدام دارای ۳۰ کیلو گرم وزن می باشند. بنابراین وزن بتن پایه ۷۲۰ کیلو گرم خواهد بود. لازم به ذکر است که در هر فونداسیون ۴ عدد تیر آهن قابل نصب هستند.
مشخصات فنی پایه های دکل چهار وجهی

در دکل مهاری g45 چهار وجهی به ازای هر پایه یک ذوزنقه با ۴ سوراخ، یک دستک یا همان دسته عصایی متصل می شود. ذوزنقه دکل دارای ۴ سوراخ است که ضلع بزرگ آن دارای ۳۰ سانتی متر طول و ۵ کیلوگرم وزن می باشد. دستک ها از جنس آهن شماره ۱۶ بوده و دارای ۸۰ سانتی متر طول هستند. صفحاتی که ذوزنقه و دستک ها را به هم متصل می کنند ۲۰*۲۰ سانتی متر بوده و از ضخامت ۴ میلی متری برخوردار می باشند.

فاصله پایه دکل مهاری g45 چهار وجهی تا اولین ردیف از سیم مهار ۱۰ متر است و فاصله پایه دکل تا دومین ردیف از سیم های مهار ۱۴ متر می باشد.

متراژ مهارهای به کار برده شده در دکل چهار وجهی: متراژ مهارهای ردیف اول که در ۹ متری دکل مهاری g45 چهار وجهیواقع شده اند ۱۴ متر است. همچنین متراژ مهارها در ردیف دوم که در فاصله ۱۸ متری تعبیه شده اند ۲۱ متر می باشد. علاوه بر آن متراژ مهارهای ردیف سوم که در فاصله ۲۷ متری از دکل واقع شده اند ۳۰ متر در نظر گرفته شده اند. در نهایت متراژ مهارهای ردیف پنجم که در فاصله ۳۹ متری دکل کار گذاشته شده اند ۴۲ متر می باشد.

قطعه ترک چیست: قطعه ترک قطعه ای لوزی مانند است که در مرتفع ترین نقطه دکل مهاری g45 چهار وجهی قرار داده شده است. این قطعه در بخش تاج دکل واقع شده است. ترک به وسیله سیم های مهار به دومین ردیف از پایه های دکل وصل خواهد شد. لازم به توضیح است که سیم های مهار کننده در ۸ ردیف تعبیه شده و دارای ۴۵ متر طول می باشند.

نکته: پیچ و مهره هایی که بر روی دکل استفاده می شوند به منظور جلوگیری از زنگ زدگی با گالوانیزه گرم پوشش داده می شوند.

موارد مهمی که در زمان انتخاب دکل مهاری چهار وجهی باید مد نظر قرار بگیرند

مهم ترین مسئله برای انتخاب دکل مهاری g45 چهار وجهی توجه به محل نصب آن است. زیرا دکل هایی که بر روی پشت بام نصب خواهند شد باید از متریالی سبک در تولید آن ها استفاده شود. همچنین در صورت نصب دکل بر روی زمین ارتفاع آن به هر اندازه ای که باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در غیر این صورت ارتفاع آن حدالمقدور کمتر در نظر گرفته شود.

آیا دکل های چهار وجهی به محیط زیست و موجودات زنده آسیب وارد می کنند؟

نه تنها دکل مهاری g45 چهار وجهی بلکه همه سازه ها و ابزارهای الکتریکی مشکلاتی را برای محیط پیرامون خود و بخصوص موجودات زنده ایجاد می کنند.‌ این مشکلات اغلب به دلیل امواج الکتریکی هستند که این وسایل و تجهیزات از خود متصاعد می کنند. حقیقت امر آن است که خود دکل هیچ گونه ضرری را متوجه افراد و محیط زیست نمی کند. بلکه این آنتن های نصب شده بر روی آن هستند که به دلیل ساطع کردن پرتو و امواج و تشعشعات مشکل ساز خواهند بود.
بیانیه سازمان بهداشت جهانی درباره ضرر دکل مهاری g45 چهار وجهی برای افراد و محیط زیست

پیش تر نیز شرح داده شد که نه تنها دکل مهاری g45 چهار وجهی بلکه تمامی دستگاه ها و سازه های الکتریکی برای انسان و موجودات زنده مشکل ساز هستند. حال برای جبران و جلوگیری از خسارت های احتمالی، سازمان بهداشت جهانی استانداردهایی را متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه تنظیم کرده است.

طبق این استانداردها خط قرمز پرتو های متساعد شده از آنتن های روی دکل برای فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز، ۴۶۰ میکرو وات تعیین شده است. این در حالی است که میزان پرتوهای این سازه در حدود یک میکرو وات بر سانتی متر است. بنابراین از این بابت هیچ گونه نگرانی برای استفاده از این نوع دکل وجود ندارد.

شعاع موجود در دکل مهاری g45 چهار وجهی

شعاع موجود در دکل مهاری g45 چهار وجهی بر اساس ارتفاع آن تعیین می شود. بنابراین هر چه سازه بلند تر باشد به همان نسبت دارای شعاع بیشتری خواهد بود.‌ همچنین با موانع کمتری جهت ارسال امواج روبه رو خواهد بود.

شعاع دکل چهار وجهی چیست؟

منظور از شعاع دکل مهاری g45 چهار وجهی میزان برد رادیویی است. برد رادیویی همان آنتن های نصب شده بر روی سازه می باشند. هرچه آنتن های به کار برده شده از قدرت و کیفیت بیشتر برخوردار باشند شعاع برد آنان نیز بالاتر خواهد بود.

نحوه طراحی دکل مهاری g45 چهار وجهی

جهت طراحی دکل مهاری g45 چهار وجهی استانداردهای متنوعی ارائه شده اند که سازندگان بر اساس این استانداردها اقدام به طراحی سازه می نمایند. برای ساخت این نوع دکل از قطعات و بخش های از پیش ساخته شده استفاده می شود.‌ بخش های مهم این سازه از آهن st و در سایر قطعات نیز از آهن و ST44 و ST52 استفاده خواهد شد.

بدنه اصلی دکل از جنس آهن بوده و برای بالا بردن استحکام آن از روکش گالوانیزه استفاده می شود. لازم به ذکر است که کفی این نوع دکل به اولین سکشن متصل می شود و سپس بر روی فونداسیون بتنی یا فلزی نصب خواهد شد.

سخن آخر: در متن فوق به نکات بسیار مهمی در خصوص دکل مهاری g45 چهار وجهی اشاره کردیم. در ساخت این نوع دکل فاکتورهای مهمی مد نظر قرار می گیرند که هر کدام به طور مستقیم بر روی کیفیت و قیمت ان تاثیر گذار هستند. اگر شما نیز قصد خرید این نوع دکل را دارید می توانید از سایت شرکت همپا دکل بازدید کنید.

شرکت همپا دکل یکی از شرکت های تولید کننده انواع دکل می باشد که خدمات نصب و راه اندازی آن را نیز ارائه می دهد.

برای مشاهده و استعلام قیمت دکل مهاری g35 می توانید اینجا را کلیک نمایید و همچنین برای استعلام قیمت دکل مهاری g45 می توانید وارد این صفحه شوید.

ارائه کلیه خدمات، فروش و نصب انواع دکل مهاری ، دکل منوپل، دکل دوربین، دکل خود ایستا، دکل پرچم، برج نوری و فونداسیون پیش ساخته برای انواع دکل با بهترین کیفیت و متریال استاندارد در شرکت همپا دکل قابل تولید و عرضه به شما عزیزان است.