صفر تا صد تولید دکل مهاری

تولید دکل مهاری یکی از مهم ترین و رایج ترین تولیدات در بخش تولید دکل می باشد. این دکل ها معمولا به کمک یک سیم مهار کننده که نقش تکیه گاه را ایفا می کنند به زمین متصل می شوند. از این نول دکل برای نصب آنتن بی سیم و موبایل و نصب دیش و آنتن های رادیویی بر روی سازه های بتنی و فلزی استفاده می شود. دکل های مهاری نوعی سازه سبک وزن به حساب می آید که اغلب به وسیله شرکت های تولیدی ساخته می شوند.

تولید دکل مهاری معمولا به صورت پیش ساخته بوده و توسط افراد متخصص در محل مونتاژ خواهد شد. دکل های مهاری در انواع مدل ها و طرح ها مختلف طراحی و ساخته می شوند. نصب آن ها معمولا یا بر روی زمین و یا بر روی دیوار و به صورت فونداسیونی با سیم مهاری متعادل انجام می گیرد.

تولید دکل مهاری

دکل مهاری چیست؟

دکل مهاری نوعی سازه بسیار سبک و بلند است که به وسیله سیم های مهاری فولادی مهار می شود. این سازه کاربردی از میلگرد و لوله ساخته شده است. این نوع دکل در محل هایی که نیاز به ارتفاع جهت دید بهتر باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزاء تشکیل دهنده دکل های مهاری

سکشن: سکشن بخش مهمی در تولید دکل مهار است. زیرا از اجزای متعددی از جمله پیچ و مهره، لوله و میلگرد تشکیل شده است. ارتفاع سکشن موجود در دکل ۳ متر است و ضخامت مابقی بخش های آن از جمله لوله و میلگرد بر اساس ارتفاع سازه انتخاب می شوند.

سیم مهار فولادی: از سیم مهار فولادی برای حفظ استقامت و پایداری دکل به هنگام وزش باد و لرزش ناشی از زلزله استفاده می شود. مقاومت سیم مهار در حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

گوشواره: گوشواره به منظور بالا بردن شعاع خم سیم مهاری و با هدف اتصال غیر مستقیم سیم مهاری به انکر راد مورد استفاده قرار می گیرد. گوشواره سبب ازدیاد طول عمر سیم مهار خواهد شد و از وارد آمدن آسیب به این بخش از سازه جلوگیری می کند.

انکربولت: از آنکر بولت نیز به منظور اتصال دکل به فونداسیون استفاده می شود. تعداد انکر بولت ها نیز طبق وزن و ارتفاع سازه ممکن است مابین ۱ تا ۳ تغییر نمایند. لازم به ذکر است که قسمت های بیرون زده انکر لوت باید حتما توسط گالوانیزه پوشش داده شوند. این کار به دلیل جلوگیری از زنگ زدگی و اکسید شدن این بخش ها انجام می گیرد.

آنکرراد: این بخش از سازه به منظور اتصال سیم های مهار به فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد. سایز انکر راد بر اساس تعداد سیم های مهار ممکن است تغییر کند. همچنین برای بالا بردن مقاومت این بخش از دکل از گالوانیزه گرم برای پوشش آن استفاده می کنند.

علاوه بر بخش های ذکر شده دکل مهاری دارای بخش های متعدد دیگری از جمله کامپس فولادی، مهارکش فولادی، صفحه تعادل و بیس پلیت می باشد.

اجزاء جانبی به کار رفته در تولید دکل مهاری

در تولید دکل مهاری g35 و دکل مهاری g45 علاوه بر اجزاء اصلی از یک چراغ LED سولار، میله مسی ۱۶ و سیم مسی ۱۶ و بست مسی استفاده می شود. از چراغ LED سولار جهت اجرای سیستم روشنایی و از میله و سیم و بست های مسی جهت اجرای سیستم ارتینگ دکل استفاده می شود.

از جمله دلایل مهم برای تولید دکل مهاری کدامند؟

تولید دکل مهاری یکی از تولیدات انبوه و همیشگی در بخش ساخت انواع دکل است. دکل مهاری به دلیل سبکی و قیمت ارزان و نصب آسان دارای کاربردهای بسیاری است. به همین دلیل در مکان هایی که دارای زاویه بندی مناسب برای نصب این سازه باشد از آن استفاده می شود. همچنین دکل های مهاری دارای قابلیت نصب روی پشت بام ادارات و سوله ها و منازل را دارند.

در صورتی که نیاز به نصب دکل بر روی زمین باشد دکل مهاری بهترین گزینه خواهد بود زیرا نصب آن ها آسان و در کم ترین زمان ممکن انجام می شود.

سازنده دکل مهاری

مزایای تولید دکل مهاری

تولید دکل مهاری دارای مزیت های فراوانی است. زیرا به دلیل ساختار ساده به هزینه ای اندک برای تولید آن نیاز است. همچنین در مکان های کم وسعت به راحتی نصب و اجرا می شود. این نوع دکل در شبکه تلفن همراه و شبکه های رایانه ای به شدت مورد نیاز می باشند که به عنوان دکل مخابراتی و دکل اینترنت از آن یاد می شود. بنابراین استفاده از آن در مناطق شهری و مسکونی دارای مزیت های فراوانی است.

انواع مختلف دکل مهاری کدامند؟

تولید دکل مهاری بسته به سایز و ابعاد و نوع ساخت به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱: دکل های خود ایستا

۲: دکل های وینچی

۳: دکل های سه وینچی

۴: دکل های چهار وینچی

نکته: این دکل ها به شکل ۳ ضلعی، سکشن های ۳ متری با لوله نمره ۳ و میلگرد های نمره ۸ یا ۱۰ به شکل خرپایی به هم متصل می شوند اما در دکل منوپل مانند دکل دوربین مداربسته به این شکل نمی باشد و روش تولید آن کاملا متفاوت می باشد.

نکات مهم در خصوص نصب دکل های مهاری

دکل های مهاری به دلیل وزن کم اغلب در پشت بام ها نصب می شوند. بعد از نصب در فاصله هر ۹ متر و یا گاهی هم ۶ متر به کمک سیم مهار، مهار می شوند. سیم های مهار معمولا از سه جهت با زاویه ۱۲۰ درجه دکل را مهار می کنند. این سیم ها با توجه به ارتفاع دکل در ضخامت ها و متراژهای مختلفی تولید می شوند. به این معنی که تولید دکل مهاری با ارتفاع بیشتر یک سیم مهار با ضخامت بالا و در تعداد و جهات بیشتری را می طلبد.

در زمان نصب دکل فاکتورهای مهمی در نظر گرفته می شوند که مهم ترین آن ها سیم مهار است. زیرا این نوع دکل ها برای نصب نیاز به مهارت و دانش خاصی دارند.

فونداسیون استفاده شده در دکل مهاری

با توجه به نحوه تولید دکل مهاری عمق مناسب برای فونداسیون پیش ساخته این نوع دکل فونداسیون عمیق می باشد. زیرا این نوع دکل ها به دلیل ساختاری که دارند در برابر وزش باد و ضربات فیزیکی مقاومت کمی دارند. جهت ساخت فونداسیون این نوع دکل باید از میلگرد با سایز متناسب سازه استفاده شود. همچنین بهره گیری از چاه ارت برای دکل های نصب شده بر روی زمین سبب مقاومت و دوام بیشتر دکل در شرایط مختلف می شود.

دلایل مفید بودن فونداسیون عمیق جهت نصب دکل مهاری

در تولید دکل مهاری اصل فونداسیون آن ها را بر مبنای واژگونی در نظر می گیرند. با در نظر گرفتن این موضوع که دکل مهاری در برابر وزش باد ضعیف هستند بهترین نوع فونداسیون را فونداسیون عمیق تشخیص داده اند. فونداسیون عمیق جهت نصب دکل مهاری به دلیل ایجاد کشش در یکی از پایه ها معمولا به صورت پاشنه ای انتخاب می شود.

همچنین در صورت نصب دکل در زمین های سفت فونداسیون به شکل گسترده و سطحی انجام می گیرد. این کار سبب می شود تا دکل به دلیل وزن بالایی که دارد قادر به تحمل گشتاور ناشی از واژگونی باشد.

مشخصات فنی انواع دکل مهاری

با مشخصات فنی ذیل همراه است.

۱: طول هر سکشن یا بدنه دکل ۳۰۰ سانتی متر است.

۲: بیشترین ارتفاع نصب دکل ۹۰۰۰ سانتی متر از سطح زمین است.

۳: ظاهر دکل مثلث متساوی الاضلاع و به طول ۲۵، ۳۵ و ۴۵ سانتی متر است.

۴: جنس پایه های اصلی دکل از لوله نمره ۱ اینچ به وسیله جوش الکترونیکی است.

۵: تودلی هر سکشن از میلگرد نمره ۸ میلی متر است.

۶: بیشترین بار باد در ارتفاع ۶۰ متری ۲۰۰ Kg/M2 .

۷: آنتن نصب شده بر روی دکل ها به صورت بشقابی با سطح بادخور ۶۰ متر مربع و وزن ۱۰۰ کیلومتر با جهت ۳ عدد آنتن در سه جهت به وزن ۱۰۰ کیلو گرم.

۸: قابلیت اجرا در زمین های نرم.

۹: برای مقاومت در برابر سرما و برف به قطر cm2/5 بر روی هر یک از اجزاء دکل طراحی شده است.

۱۰: وزن دکل بین ۲۴ تا ۲۶ کیلو گرم است.

۱۱: بیشترین نیروی محوری پای دکل ۶۰ متری با ۱۵۱۴ کیلو گرم برابر است.

۱۲: بیشترین لنگر پا در دکل ۳۰ متری با ۲۲ سانتیمتر.

۱۳: اتصالات موجود در دکلهای اصلی از نوع کشویی هستند که به کمک ۶ پیچ و و مهره ۱۰ متصل شده اند.

۱۴: سیم بکسل یا همان سیم مهاری از نوع سفید با نمره ۶ و ۷ فولاد و استاندارد ۳۰۵۵Vps می باشد.

۱۵: مهار کش ها دارای نمره ۱۶ گالوانیزه است.

۱۶: اندازه سیم بکسل و قطعات موجود در دکل بر طبق ۹ متر مهاربندی تعیین می شود.

ویژگی های مهم و بارز دکل مهاری

تولید دکل مهاری به کمک فناوری های پیشرفته انجام می شود بنابراین این نوع سازه دارای ویژگی های منحصر به فردی است که مهم ترین و اصلی ترین آن ها وزن پایین سازه است. وزن سبک این نوع دکل باعث شده تا از آن در ساخت انواع سازه بتنی و فلزی استفاده شود. از دیگر ویژگی های این سازه نصب سریع و آسان و البته تخصصی آن است. ارتفاع بالای این نوع دکل یکی دیگر از مشخصه های بارز آن است.

این ویژگی سبب شده که از آن برای انتن های بی سیم و آنتن های مخابراتی به وفور استفاده شود. در تولید دکل مهاری توجه و دقت بسیاری به اصول مهندسی و استانداردها می شود. این امر سبب جلوگیری از بروز خسارت و عملکرد بهتر دکل بعد از نصب خواهد شد.

فاکتورهای مهم جهت طراحی و ساخت دکل مهاری

در طراحی و تولید دکل مهاری تعداد و نوع آنتن ها، محل نصب، میزان دید و وزش باد مورد توجه قرار می گیرد. به همین دلیل طراحی و ساخت دکل بعد از بررسی های دقیق انجام می شود. همچنین مهندسان و طراحان باید برای طراحی و ساخت دکل مهاری فاکتورهای ذیل را مورد توجه قرار دهند.

۱: سنجش میزان وزش باد و جهت آن که ممکن است بر روی دکل اثر بگذارد.

۲: طراحی و ساخت دکل با استحکام بالا در برابر باد و ضربه.

۳: طراحی و ساخت دکل با استحکام بالا در برابر لرزش و زلزله.

نکته: انواع مختلف دکل های مهاری قابلیت پیش ساخته شدن دارند. به این معنی که می توان تمامی اجزاء آن ها را به صورت جداگانه ساخت. سپس در محل نصب آن ها را مونتاژ کرد.

آلیاژ مورد استفاده در تولید دکل مهاری

در تولید دکل مهاری معمولا از آهن نوع ST37 استفاده می شود. با این حال برای تولید دکل هایی با مقاومت بالا و استحکام بیشتر از آهن ST44 و آهن ST52 استفاده می شود. لازم به ذکر است که برای بالا بردن مقاومت دکل مهاری تمامی قطعات و اجزاء آن را با گالوانیزه گرم پوشش می دهند.

سایز و اندازه در نظر گرفته شده قطعات مخصوص تولید دکل مهاری

تمامی بخش ها و قطعات لازم در تولید دکل مهاری دارای اندازه ای به طول ۳ متر می باشند. این قطعات در زمان نصب سازه به شکل عمودی بر روی همدیگر قرار داده می شوند. لازم به ذکر است که جهت اتصال اجزاء دکل به همدیگر باید از جوش Co2 استفاده شود.

مکان های مناسب جهت نصب و قرارگیری دکل مهاری

در ساخت دکل های مهاری نکات مهمی در نظر گرفته می شوند که نصب و اجرای آن ها را در مکان هایی ویژه امکان پذیر می کنند. این نوع دکل ها قابلیت نصب بر روی زمین و پشت بام ساختمان ها را دارند. لازم به توضیح است که بهترین و مناسب ترین مکان برای نصب این نوع سازه برج های بلند و ساختمان های مرتفع می باشند.

کاربردی ترین و مهم ترین نوع دکل مهاری

در کارخانجات تولیدی و در خط تولید دکل مهاری انواع مختلفی از این نوع سازه تولید می شوند که کاربردی ترین و مهم ترین آنها دکل سری G هستند. دکل سری G از نظر ساختاری و فیزیکی به شکل سه ضلعی و سکشن های ۳ متری و پایه های لوله ای سایز ۳۲ به شکل Z می باشد. نصب میلگرد ها به صورت حرف انگلیسی Z تنها به جهت صعود از آن ها انجام می گیرد. لازم به ذکر است که این نوع دکل به صورت سه وجهی و چهار وجهی تولید می شود.

نکات مهم در زمان خرید دکل های مهاری

تولید دکل های مهاری باید طبق استاندارد های موجود انجام بگیرد. بنابراین هر نوع دکلی ارزش صرف هزینه برای خرید را ندارد. زیرا برخی تولید کنندگان و یا افراد سازنده دکل مهاری بعد از عقد قرارداد فروش از آهن کمتری در ساخت آن استفاده می کنند. استفاده از میزان اندک آهن و یا بهره گیری از آهن های بازیافتی جهت ساخت این سازه باعث کاهش طول عمر مفید دکل خواهد شد. همچنین این امر سبب بروز حوادثی همچون تخریب و واژگونی دکل می شد.

قیمت انواع دکل مهاری

هزینه هایی که خریداران باید بابت تولید دکل مهاری پرداخت نمایند به عوامل مختلفی بستگی دارد. سایز، ابعاد، نوع و تعداد دکل از جمله عوامل تعیین کننده قیمت این سازه می باشند.‌ تمامی عوامل یاد شده و برخی عوامل بیرونی از جمله نوسانات ارزی، هزینه نصب و حمل و نقل بر روی قیمت نهایی این سازه تاثیر خواهند گذاشت.

دلایل رایج شدن ساخت و تولید دکل مهاری

مهم ترین دلیل رواج و متداول شدن تولید دکل مهاری ساخت آسان و بی دردسر آن است. همان گونه که قبلا ذکر شد دکل مهاری از بخش های متعددی تشکیل شده است که هر کدام به طور جداگانه در محل تولید ساخته می شوند. سپس در محل نصب و استقرار دکل این بخش ها را مونتاژ و به هم متصل می نمایند. این ویژگی خارق العاده دکل مهاری سبب استفاده روز افزون آن در مناطق مختلف بخصوص مناطق سعب العبور شده است.

نکات مهم در خصوص شرکت های سازنده دکل مهاری

طی ده های اخیر از دکل مهاری جهت نصب تجهیزات مختلف در سطح شهر ها و روستا ها استفاده های بهینه ای شده است. این نوع دکل ها از جمله پر کاربرد ترین دکل ها ی ساخته شده می باشند. بنابراین شرکت های متعددی تحت عنوان سازنده دکل مهاری مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها در ساخت تولیدات خود ملزم به رعایت استاندارد ها و آئین نامه های سازه های مهندسی هستند.

بنابراین باید در ساخت دکل مهاری نهایت دقت و توجه خود را به کار بگیرند. به منظور سفارش و خرید این نوع دکل می توان به سراغ شرکت های نام آشنا و معتبری مانند شرکت همپا دکل رفت.

دلایل نصب دکل مهاری بر روی پشت بام ساختمان ها

تولید دکل مهاری به این نحو است که برای برپایی آن باید از سیم مهار استفاده کرد. برای اجرای سیم مهار در این نوع دکل نیاز به فضایی متناسب می باشد که در بیشتر مواقع به علت عدم تناسب فضا ان را بر روی پشت بام ساختمان ها نصب می نمایند. همچنین بلندی ساختمان ها باعث کارکرد بهتر دکل مهاری خواهد شد.

کلام پایانی: امروزه به دلیل استفاده روزافزون از این نوع سازه شرکت های متعددی اقدام به ساخت و فروش دکل مهاری نموده اند. سازنده دکل مهاری با توجه به سفارش و درخواست مشتری اقدام به ساخت دکل می نمایند. ساخت دکل مهاری به کمک تجهیزات و فناوری های پیشرفته ای انجام می گیرد که به نوبه خود در استحکام و کیفیت محصول تاثیر گذار هستند.

در صورت نیاز به خرید چنین سازه ای حتما از یک شرکت و تولید کننده دکل مهاری معتبر خرید خود را انجام دهید. شرکت همپا دکل یکی از معتبر ترین و خوشنام ترین شرکت هایی است که سال ها در زمینه نصب و ساخت دکل مهاری فعالیت می کند.