برج نوری متحرک چیست؟

برج نوری متحرک یا برج روشنایی متحرک برای روشنایی بخشیدن به محوطه های بزرگ همچون پارکینگ ها، اسکله ها، ورزشگاه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع برج های روشنایی، پروژکتورها روی سبدی متحرک هم راستا با طول برج به سمت پایین و بالا حرکت می کنند. همین بالا و پایین رفتن سبد برج عملیات نگهداری، نصب و تعمیر را برای مسئولین آسان می نماید. پس با نصب برخی امکانات روی این برج و سبدی که پروژکتورها در آن تعبیه شده اند، خیلی آرام پایین کشیده می شوند تا عملیات تعویض، نگهداری و تعمیر ساده صورت گیرند.

البته قبل از تهیه برج متحرک نوری برای یک محوطه باید میزان نور لازم را محاسبه کرد. سپس وزن، تعداد و ارتفاع پروژکتورها را بسته به محل نصب، مشخص کنید و با اطمینان آن را خریداری نمایید.

برج نوری متحرک

خرید برج نوری متحرک

خرید برج نوری متحرک در زبان عامیانه به خرید تیر برق گفته می شود. البته پیمانکاران فضای باز، پیمانکاران عمرانی و تمام افرادی که با مدیران شهری یا مجموعه شهرداری سروکار دارند با این عبارت مواجه می شوند. همچنین برخی افراد در گذشته تجربه خرید برج نوری داشته اند و برخی دیگر نه. افرادی که چنین تجربه ای را کسب نموده اند با عوامل تاثیر گذار بر خرید برج متحرک نوری آشنا هستند. اما برخی دیگر که چنین تجربه ای نداشته بایستی قبل از خرید این نوع برج نوری تمام نکات زیر را در نظر بگیرند.

نکات مهم در خرید برج روشنایی متحرک

مشخص نمودن ارتفاع برج
تعیین سازه مدنظر از لحاظ مشخصات فنی و طراحی نقشه
مشخص نمودن نوع و تعداد پروژکتور مورد نیاز در این سازه
مشخص نمودن نوع سیستم مربوط به محرکه هد
تعیین سفارشات از لحاظ تعداد
مشخص نمودن ضخامت ورق های به کار رفته در این نوع برج
مشخص نمودن نوع پوشش به کار رفته برای ورق ها
تعیین وجود یا عدم وجود ناظر فنی در طراحی و ساخت برج روشنایی متحرک

قیمت برج نوری متحرک

قیمت برج نوری متحرک به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها تعداد قطعات به کار رفته در این سازه می باشد. البته تعداد این قطعات بسته به ارتفاع برج تعیین می گردد. همچنین ضخامت ورق های به کار رفته و کیفیت آنها بر قیمت نهایی برج متحرک نوری تاثیر می گذارد. زیرا هر چه میزان ضخامت این ورق ها بیشتر باشد وزن نهایی سازه سنگین تر می شود که افزایش قیمت را به دنبال دارد.

بنابراین قبل از خرید و اطلاع از قیمت ضروری است که با کارشناسان مربوطه کلیه موارد مدنظر را بررسی نمود. سپس بسته به نیاز، زیرساخت روستا یا شهر مدنظر و پتانسیل محوطه اقدام به خرید نمود.
طراحی برج نوری متحرک

طراحی برج نوری متحرک یکی از کارهای مهم و تخصصی در طراحی مبلمان شهری، ساخت و اجرای سازه های روشنایی در سطح شهر است. بنابراین از لحاظ فنی و قیمتی، به مسئولین اجرایی و پیمانکاران ساماندهی کمک شایانی می نماید. البته هدف از طراحی برج متحرک نوری ایجاد شکل متفاوت و جدید از برج نیست ولی این مورد نیز یکی از زمینه های مربوط به طراحی است. بنابراین در حالت کلی، طراحی برج متحرک نوری عوامل متعددی را در بر می گیرد که به شرح زیر می باشد.

تعداد قطعات به کار رفته در برج نوری
مشخص کردن میزان ضخامت هر کدام از قطعات
مشخص نمودن تعداد اقسام خم شده قطعات
تعیین کردن مقدار دهانه بالا و پایین برای کل سازه و هر قطعه
مشخص کردن نوع گیربکس و الکتروموتور با میزان توان و ویژگی های آن
طراحی هد در برج نوری از لحاظ ابعاد و شکل
مشخص کردن تعداد پروژکتورها
مشخص کردن ضخامت، نوع و ابعاد بیس پلیت همراه با تعداد سوراخ های بولت موجود در آن

قیمت برج نوری متحرک

همپا دکل بهترین سازنده برج نوری متحرک

شرکت مهندسی همپا دکل بیشتر از یک دهه مشغول به فعالیت در حوزه طراحی، مشاوره و تولید انواع دکل می باشد. بنابراین مهندسین همپادکل انواع دکل از جمله دکل برج نوری متحرک، دکل فلزی تیر برق، دکل پرچم، دکل رادیویی، دکل منوپل، دکل دوربین مداربسته، دکل اینترنت و دکل مهاری را طراحی و تولید می نمایند. همچنین همپا دکل توانسته بسته به نیاز مشتریان بخشی از تولید خود را به طراحی و ساخت فونداسیون از قبل ساخته شده اختصاص دهد.

پس چنین کاری موجب بهره وری سریع از فرآیند تولید و حذف هزینه های مازاد برای کارفرما می شود. همپا دکل با رعایت اصول استاندارد در طراحی و تولید در سطح جهان و رعایت قوانین برخورد با مشتریان و تحویل به موقع محصول جزء تولیدکنندگان معدود در ایران می باشد.

کاربرد برج نوری متحرک

برج نوری متحرک کاربردهای متعددی دارد که در اتوبان ها، پارک ها، پادگان ها، پالایشگاه ها، پارک ها، بیمارستان ها و فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سازه ها در پروژه های عظیم ساخت و ساز که کارگران در طول شبانه روز مجبور به کار می باشند و بیشتر برای نگهبانی شب به کار می روند.

این نوع دکل ها روشنایی زیادی در محیط نصب شده به وجود می آورند. بنابراین روشنایی محوطه با ایجاد امنیت در آنجا رابطه مستقیمی دارد. پس یکی از کارایی های این نوع سازه ها ایجاد امنیت در مکان مدنظر است که تا حدودی می تواند از جنایت و دزدی جلوگیری نماید.

تجهیزات به کار رفته در برج نوری متحرک

موتور برقی یا الکتروموتور

الکتروموتور یکی از ابزار روشنایی مورد استفاده در برج نوری متحرک است. پس با کمک این موتور برقی و بدون دخالت انسان می توان تابلو برق و گیربکس موجود در برج متحرک نوری را جابجا نمود. البته الکتروموتورها بیشتر در دکل هایی با ارتفاع زیاد 15 تا 30 متر به کار می روند. زیرا انسان قادر به تعمیر و تعویض تجهیزات در این ارتفاع نمی باشد. برخی مواقع نیز که ارتفاع کم است اما وزن و تعداد پروژکتورها زیاد می باشد باید از برج نوری مجهز به موتور برقی استفاده کرد.

نورافکن و پروژکتور

یکی دیگر از تجهیزات کلیدی در طراحی و ساخت انواع برج نوری متحرک، نصب نورافکن و پروژکتور است. بنابراین پروژکتور بخار سدیم، پروژکتور COB و پروژکتور ال ای دی از جمله محصولاتی هستند که قادر به تولید نور با وسعت زیاد می باشند. البته باید در ساخت برج متحرک نوری از پروژکتور یا نورافکن هایی با درجه حفاظت بالا استفاده شود تا مقاومت لازم را در برابر عوامل طبیعی داشته باشد.

زیرا این محصولات از مصرف کم انرژی و بازدهی بالا برخوردار هستند. تعداد پروژکتور مورد استفاده در یک برج متحرک نوری 4 الی 30 عدد می باشد.

تابلو برق

تابلو برق از دیگر تجهیزات برج نوری متحرک بوده که دارای یک محفظه پلاستیکی یا فلزی می باشد. علت استفاده از این محفظه افزایش سطح ایمنی از طریق قرارگیری تجهیزات برقی روی آن است. همچنین تابلو برق می تواند تمام قطعات برق را در یک مکان جمع آوری نماید تا اپراتور به راحتی بتواند در صورت لازم دسترسی داشته باشد. این تابلو برای برج نوری نقش کنتور برق واحدهای مسکونی را دارد.

ناگفته نماند که داخل تابلو برق قطعاتی مانند ترانس، کلید، رله، بی متال، کنتاکتور، تجهیزات اندازه گیری، کلید مینیاتوری و … قرار می گیرد.

میله صاعقه گیر یا برق گیر

تجهیزاتی مانند دکل برق و برج نوری متحرک خاصیت رسانایی داشته و به محض ایجاد صاعقه و برق در آسمان می توانند آنها را دریافت کنند. البته در برخی مواقع صاعقه موجب خرابی و از بین رفتن وسایل الکتریکی می شود تا جایی که احتمال آتش سوزی را بالا می برد. بنابراین استفاده از میله صاعقه گیر در برج نوری ضروری است. در واقع این میله ها سیستم های حفاظتی و ضد جریان الکتریسیته می باشند که برج را در برابر صاعقه های ناگهانی محافظت می نمایند.

سبد (تاچ یا هد)

یکی از کلیدی ترین تجهیزات برج نوری متحرک، سبد سازه است که کل تجهیزات نوری و پروژکتورها روی آن قرار دارند. البته تاچ از نظر ایمنی بسیار مقاوم بوده و از طریق قفل های پاراشوت و اینترلاک از سایر تجهیزات محافظت می نماید. ناگفته نماند که طوری طراحی شده که در صورت وقوع زلزله یا وزش باد سقوط نمی کند.

سیم بکسل

طناب فولادی و سیم بکسل از به هم تنیده شدن تعدادی سیم مفتول تشکیل می شوند که برای بالا بردن لوازم و اجسام کار مورد استفاده قرار می گیرند. برخی مواقع نیز تکنسین ها و انسان ها از این سیم برای بالا رفتن از برج نوری استفاده می کنند. سیم بکسل دارای روکش استیل و گالوانیزه با مقاومت بالا می باشد و از خاصیت ضد پارگی و رطوبت هم برخوردار است.

پایه و دکل

برج نوری متحرک از یک بدنه چند وجهی تشکیل شده که سطح خارجی آن را با ورق های گالوانیزه گرم می پوشانند. سپس قطعات روی آن هم پوشانی یا به حالت اورلپ مونتاژ می شوند تا از دکل محافظت نمایندکه مرسوم به دکل منوپل یا تک پایه می باشد. همچنین ابعاد این برج همچون وزن، ضخامت و ارتفاع مطابق نظر کارشناسان و شرایط محیطی تعیین می گردد.

چراغ آلارم

چراغ خطر یا چراغ آلارم که مدام در حال چشمک زدن است در بخش بالایی سبد برج نوری متحرک نصب می شود. البته تعبیه این چراغ در برج های نوری چندان ضروری نمی باشد ولی استفاده از آن بر امنیت محوطه مدنظر می افزاید. همچنین نور چراغ آلارم از اصابت اشیاء یا برخورد پرنده و حشرات به دکل جلوگیری می نماید. زیرا قدرت و وسعت دامنه نور به قدری زیاد است که به محض نزدیک شدن به دکل چشم را آزار می دهد.

تجهیز همپا دکل ارتباطات افتخا این را دارد که طراحی و تولید انواع دکل همچون دکل مهاری ، دکل دوربین ، دکل مخابراتی ، دکل اینترنت، دکل خود ایستا ، دکل رادیویی و انوع فونداسیون پیش ساخته دکل را دارد.