دکل اینترنت

دکل اینترنت، برج‌های ثابت یا با قابلیت جابه‌جایی و حمل‌ونقل هستند که با ارتفاع‌های مختلف در مناطق شهری یا مسکونی و صنعتی پراکنده‌تر برای اتصالات تجهیزات بی‌سیم (Wi-Fi) اینترنت نصب و راه‌اندازی می‌شوند. اتصال بی‌سیم، پوشش شبکه اینترنت را راحت‌تر می‌کند و همین‌طور در بعضی از مناطقی که اتصالات اینترنت از طریق سیم یا کابلی و DSL به راحتی در دسترس و امکان‌پذیر نیست، از انواع دکل‌های اینترنت برای نصب آنتن و پوشش دهنده‌های اینترنتی مختلف استفاده می‌شود.

سیستم دکل اینترنتی داده‌های بی‌سیم را مانند داده‌های رادیویی، از طریق امواج رادیویی منتقل می‌کند. انواع دکل‌ها یا برج‌های فلزی شبکه‌ای یا خودایستا، به‌عنوان پایه تجهیزات پوشش و ارسال استفاده می‌شوند و درواقع محل نصب تجهیزات و آنتن‌های ارتباطی الکتریکی هستند و نقش زیادی در ارسال امواج ندارند، فقط از طریق فراهم کردن شرایط مناسب ازنظر ایمنی، ارتفاع و ناحیه‌سازی و تقسیم‌بندی منطقه پوشش برای تجهیزات اینترنتی، ارسال امواج را ممکن می‌کنند.

شرکت همپا دکل خدمات فروش دکل اینترنت در انواع مختلف ازجمله دکل‌های مهاری را فراهم کرده است و می‌تواند مشاوره‌های لازم را برای سفارش و نصب هر نوع دکل اینترنتی به مشتریان ارائه دهد.

دکل اینترنت

دکل اینترنت چیست؟

هدف از احداث و راه‌اندازی دکل اینترنتی، تشکیل یک منطقه تحت پوشش امواج و سیگنال‌های اینترنتی است. درست مانند آنتن‌های ارتباط تلفنی، در اطراف هر دکل اینترنتی یک ناحیه تحت پوشش موزاییکی یا سلولی شکل می‌گیرد که به مجموع آن‌ها شبکه اینترنتی می‌گویند.

پس یک شبکه‌ی اینترنتی منطقه‌ای تحت پوشش است که در آن هر تلفن همراه یا دستگاهی که قابلیت دریافت امواج اینترنتی و بهره گرفتن از آن را داشته باشد، داده‌ها و امواج رادیویی را از طریق نزدیک‌ترین آنتنی که روی یکی از انواع مختلف دکل اینترنتی نصب شده است، دریافت می‌کند. سازماندهی و نصب دکل‌های اینترنتی از سوی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت یا اپراتور‌های تلفن همراه برای حفظ پهنای باند اینترنت انجام می‌شود.

تعداد بیشتر دکل‌ها یا فواصل نزدیک‌تر آنتن‌ها به یکدیگر یکی از امکانات بالقوه امواج را که استفاده مجدد از فرکانس است، تقویت می‌کند. سیگنال‌های رادیویی کم‌توان‌تری که در هر ناحیه‌ی تحت پوشش یا شبکه شده مورد استفاده قرار می‌گیرند، قدرت فراتر رفتن از ناحیه‌ی مشخص و تعریف شده را ندارند، بنابراین می‌توانند مورد استفاده مجدد قرار بگیرند و این کار با نصب تعداد بالاتر دکل اینترنت میسر می‌شود.

چرا در یک منطقه مشخص به تعداد بیشتری از دکل اینترنت نسبت به دکل تلفن همراه نیاز است؟

خرید دکل اینترنت توسط توسعه‌دهندگان اینترنت یا سازمان‌ها و اشخاصی که با هدف گسترش روابط و استفاده بهینه از اینترنت قصد دارند از شبکه بی‌سیم بهره‌مند شوند یا پوشش اینترنت را در ناحیه‌ای خاص تقویت کنند، انجام می‌شود. تقویت سیگنال تقریباً در تمامی صنایع و خدماتی که به آن وابسته است یک اصل قطعی است و همین موضوع موارد دیگر در مورد فراهم کردن شرایط تقویت سیگنال مثل هزینه دکل اینترنت را به حاشیه می‌برد.

برای درک بهتر این موضوع که چرا در یک ناحیه مشخص نیاز است از تعداد بیشتری دکل اینترنتی استفاده شود، بررسی تفاوت‌های بین دکل‌های تلفن همراه و دکل‌های اینترنتی مفید خواهد بود.

۱- طول موج کم‌تر سیگنال‌های منتقل شده از دکل اینترنت نسبت به سیگنال‌های دکل تلفن همراه

تفاوت بین دکل تلفن همراه و دکل اینترنت در مسافتی که سیگنال‌ها در دو نوع دکل طی می‌کنند خلاصه می‌شود. سیگنال‌های دکل تلفن همراه توانایی این را دارند که مسافت‌های طولانی‌تری را طی کنند و در نتیجه ارتباط بهتر و گسترده‌تری تا شعاع بیشتر برقرار کنند. اما امواج در دکل‌های اینترنتی مسافت زیادی را طی نمی‌کنند و در درجه اول داده‌ها را فقط به شبکه بی‌سیم در شعاع کوچک‌تری در اطراف دکل و با برد کوتاه منتقل می‌کنند.

سیگنال‌های اینترنتی راحت‌تر از سیگنال‌های ارتباطی تلفن همراه تحت تأثیر مداخلات و امواج مغناطیسی قرار می‌گیرند و درنتیجه برای اتصال تک یا چندگانه در یک منطقه کوچک مناسب هستند.

۲- لزوم شخصی‌سازی سیگنال‌های منتقل شده از دکل اینترنت

دلیل دیگری که لزوم افزایش تعداد دکل اینترنت را در مقایسه با دکل تلفن همراه توجیه می‌کند، حفظ یا ایجاد حریم شبکه است. دکل‌های متصل شده توسط اپراتور‌های تلفن همراه مختص برخی افراد نیست و همه مشتریان یک ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در محدوده تعریف شده از سوی اپراتور می‌توانند از امکاناتی که سیگنال در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند.

اما برای اینترنت بی‌سیم هیچ‌وقت نمی‌توان دکل‌های اینترنت مشترک در نظر گرفت، چون هر شرکت ارائه دهنده اینترنت، نوع خدمات، پهنای باند و قیمت‌های متفاوتی برای خدماتش در نظر می‌گیرد و همه‌ی این‌ها اینترنت را تبدیل به محصولی رقابتی کرده است.

خدمات اینترنتی هر شرکت از طریق دکل اینترنت خاص هر ناحیه شبکه شده فقط برای افرادی که در همان فاصله خواستار دریافت خدمات هستند، مفید خواهد بود. پس دکل‌های اینترنت بیشتر از هر چیز دیگری مبتنی بر مکان هستند.

۳- خطر کم‌تر سیگنال‌های منتقل شده از دکل اینترنت نسبت به سیگنال‌های دکل تلفن همراه

تشعشعاتی که از دکل‌های موبایل صادر می‌شود نسبت به تجهیزات بی‌سیم اینترنت خطرناک‌تر است. البته داده‌های قطعی علمی در مورد تأثیرات مضر سیگنال‌های رادیویی و مغناطیسی بر روی بدن انسان وجود ندارد و برای یک نظر قطعی نیاز به داده‌های علمی است، اما طبق معیار‌های متداول، خطر سیگنال‌های اینترنتی برای سلامتی جسم انسان‌ها و سایر موجودات کم است و همین مسأله گسترش و نصب دکل‌های اینترنت را قابل قبول‌تر و البته بدون منع سلامتی کرده است.

۴- سرعت روزافزون تغییرات تکنولوژی و لزوم همراهی و تجهیز انواع دکل اینترنت با جدیدترین فرستنده‌ها

تغییرات تکنولوژی پرسرعت‌تر از تغییرات در زمینه تلفن همراه رخ می‌دهد و دلیل آن شاید به تکامل رسیدن صنعت تلفن همراه و در حال رشد بودن امکانات اینترنت است. تعداد بیشتر دکل‌های اینترنتی به توسعه‌دهندگان مختلف این امکان را می‌دهد که برای نصب و به‌کارگیری تجهیزات جدید و به‌روز، فضای کافی در اختیار داشته باشند.

قیمت دکل اینترنت

ویژگی‌های مشترک انواع دکل اینترنت

برج‌ها یا دکل‌های اینترنت اغلب با ویژگی ساختاری و ظاهری خودشان که تشکیل شده از شبکه‌های قابل اتصال یا از پیش ساخته شده هستند، شناخته می‌شوند و به همین دلیل به دکل‌های شبکه‌ای هم شهرت دارند. خیلی قبل‌تر از گسترش یافتن اینترنت و ترجیح انتقال و پوشش آن به روش بی‌سیم، از دکل‌های شبکه‌ای برای نصب ماهواره‌ها و تجهیزات رادیویی و آنتن‌های مخابرات بی‌سیم استفاده می‌شد و انواع مختلف آن تا امروز تغییرات زیادی نکرده است.

ویژگی‌های مشترک انواع دکل اینترنت، مانند انواع دکل رادیویی یا مخابراتی شامل چهار مورد زیر می‌شود:
۱- انوع دکل اینترنت از شبکه‌های فولادی یا آلیاژ‌های دیگر فلزی ساخته می‌شوند.
۲- به‌صورت مستقل مهار می‌شوند.
۳- پایه اغلب آن‌ها به‌جز دکل‌های تک‌پایه به شکل مثلث، مربع و مستطیل است.
۴- به ارتفاع رفتن، ویژگی اصلی دکل‌های اینترنت است.

انواع دکل اینترنت ازلحاظ ساختار

برای انتخاب و خرید بهترین انواع دکل اینترنت، سازگاری و کارایی آن با شرایط هر پروژه باید سنجیده شود. طراحی کلی دکل، ارتفاع دکل، مکان نصب دکل و وزن دکل اینترنت برای هر پروژه باید به‌طور جداگانه در نظر گرفته شود. شناسایی و تشخیص بهترین و کارآمدترین دکل می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما گروه صنعتی همپا دکل مشاوره‌های لازم را قبل و بعد از فروش دکل اینترنت به مشتریان ارائه می‌دهد.

انواع مختلف دکل اینترنت را می‌توان در موارد زیر سراغ گرفت:

• دکل‌های مهاری

دکل‌های مهاری می‌توانند سنگین‌ترین بار‌ها را تحمل کنند و در برابر قوی‌ترین باد‌ها هم دوام بیاورند. طراحی این نوع دکل برای تأسیساتی که فضای محدودی برایشان مهیا شده است و شرایط محدود‌کننده‌ای هم در مورد خرید دکل اینترنت و حمل‌ونقل و نصب آن وجود دارد، ایدئال است. تولید دکل مهاری در کارخانه همپا دکل با جدیدترین متد روز دنیا و رعایت اصول استاندارد های جهانی صورت می گیرد.

کلیه خدمات مربوط به انواع دکل : دکل منوپل ، دکل دوربین، دکل خود ایستا ، دکل پرچم ، برج نوری ، فونداسیون پیش ساخته و انواع فونداسیون دکل در همپا دکل قابل ارائه و تولید می باشد.

استفاده از انواع دکل‌های مهاری مثل دکل مهاری g45، دکل مهاری g35 و… به عنوان دکل اینترنت بسیار فراگیر است چون ویژگی‌های این نوع از دکل برای مصارف سبک و نصب دکل اینترنت در مناطق شهری پرتراکم و حتی روی پشت‌بام ساختمان‌ها مناسب است. وجه‌تسمیه دکل مهاری به دلیل استفاده از کابل‌های مهار در این برج‌ها است.

یک دکل مهاری درواقع توسط کابل‌های مهار تعبیه شده در وجوه مختلف قطعه‌های دکل مهاری، در جای خود نگه داشته می‌شود. این نوع دکل به دو صورت سه وجهی و چهار وجهی به فروش می‌رسد و تا ۸۰ متر هم توانایی افزایش ارتفاع دارد. قرار گرفتن قطعه‌های ده متری از پیش ساخته شد و تعداد آن‌ها، ارتفاع نهایی دکل مهاری را تعیین می‌کند.

وزن پایین، قابلیت جابه‌جایی بعد از نصب، نصب راحت، دوام بالا و قابلیت افزایش ارتفاع در دکل‌های مهاری، به شرکت‌های توسعه دهنده اینترنت این امکان را می‌دهد که لزوم نصب تعداد بیشتر دکل را جدی بگیرند. ویژگی‌های ساختاری این نوع دکل معمولاً هزینه‌های اولیه زمین را برای کاربران از بین می‌برد یا هزینه آن را خیلی محدود می‌کند.

• دکل‌های مشبک ثابت

دکل‌های مشبک ثابت به‌صورت مستقل از روی هم سوار کردن قطعه‌های فولادی با پیچ‌ومهره و معمولاً طبق یک پایه مستطیلی و یا مثلثی، شکل می‌گیرند. برای‌ ایستایی این نوع دکل اینترنتی نیازی به کابل‌ها یا سیم‌های مهار نیست و سطح مقطع دکل معمولاً آن‌قدر بزرگ در نظر گرفته می‌شود که به‌کل ساختار دکل‌ ایستایی ببخشد.

این نوع دکل می‌تواند برای شرایطی که نیاز به تغییرات مدام و نصب تعداد زیاد آنتن و فرستنده و تجهیزات دیگر است، مفید باشد. انواع دکل مشبک ثابت همچنین به‌عنوان دکل اینترنتی ثابت در نظر گرفته می‌شود و برای اهداف بلندمدت‌تر و چند منظوره مناسب است. از این دکل می‌توان به‌عنوان دکل انتقال برق، دکل رادیویی و یا حتی به‌عنوان دکل رصد هم استفاده کرد.

برج ایفل نمونه معروفی از یک دکل مشبک ثابت است و اغلب به‌عنوان یک الگو برای این نوع دکل‌ها مثال‌ زده می‌شود. هزینه دکل اینترنت به‌صورت مشبک ثابت، زیاد است و به همین علت برای مصارف سبک توسط گروه‌های صنعتی ارائه دهنده انواع دکل اینترنت مثل همپا دکل، توصیه نمی‌شود.

• دکل تک‌پایه

از انواع دکل تک‌پایه یا خود‌ ایستا هم می‌توان برای ساخت دکل‌های مخابراتی استفاده کرد. این دکل‌ها می‌توانند خیلی سبک، یا خیلی سنگین باشند و با توجه به قطر پایه و مصالحی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است، متفاوت است. این سازه‌های فولادی باریک، هم در مناطق شهری و هم در مناطق صنعتی یا دور افتاده دیده می‌شوند.

برج‌های تک‌پایه با توجه به ساختاری که دارند حداکثر استحکام و کارایی و تطبیق‌پذیری را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. این نوع دکل همیشه با سطح مقطع یک پایه لوله‌ای یا مخروطی شکل ساخته می‌شود و کمترین میزان نفوذ و تأثیر از شرایط جوی، مربوط به این دکل‌ها است. همه‌ی این ویژگی‌ها دکل تک‌پایه را به محبوب‌ترین انواع برج در صنعت ارتباطات بی‌سیم تبدیل کرده است.

ساخت و نصب و بهره‌برداری از دکل خود‌ایستا تک‌پایه راحت است و ازلحاظ قیمت هم مقرون‌به‌صرفه تمام می‌شود. زمانی که فضا محدود است، منطقه‌بندی دشوار است یا شرایط آب‌وهوایی سخت است، برج‌های تک‌پایه بهترین انتخاب هستند. به دلیل طراحی تک‌وجهی، ازلحاظ بصری هم چشمگیر نیست و در مقایسه با سازه‌های مشبک، زمان ساخت (و معمولاً هزینه) کمتری را به همراه دارد.

• دکل‌های استتار

گاهی وقت‌ها دیده نشدن دکل‌ها برای یک منطقه شهری یا یک ناحیه خاص نظامی یا صنعتی یا زیست محیطی حائز اهمیت است و دکل‌های اینترنت برای این مناطق به‌صورت استتار شده طراحی می‌شوند. دکل‌های استتار ویژگی‌های استحکام و سازگاری با تجهیزات سایر انواع دکل اینترنت را دارند و فقط در زمینه تمهیدات کاهش تأثیر بصری و به حداقل رساندن مصالح دکل با انواع دیگر تفاوت دارند.

در بیشتر دنیا این برج‌ها بیشتر به شکل درختان کاج مصنوعی، درختان نخل، و برج‌های ساعت ساخته می‌شوند و خلاقیت بصری هم در ساخت آن‌ها مؤثر است.

• دکل‌های متحرک

از انواع مختلف دکل اینترنت می‌توان به‌صورت متحرک روی کامیون‌ها، کشتی‌ها و خودرو‌های مخصوص حمل دکل استفاده کرد. دکل‌های اینترنت متحرک اغلب کوچک‌تر از انواع دکل ثابت هستند و در موقعیت‌های موقت یا اضطراری به کار گرفته می‌شوند.
دکل اینترنت

قیمت دکل اینترنت

هزینه دکل اینترنت را از دو جنبه مختلف باید بررسی کرد: یکی قیمت دکل اینترنت که فقط به مصالح خودِ دکل مربوط می‌شود، یکی هم قیمت موارد جانبی دکل اینترنت که گاهی می‌تواند تفاوت‌های اساسی در قیمت تمام شده دکل‌های اینترنتی ایجاد کند. در مورد خودِ دکل، قیمت انواع دکل اینترنت بر اساس کیفیت و میزان مواد و مصالح به کار رفته در آن مشخص می‌شود.

ارتفاع دکل یک معیار مهم برای تعیین قیمت است. قیمت این پایه‌های نگه‌دارنده تجهیزات، در مراکز عمده فروش دکل اینترنت مثل همپا دکل، برحسب متر محاسبه می‌شود؛ یعنی در یک مورد مشخص مثل دکل مهاری، قیمت یک متر دکل در ارتفاع نهایی ضرب می‌شود و قیمت نهایی دکل به دست می‌آید.

شناخت کافی از مصالح و کیفیت‌های مختلف مصالح به کار رفته در دکل، به تشخیص مناسب‌ترین قیمت دکل اینترنتی کمک می‌کند. در کنار این‌ها، خریدار دکل باید به مسائل دیگری که روی قیمت نهایی تمام شده دکل تأثیرگذار است، توجه کند. کارشناسی درست همه‌ی موارد زیر، در نهایت هزینه دکل اینترنت را مشخص خواهد کرد.

• هزینه کاربری زمین مورد نظر برای دکل
• هزینه‌های حمل‌ونقل قطعات پیش ساخته دکل
• هزینه ملزومات نصب دکل اینترنت
• هزینه‌های تعمیر و نگهداری
• هزینه‌های تجهیزاتی که قرار است روی دکل نصب شود

خرید دکل اینترنت

مهم‌ترین معیار برای خرید دکل اینترنت کیفیت مصالح به کار رفته و تناسب ویژگی‌های کلی دکل با کاربری مورد نظر است. قبل از خرید دکل اینترنت، بهتر است شرایط زمین یا مکان نصب دکل مشخص شود. انتخاب یک دکل مناسب برای نصب تجهیزات ارسال‌کننده سیگنال‌های اینترنتی، بدون سنجش شرایط زمین هیچ معنایی ندارد.

مرور انواع دکل‌های اینترنتی مشخص کرد که هر نوع دکل مناسب شرایط خاصی از زمین و منطقه اتصال است و هرچند انواع انعطاف‌پذیر و تطبیق‌پذیرتری از دکل‌ها وجود دارد، اما هر دکلی برای هر مکانی مناسب نیست. خرید دکل همچنین باید بعد از بررسی دقیق تحمل وزنی مکان نصب دکل انجام شود؛ مثلاً ویژه‌ترین کاربری دکل‌های مهاری، نصب بر روی پشت‌بام‌ها است، اما خرید دکل اینترنتی مهاری بدون بررسی تاب آوری وزنی ساختمان مورد نظر منطقی نیست.

ارتفاع هم عامل مهم دیگری است که قبل از خرید دکل اینترنت باید به آن توجه ویژه کرد. شهرداری‌ها یا سازمان‌های محیط زیست اغلب برای حفظ مناظر یا حفظ یک محیط ایزوله و امن، دستورالعمل‌های مشخصی دارند که می‌تواند در امکان خرید انواع دکل اینترنت محدودیت ایجاد کند. اطلاع کافی از دستورالعمل‌های نصب و بهره‌برداری از انواع دکل‌ها، به خرید دکل اینترنتی وجهه‌ای منطقی‌تر می‌دهد.

فروش دکل اینترنت

امکان خرید دکل اینترنت در انواع مختلف از طریق شرکت های تخصصی دکل با شرایط مختلف میسر است، اما بهتر است شرکت های مورد توجه قرار بگیرند که امکانات جانبی و پشتیبانی از دکل را هم بعد از فروش دکل اینترنت ارائه دهند. برخی از امکانات بعد از فروش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• جابه‌جایی و تحویل قطعات دکل
فروش دکل اینترنت بدون امکان ارسال به محل مورد نظر ممکن است هزینه‌های گزافی روی دست خریدار بر جای بگذارد. در ضمن عدم اطلاع کافی از اصول بارگیری و تحویل قطعات، موجب آسیب رسیدن به ساختار دکل می‌شود.

• تأمین ملزومات دکل
نصب اغلب انواع دکل نیاز به تجهیزات جانبی زیادی مثل انواع فرز‌ها، دریل‌ها، انکربولت‌، پیچ و مهره و… دارد ملزومات جانبی دکل بهتر است به‌عنوان یک امکان کاربردی فروش دکل اینترنتی در نظر گرفته شود.

• ارائه خدمات نصب دکل
قطعاً سازنده یا واردکننده قطعات اصلی یک دکل شناخت کافی از آن‌ها دارد و برای نصبشان هم بهترین روش‌ها و ترفند‌ها را به کار می‌گیرد.

• انجام خدمات ارائه و تعمیرات
همه‌ی انواع دکل‌های اینترنت در طول زمان نیاز به تعمیر و مراقبت دارند و چه بهتر که این امکان همراه با فروش دکل به خریدار ارائه شود تا در آینده نگرانی‌ای از این بابت وجود نداشته باشد.

• پشتیبانی از ارتقاء دکل
بیشتر دکل‌ها و مخصوصاً دکل‌های مهاری قابلیت ارتقاء ساختار در موارد مختلفی مثل استحکام و ارتفاع دارند و برای سازگاری بیشتر، بهتر است که تأمین قطعات الحاقی هنگام فروش دکل اینترنت توسط سازنده یا وارد‌کننده اصلی تضمین شود.