دکل خود ایستا

دکل خود ایستا از دسته دکل هایی هستن که به صورت معمول دارای 4 الی 4 پایه هستند و با شیب مشخصی نیز بالا می روند. مهندسی دکل های خود ایستا اغلب به یک شکل بوده و از طراحی خاصی پیروی می کنند که باعث می شود در انواع مختلف نیز شاهد شباهت های بسیاری میان آن ها باشیم.

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن مخاطب را درگیر خود کرده باشد، این موضوع بوده که در اصل یک دکل خود ایستا چه کاربردی دارد؟ دکل خود ایستا چیست و انواع آن کدامند؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ سوالات خود در زمینه دکل های خود ایستا هستید بهتر است که در این مطلب با ما همراه باشید.

دکل خود ایستا چیست؟

دکل خود ایستا

دکل های خود ایستا با نام لاتین Self-Support دارای انواع مختلفی هستند که همگی بر اساس پایه های مقاوم طراحی شده اند. پایه های مذکور با اعضای بخصوصی با نام خرپائی به یکدیگر متصل هستند که توانایی نگهداری انواع آنتن ها و همچنین تحمل وقایع طبیعی نظیر نیرو های باد بسیار را دارند. به صورت معمول هر بخش از دکل که با نام سکشن Section شناخته می شود 6 متر است.

مبنای اصلی برای طراحی دکل های خود ایستا، بررسی مواردی نظیر کاربرد دکل و همچنین نوع و تعداد آنتنی است که بر روی آن قرار می گیرد.

همچنین بر اساس اینکه قرار است از دکل در کدام منطقه استفاده شود، میزان قدرت وزش باد نیز بررسی خواهد شد تا بتوان از دکلی مناسب برای منطقه مورد نظر استفاده کرد تا در شرایط سخت نیز بتواند عملکرد مناسبی را ارائه دهد. قطعات دکل های خود ایستا به صورت مجزا ساخته می شود و با استفاده از نقشه به یکدیگر متصل خواهند شد.

برای اینکه از زنگ زدن قطعات و البته موارد دیگر نظر خوردگی جلوگیری شود، در پروسه تولید قطعات گالوانیزه و گرم خواهند شد تا بتوان با استفاده از نقشه نصبی همراه با دکل به راحتی آن ها را متصل کرد و همچنین در رابطه با وارد شدن صدمات فیزیکی به دکل نیز نگرانی وجود نداشته باشد.

دکل خود ایستا که با نام های دیگر دکل لتیس نیز شناخته می شود، در پایه های به شکل نبشی و همچنین لوله به کار می رود و در اجزای داخلی آن مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع از دکل ها سطح مقطع، هر چه قدر که ارتفاع بیشتر شود کاهش پیدا خواهد کرد.

قابل توجه است که هر قطعه ای که در پروسه ساخت دکل های خود ایستا مورد استفاده قرار می گیرد، کد و شماره شناسایی بخصوصی دارد که به همین علت باید در سر جای مشخص خود نصب شود.

دکل های خود ایستا نیازی به استفاده از کابل مهار ندارند و پایه های آن ها به صورت نبشی یا همراه با لوله کار به یکدیگر متصل می شوند که باعث می شود ظاهری شبکه ای را ایجاد کنند و از این طریق متصل شوند. اتصال مذکور باعث می شود که استحکام دکل بسیاری بالا باشد و به همین علت محبوبیت بسیاری دارد.

همچنین هر دکل بر اساس اندازه ارتفاع و موارد دیگری نظیر کاربرد به دو دسته اصلی نبشی و لوله نبشی تقسیم بندی می شوند و هر کدام در شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

در دسته دکل های خود ایستا از نوع نبشی شاهد این مورد هستیم که همه قطعات مورد استفاده در تولید و توسعه سازه از جنس فولاد هستند اما به صورت کلی در دکل های لوله نبشی پایه اصلی دکل از جنس لوله است. این دسته از دکل ها برای بقیه اجزا از جنس فولاد استفاده می کنند تا استحکام مناسبی را ارائه دهند.

دکل های مخابراتی خود ایستا نیز به دو شکل اصلی 3 پایه و 4 پایه نصبی می شوند. دکل های 4 پایه به علت داشتن ارتفاع بسیار زیاد، می توانند بار زیادی و همچنین سرعت باد بسیاری را تحمل کنند و به همین علت در محیط های باز از آن ها استفاده می شود.

برخلاف دکل های مذکور، دکل های خود ایستا 3 پایه برای ارتفاعات کم و همچنین کاربری کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و در فضاهای بسته کاربرد دارند که از مهمترین آن ها می توان به دکل اپراتورهای تلفن همراه یا صنایع مخابراتی نظامی اشاره داشت. دکل های خود ایستا را می توان نمونه ای از دکل های مخابراتی دانست که کاربرد فراوانی دارند و با توجه به انتخاب پیمانکار از انواع آن ها استفاده می شود.

دکل های مخابراتی دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به نیاز در ابعاد و البته ارتفاعات متفاوتی نیز تولید می شوند و سپس در مراحل بعدی برای نصب تغییراتی بر روی آن ها اعمال می شود. برای نمونه دکل های مخابراتی، با نصب دیش می توانند به صورت بی سیم و باکیفیت و قدرت بالا آنتی دهی انجام دهند. در ادامه به صورت کامل تری در رابطه با انواع دکل های خود ایستا صحبت می کنیم و انواع آن ها را معرفی خواهیم کرد.

خرید دکل خود ایستا

انواع دکل خود ایستا

همانطور که اشاره داشتیم، دکل های خود ایستا دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام نیز مختص به استفاده در شرایط متفاوتی خواهند بود. باید به این مورد توجه داشته باشید که در دکل های خود ایستا، فاصله پایه ها از یک دیگر در میزان ظرفیت بارگذاری دکل ها تاثیر مستقیم دارد و به همین علت هر چقدر که فاصله پایه ها از یکدیگر بیشتر باشد ظرفیت و توان کلی دکل نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین باید در نظر داشته باشید که دکل هایی که دارای پایه های کم عرض هستند نیز کاربرد های فراوانی دارند.

با افزایش فاصله پایه ها از یکدیگر شاهد افزایش هزینه ساخت خواهیم بود چرا که متریال نهایی مورد استفاده در توسعه دکل خود ایستا افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر هزینه ای که باید برای اجرایی کردن پی متحمل شوید کاهش خواهد یافت و می توان گفت که افزایش فاصله پایه ها کار مناسبی است، البته اگر نیاز شما باشد.

برعکس این مورد نیز ممکن است اما به صورت کلی به شما توصیه می کنیم تا دکل خود ایستا را بر اساس شرایط و منطقه قرارگیری انتخاب کنید.

دکل خود ایستا چهار پایه

اولین نوع از دکل خود ایستا، دکل خود ایستا چهار پایه است. به طور معمول تمامی قطعات این دکل از نبشی ساخته می شوند. همانطور که از نام این دکل نیز مشخص است دارای چهار پایه بر روی زمین است. پایه های این دکل از پایه های نبشی با زاویه 90 درجه هستند که با یکدیگر به وسیله پیچ و مهره وصل شده اند.

استفاده از دکل های 4 پایه نیز نیازمند شرایط بخصوصی است. به عنوان نمونه فقط در زمانی از این دکل ها استفاده می شود که ارتفاع دکل بیشتر از 24 متر باشد و یا اینکه دکل نیازمند تحمل مقدار زیادی از بار باشد. اگر بدون نیاز و طبق استاندارد از دکل 4 پایه استفاده شود این امر بهینه نخواهد بود.

دکل های خود ایستای 4 پایه دارای ظرفیت آنتن های بسیاری زیادی هستند و علاوه بر این مورد سطح بادخور در آن ها بسیاری بالا است.

دکل خود ایستا سه پایه

نوع دیگر از دکل های خود ایستا سه پایه است که در اصل جایگزین دکل هایی است که به صورت مشبک ساخته شده اند و در بیشتر مواقع از آن ها برای نصب آنتن های موبایل، بی سیم و همچنین آنتن ماکروویو استفاده می شود. در اغلب موارد پایه های این دست از دکل نیز از نوع نبشی بوده و به طور معمول نبشی های 60 درجه و میل گرد های سنگین در ساخت و توسعه آن استفاده می شود. دکل های سه پایه از نظر اجرا و ساخت به دو دسته اصلی دکل سه پایه لوله نبشی و دکل سه پایه تمام نبشی تقسیم بندی می شوند.

دکل سه پایه لوله نبشی به شکلی بوده که پایه های آن از جنس لوله است و همچنین در اجزای داخلی این سازه شاهد استفاده از نبشی هستیم و همچنین برای اینکه بتوان قطعات مختلف را به یکدیگر متصل کرد، از پیچ و مهره و جوشکاری استفاده می شود. برخلاف مورد مذکور دکل سه پایه تمام نبشی در تمامی قطعات و بخش های خود به صورت کامل از نبشی استفاده می کند و تنها وسیله برای ایجاد اتصال بین نبشی های 60 درجه آن پیچ و مهره هستند.

قیمت دکل خود ایستا

یکی از مواردی که همیشه ذهن افراد فعال در حوزه دکل را درگیر خود کرده است، قیمت دکل خود ایستا است. شاید برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که قیمت دکل خود ایستا بر چه اساس است یا بهتر است بگوییم که قیمت گذاری دکل خود ایستا بر حسب چه مواردی انجام می شود. همانطور که اشاره داشتیم، دکل های ایستا دارای انواع مختلفی هستند و به همین علت قیمت گذاری آن ها نیز آسان نخواهد بود.

از مهمترین مواردی که در قیمت گذاری دکل های مذکور دخیل هستند می توان به انواع آن ها، جنس و متریال ساخت و همچنین اندازه و ارتفاع اشاره داشت.

برای نمونه دکل های سه پایه با ارتفاع و اندازه کم دارای حداقل هزینه خواهند بود و از جهت دیگر دکل های چهار پایه که برای مناطق بخصوصی توسعه یافته اند و دارای ارتفاع و اندازه بسیاری هستند نیازمند پرداخت هزینه بیشتری خواهند بود. یکی از دلایل مورد مذکور، توسعه دکل خود ایستا بر اساس منطقه است.

برای نمونه در مناطقی که توسط بیابان و دشت احاطه شده است، باید از دکل های بزرگ و مستحکم استفاده کرد تا خیال شما از بابت استحکام دکل راحت باشد و در بلند مدت نیز به آن صدمه ای وارد نشود.

خرید دکل خود ایستا

حال که اطلاعات کامل در رابطه با دکل خود ایستا، انواع این سازه و همچنین قیمت آن بدست آورده اید زمان آن رسیده است که اقدام به خرید دکل خود ایستا کنید. یکی از سخت ترین مراحل از تهیه یک دکل خود ایستا خرید آن است که می تواند برای بسیاری از افراد دشوار باشد چرا که اطلاعات کافی برای انتخاب محصول مورد نظر خود را نخواهند داشت و به همین علت از این مورد ترس دارند که سازه اشتباهی را انتخاب کنند و در نتیجه هزینه هنگفتی از بین برود.

از این رو تیم ما سعی دارد تا با ارائه پشتیبانی های لازم، مشتریان خود را به سمت خریدی هوشمندانه راهنمایی کند تا با پرداخت کمترین هزینه دکل خود ایستایی را تهیه کنید که برای مکان مورد نظر شما مناسب است.

فروش دکل خود ایستا

برای فروش دکل خود ایستا نیز می توانید با پشتیبانی همپا دکل ارتباط برقرار کنید تا بر اساس نیاز و بودجه نهایی خود به فروش دکل خود ایستا بپردازید و بهترین تجربه فروش را کسب کنید.

مزیت های استفاده از دکل خود ایستا

بکارگیری دکل های خود ایستا دارای مزیت های بسیاری بوده و به همین علت نیز شاهد محبوبیت و شهرت بسیار دکل های خود ایستا هستیم. استفاده از دکل های مخابراتی و خود ایستا باید با توجه به شرایط و بررسی عمیق منطقه انجام شود که همگی بر عهده پیمانکار اصلی پروژه هستند. از مهمترین مزیت های استفاده از دکل خود ایستا می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

· دارای سطح بادگیری بسیار زیاد

· مقاومت بالا که باعث می شود دکل در برابر باد های شدید پایدار و ظرفیت مناسبی داشته باشد.

· اگر مشکلی برای بخش های مختلف دکل بوجود آید عیب یابی به راحتی انجام می شود چرا که قابلیت بررسی تمام اجزای دکل وجود دارد.

معایب استفاده از دکل خود ایستا

در بخش قبلی به ذکر مهمترین مزیت های استفاده از دکل خود ایستا پرداختیم، اما باید به این مورد نیز توجه داشته باشید که هیچ محصول بدون عیب نیست. دکل خود ایستا نیز با تکیه بر این مورد دارای عیوب بخصوصی بوده که باعث شده است استفاده از آن در بعضی شرایط مناسب نباشد. از مهمترین معایب دکل خود ایستا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

· نصب دکل خود ایستا نیازمند فضای بسیاری بوده و به همین علت ممکن است که در بعضی شرایط این مورد یک عیب به شما رود.

· در دسته دکل هایی که ساختار تولید آن ها از لوله است امکان بررسی قسمت های داخلی لول به طور کامل وجود ندارد.

· خوردگی لوله ها تا زمانی که از نظر ظاهری مشخص نباشند قابل تشخیص نیست

· برای نصب بخش های بخصوصی از دکل نیازمند جوشکاری طولانی مدت خواهید بود.

علت محبوبیت دکل خود ایستا

امروزه استفاده اصلی از دکل های خود ایستا برای نصب آنتن و استفاده به عنوان برج های مخابراتی است که می توان باعث بهبود وضعیت مخابرات در مناطق روستایی و خارج از شهر شود که به اینترنت و … دسترسی ندارند. همچنین اگر که قابلیت سوار کردن آنتن ها در شهر بر روی ساختمان های بلند وجود نداشته باشد می توان با استفاده از دکل های خود ایستا سه پایه در مناطق شهری نیز آنتن دهی را بهبود داد. از این جهت می توان گفت که یکی از دلایل اصلی محبوبیت و البته شهر دکل های مخابراتی یا دکل های خود ایستا استفاده برای بهبود وضعیت ارتباطی است.

با افزایش بی سابقه شهرنشینی و مهاجرت افراد بسیاری از روستا ها به شهر، شاهد صعود بسیاری سریع و توسعه فناوری در گوشی های هوشمند هستیم که باعث شده است هر فرد به صورت روزمره از شبکه های ارتباطی استفاده کند. موردی که نیازمند پهنای باند مناسبی در تحت پوشش کشور خواهد بود و استفاده از دکل های خود ایستا یکی از روش های تامین این پهنای باند است.

علاوه بر موارد مذکور می توان به این مورد اشاره داشت که دکل خود ایستا دارای مراحل نصب و تهیه به نسبت راحتی بوده و متخصصین فعال در این زمینه با کمک شرکت های دولتی می توانند به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن دکل خود ایستا مورد نظر خود را توسعه دهند.

برای مشاهده صفحه خرید و مشاوره دکل مهاری می توانید روی این کلمه کلیک کنید تا وارد صفحه مورد نظر شوید.

اگر قصد خرید و مشاهده انواع فونداسیون پیش ساخته برای دکل های خود ایستا را دارید روی این کلمه کلیک کنید و وارد صفحه مورد نظر شوید.

سخن نهایی

در این مطلب سعی داشتیم تا به صورت جامع و کامل در رابطه با دکل خود ایستا، انواع دکل خود ایستا و خرید و فروش این سازه صحبت کنیم تا شما نیز بتوانید بدون داشتن هیچگونه اطلاعات قبلی، دانش مناسبی را در این زمینه بدست آورید. حال اگر به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر هستید می توانید با پشتیبانی همپا دکل ارتباط برقرار کنید و همچنین اقدام به خرید محصولات مورد نظر خود کنید.