همه چیز درباره خرید دکل مهاری دست دوم

این روزها بسیاری شرکت‌های مخابراتی یا خدمات اینترنتی برای راه‌اندازی زیرساخت‌های مربوط به خدمات خود، اقدام به خرید دکل مهاری دست ‌دوم می‌کنند. این نوع دکل‌ها مزایای زیادی برای این شرکت‌ها و سازمان‌ها دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید دکل‌های یادشده، قیمت پایین‌تر خرید آن‌ها است. زیرا دکل‌های نو اختلاف قیمت فاحشی نسبت به دکل‌های استفاده شده یا دست دوم دارند.

در این مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین نکات و اطلاعات را درباره دکل‌های مهاری دست دوم بیان کنیم. همچنین نکات مهمی درباره خرید نوع یادشده از دکل‌های مخابراتی و ارتباطی بیان خواهد شد. طبیعی است که رعایت نکات مربوط به خرید دکل مهاری دست دوم، می‌تواند ضامن خرید با بهترین قیمت و مناسب‌ترین شرایط باشد.

هرآنچه باید درباره یک دکل مهاری دست دوم بدانید!

در تعریف نوع یادشده از دکل‌های ارتباطی و مخابراتی، برخی توضیحات ضدونقیض وجود دارد. اما اگر بخواهیم خیلی دقیق و درعین‌حال ساده این نوع دکل‌ها را توضیح دهیم، می‌توانیم یک جمله بیان کنیم: هر نوع دکلی که توسط سیم‌های مهار به زمین یا سایر انواع تکیه‌گاه‌ها مهار شود، یک دکل مهاری است. تولید و مونتاژ این دکل‌ها به دانش و نیروی ماهر و علمی نیاز دارد.

به همین دلیل است که بسیاری از دکل‌های تولیدشده در کشورمان از استانداردهای ملی یا بین‌المللی لازم برخوردار نیستند. خرید دکل‌های غیراستاندارد می‌تواند در پروژه‌های حساس بسیار آسیب‌زا و خسارت زننده باشد. زیرا این دکل‌ها با کوچک‌ترین شرایط نوسانی خصوصاً در وزش شدید باد، به‌راحتی سقوط می‌کنند. این‌گونه حوادث ریسک ایجاد خسارات جانی و مالی فراوانی به همراه دارد.

فرض کنید یک دکل مهاری دست دوم مخابراتی غیراستاندارد در همسایگی یک ساختمان یا چند خانه قرار بگیرد. همان‌طور که گفتیم با کوچک‌ترین عامل بی‌ثبات‌کننده‌ای، چنین دکل‌هایی سقوط می‌کنند و ممکن است خسارت‌های زیادی به بار بیاورند؛ بنابراین بهتر است دکل مهاری دست دوم یا نو از تولیدکننده یا مرکز پخش معتبر خریداری شود.

در مراکز تولیدی دارای استانداردهای بین‌المللی و استانداردهای وزارت صمت به‌صورت کامل اعمال می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از چنین دکل‌هایی در تمامی مناطق مسکونی و غیرمسکونی هیچ مشکلی ندارد و منع قانونی ایجاد نمی‌کند.

انواع استفاده شده از دکل‌های یادشده معمولاً در آگهی‌های فروش با نام دکل مهاری دست دوم شناخته می‌شوند. درصورتی‌که تولیدکننده اولیه، این دکل‌ها را با اخذ مجوز و بر اساس اصول و استانداردهای تعریف شده ساخته باشد، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در تمامی مناطق استفاده کرد. مراکز پخش و فروش دکل مهاری دست دوم معتبر نیز درصورتی‌که کیفیت تولیدکننده را تأیید کنند، اقدام به فروش این دکل‌ها می‌کنند.

ویژگی‌ها و مشخصات دکل مهاری کارکرده

این دکل‌ها نسبت به برخی انواع دکل‌ها از نظر شکل، استفاده، قیمت، فضای مورداستفاده، سرعت برپایی و خصوصیات فنی، ویژگی‌هایی خاص دارند. شناسایی این ویژگی‌ها می‌تواند در خرید و فروش دکل، موضع آگاهانه‌تر و دقیق‌تری به افراد بدهد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های دکل‌های مهاری کارکرده عبارت‌اند از:

دکل‌های یادشده به دلیل نوع مواد به‌کاررفته در ساخت بدنه، معمولاً وزن کمی دارند و سبک هستند. این وزن کم به دلیل حفظ تعادل بیشتر دکل و البته مهار آسان‌تر آن بوده است. اما از طرفی وزن کم به‌خصوص در مناطقی وزش باد شدید وجود دارد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. اینجاست که نقش کابل‌های مهار به زمین بیش‌ازپیش مشخص می‌شود.

این کابل‌ها ممکن است در سازه‌های قبلی آسیب دیده باشند به همین دلیل بهتر است هنگام خرید یک دکل مهاری دست دوم، کابل‌های آن به‌خوبی وارسی شود. درصورتی‌که کابل‌ها آسیب دیده باشند، بهتر است که تعویض شوند. زیرا همان‌طور که گفتیم باتوجه‌به وزن کم و سبکی قابل‌توجه دکل، سازه تنها می‌تواند به‌وسیله کابل‌های زمینی مهار شود.

از نکات مهم دیگر درباره دکل‌های مهاری کارکرده باید به جابه‌جایی آسان آن‌ها اشاره کنیم. وزن پایین و البته نوع اتصالات این دکل‌ها باعث می‌شود تا پس از هر بار استفاده یا برپا شدن به‌راحتی قابل جابه‌جایی و برپایی مجدد باشند.

در کنار مزایای یادشده، شاید مهم‌ترین دلیل رغبت بسیاری از مشتریان برای خرید این نوع دکل‌ها، قیمت مناسب آن‌ها در مقایسه با سایر انواع دکل‌ها یا دکل‌های جدید است. قیمت تمام شده دکل‌های جدید باتوجه‌به مواد و فلزات به‌کاررفته در آن مطابق تورم در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اما دکل‌های دست‌دوم به دلیل کارکردی که قبلاً داشته‌اند، محدوده قیمتی مشخصی دارند و نمی‌توان قیمت آن‌ها را خیلی بالا برد.

نکته مهم دیگری که درباره دکل‌های فوق باید به آن اشاره کنیم، فضای موردنیاز دکل است. بسیاری از انواع دکل‌ها به دلیل نوع سازه و البته شکل مهاری که دارند، نیاز به فضاهای وسیع برای برپاشدن دارند. اما دکل‌های مهاری فوق هیچ نیازی به فضای گسترده ندارند. همچنین همان‌طور که گفتیم باتوجه‌به سادگی سازه و مشخص‌بودن نوع و نحوه اتصال اجزای مختلف سازه، دکل‌های ذکرشده خیلی سریع می‌توانند برپا شوند.

اگر بخواهیم یک ویژگی فنی و مهم دیگر درباره انواع دکل مهاری دست دوم بیان کنیم، باید به عرض یکسان آن‌ها در تمام طول سازه اشاره کنیم. اتصالات و بخش‌های مختلف یک دکل مهاری دست دوم در بخش‌های مختلف آن عرض یکسانی دارند؛ بنابراین بعد از برپا شدن دکل، معمولاً یک سازه سرتاپا واحد را مشاهده می‌کنیم. این یکی از ویژگی‌های فنی و ساختاری اصلی دکل‌های مهاری است. از این ویژگی می‌توان برای شناسایی انواع مختلف دکل مهاری دست دوم از سایر انواع دکل‌ها استفاده کرد.
از دکل‌های مهاری کارکرده معمولاً برای شبکه‌های بی‌سیم، ارتباط سیستم‌های رایانه‌ای یا برقراری اینترنت‌های سازمانی یا خصوصی استفاده می‌شود. به‌طورکلی این دکل‌ها استفاده ارتباطاتی و مخابراتی دارند.

در انتخاب و خرید دکل مهاری کارکرده؛ ارتفاع یادتان نرود!

دکل‌های مهاری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که اتصال این بخش‌ها به یکدیگر است که سازه نهایی را برپا می‌کند. بسیاری تصور می‌کنند در افزایش ارتفاع دکل و اعمال بخش‌ها (سکشن نیز گفته می‌شود) محدودیتی وجود ندارد. این در حالی است که چنین چیزی تنها در سازه‌های غیراستاندارد لحاظ می‌شود.

بهتر است بدانید که هر دکل مهاری دست دوم بر اساس عرض قاعده واحد خود تا ارتفاع خاصی می‌تواند بالا برود. البته نوع دکل نیز می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد. دکل‌های سه ضلعی و چهارضلعی هرکدام ارتفاع مجاز مخصوص خود را دارند. البته این موضوع تا حد زیادی هم به عرض قاعده دکل بستگی دارد.

به دلیل نوع مصارف، شرکت‌های تولیدی معمولاً عرض‌های قاعده‌ای خاص و مشخصی از دکل‌ها را تولید می‌کنند. محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین عرض‌های قاعده‌ای، 35 و 45 سانتی‌متری‌ها هستند. لازم به ذکر است که کمترین عرض قاعده معمولاً 20 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود که ارتفاع مجاز بسیار محدودی هم دارد. حداکثر عرض قاعده‌ای در دکل‌های مهاری نیز 80 سانتی‌متر است که معمولاً برای سازه‌های عظیم مخابراتی استفاده می‌شود.

این نوع دکل‌ها ارتفاع مجاز بسیار زیادی دارند و معمولاً به‌عنوان پست اصلی مخابراتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. زیرا با افزایش ارتفاع مؤثر، قدرت ارسال و دریافت امواج را نیز در ناحیه نصب خود افزایش می‌دهند. در عرض‌های قاعده‌ای مختلف، معمولاً سکشن‌های مختلف سازه طول یکسانی دارند. سکشن‌های 3 متری معمولاً از همه متداول‌ترند و باتوجه‌به عدم نیاز مشتریان در اکثر موارد این طول تغییری پیدا نمی‌کند.

شناسایی انواع اجزا و اتصالات در یک دکل مهاری دست دوم

همان‌طور که در قسمت‌های بالایی مقاله گفتیم، ساختار سازه‌های دکل مهاری دست دوم معمولاً ساده است. اما بهتر است به‌عنوان یک مشتری، فرد با اتصالات و قسمت‌های مختلف سازه دکل مهاری آشنا باشد. زیرا در خرید دکل مهاری کارکرده از برخی مراکز، ممکن است برخی اتصالات ناقص تحویل شوند یا اصلاً موجود نباشند. برای جلوگیری از هرگونه نقص یا اشتباه در خرید دکل‌ها، بهتر است با اجزا و اتصالات اصلی آن‌ها آشنا شوید:

ابزار مهار دکل یا همان کابل‌های مهار: این ابزار را شاید از نظر ایمنی و پایداری سازه بتوانیم مهم‌ترین قسمت آن بدانیم. جنس این کابل‌ها باید از فولاد باشد تا در برابر تنش‌های پیچشی و برشی ناشی از حرکت‌های محوری سازه، مقاومت کافی را داشته باشد. درصورتی‌که چنین مقاومتی مطابق استانداردها در کابل‌های مهار سازه وجود داشته باشد، می‌توان انتظار داشت تا در شرایط مختلف حتی با وجود وزش باد، سازه پایدار و سالم بماند.

اتصالات پیچ‌ومهره‌ای: برای وصل کردن قسمت‌های مختلف سازه به یکدیگر از انواع پیچ‌ومهره‌ها در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این اندازه‌ها بستگی به عرض قاعده و سایر خصوصیات فیزیکی سازه دارد.

صفحه یا پنل تعادل دکل: یکی دیگر از متعلقات مهم همراه دکل‌های مهاری دست‌دوم، پنل تعادل است. این صفحه فلزی با نام صفحه نگهدارنده نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که از نام آن مشخص است، وظیفه اتصال مهارکش و سایر میله‌ها از جمله میله انکر برعهده این صفحه است. یک سمت این صفحه که معمولاً به شکل ذوزنقه است، یک سوراخ و در سمت دیگر آن معمولاً چند سوراخ تعبیه می‌شود.

سوراخ تکی به‌منظور اتصال میله انکر به صفحه تعادل ایجاد می‌شود. سایر سوراخ‌ها نیز عامل اتصال صفحه و کابل‌های مهار هستند. در واقع صفحه یادشده ابزاری برای اتصال میله انکر و کابل‌های مهاری است.

صفحه بیس: بیس پلیت یا همان صفحه بیس دکل مهاری دست دوم یکی دیگر از اجزا و قطعات اصلی سازه دکل مهاری است. به‌طورکلی اولین صفحه‌ای که ستون‌های سکشن اول دکل بر روی آن نصب می‌شود، صفحه بیس دکل نامیده می شود. این مثلث آهنی معمولاً قطری به‌اندازه 6 میلی‌متر دارد و در عرض قاعده‌های 35 و 45 بیشتر دیده می‌شود.

ناحیه نصب این دکل در سازه دکل مهاری دست دوم می‌تواند متفاوت باشد. زیرا برخی دکل‌ها بر روی ساختمان و برخی بر روی زمین نصب می‌شوند. اگر دکل بر روی زمین پیاده شود، صفحه بیس به یک سطح بتنی متصل می‌شود. اما اگر دکل بر روی بام ساختمان نصب شود، معمولاً صفحه بیس را به یک شاسی فلزی که عامل برپایی دکل مهاری دست دوم است، متصل می‌کنند.

مهارکن یا مهارکش: قطعه بعدی که نقش مهمی در انواع دکل دست دوم دارد، مهارکش است که با نام مهارکن نیز شناخته می شود. این قطعه عامل اتصال کابل‌های فلزی مهار دکل به صفحه تعادل است. در ساختار این قطعه فولادی در طرفین دو میله فلزی رزوه دار مانند پیچ دیده می‌شود. این قطعات برای تنظیم میزان کشش کابل برای مهار دکل به کار می‌روند.

مهارکن بسته به نوع سه‌ضلعی یا چهارضلعی دکل و همچنین ارتفاع مؤثر و مجاز آن، دارای انواع مختلفی در سایزهای گوناگون است. معمولاً سایزهای 12، 14 و 16 از این قطعه استفاده‌های بیشتری در دکل‌های مهاری دارند.

انکر بولت: یکی دیگر از قطعات مهم و قابل‌ذکر در ساختاری دکل مهاری دست دوم، رول بولت یا همان انکر بولت است. این قطعه شامل یک پیچ رزوه دار خاص همراه با مهره است. قطعه یادشده برای اتصال صفحه بیس یا همان صفحه ستون به سطوح بتنی به کار می‌رود. صفحه ستون معمولاً روی زمین نصب می‌شود؛ بنابراین انکر بولت معمولاً برای نصب دکل بر روی زمین به کار می‌رود.
انکر راد: این قطعه نیز از نظر کاربردی مشابه با قطعه قبلی است اما گستره استفاده وسیع‌تری دارد. به دلیل شکل و ساختمان قطعه، در بازار با نام راد تمام رزوه نیز شناخته می شود. برخی از فروشندگان نیز قطعه یادشده را با نام راد بولت می‌شناسند. کاربرد اصلی این قطعه در نصب صفحه بیس برای سازه‌های فلزی مخصوصاً دکل‌های مهاری است.

کلمپس: یک قطعه فولادی است که در ساختار سازه دکل مهاری دست دوم استفاده می‌شود. کلمپ نیز مانند تعدادی از اتصالات یادشده در ساختار دکل مهاری، از نوع جداشونده است. از کلمپس فولادی برای اتصال کابل‌های مسی و آلومینیومی استفاده می‌شود. این قطعه با نام کرپی نیز شناخته می‌شود.

قیمت دکل مهاری دست دوم

تا اینجای کار با اجزا و قطعات و همچنین نکات مهمی درباره خرید انواع دکل مهاری دست دوم آشنا شدیم. حال بهتر است قیمت و عوامل مؤثر بر قیمت این دکل‌ها را بررسی کنیم. از اولین و مهم‌ترین عامل آغاز می‌کنیم؛ یعنی عرض قاعده یک دکل.

همان‌طور که توضیح دادیم، هرچه عرض قاعده در یک دکل بزرگ‌تر باشد، ارتفاع مجاز و البته قدرت بار و پایداری آن نیز بالاتر خواهد رفت. طبیعی است که افزایش عرض قاعده باعث افزایش میزان مصالح به‌کاررفته در ساختار یک دکل دست‌دوم مهاری می‌شود.

بنابراین دکل‌هایی که عرض بیشتری داشته باشند، گران‌قیمت‌تر خواهند بود. پس در این مورد باید مشتری بر اساس نیازسنجی دقیق از خود، میزان ارتفاع مجاز و سایر پارامترهای مهم موردنیاز خود را شناسایی کند. سپس می‌تواند بهترین خرید را از نظر قیمتی متناسب با نیاز خود داشته باشد.

نبش‌های مقاوم‌ساز از جمله قطعات اضافه‌ای هستند که به‌منظور افزایش استحکام به برخی دکل‌های مهاری اضافه می‌شوند. طبیعی است که اضافه‌کردن این ابزار مقاوم‌ساز نیز می‌تواند قیمت تمام شده در خرید دکل مهار دست دوم را افزایش دهد.

نوع وجوه دکل هم به دنبال افزایش استفاده از مصالح و خصوصاً فلزات می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش قیمت دکل مهاری کارکرده داشته باشد. طبیعی است که با این توصیف، قیمت یک دکل مهاری چهارضلعی نسبت به قیمت یک دکل سه‌ضلعی مهاری کارکرده بیشتر است. زیرا مصالح به‌کاررفته در این دکل به شکل قابل‌توجهی نسبت به دیگری بیشتر است؛ بنابراین در عرض‌های قاعده‌ای یکسان اگر به دنبال قیمت پایین‌تر هستید، باید به سراغ سه‌ضلعی‌ها بروید.

عامل نهایی که در سال‌های اخیر تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش قیمت دکل‌های فوق داشته است، نوسانات قیمتی فلزات و متعاقب آن سازه‌ها و قطعات فلزی بوده است. البته این افزایش قیمت برای دکل‌های مهاری نو بسیار شدیدتر است. اما به شکل متعادل‌تر در قیمت دکل مهاری دست دوم نیز تأثیر گذاشته است؛ بنابراین طبیعی است که با گران‌تر شدن قیمت فولاد، آهن یا قطعات تولیدی از آن‌ها، قیمت این عامل نیز افزایش پیدا کند.

نکته پایانی درباره قیمت دکل‌های کارکرده مهاری این است که هیچگاه کیفیت را فدای قیمت ارزان‌تر نکنید! زیرا در برخی مکان‌های نصب سازه دکل، علاوه بر ریسک خسارت‌های مادی، به دلیل قرارگیری دکل بر روی ساختمان امکان سقوط بر روی افراد و آسیب‌های جانی نیز وجود دارد؛ بنابراین لازم است تا بر اساس نیاز دقیق مشتری سازه دکل دست‌دوم خرید و نصب شود.

برای نیازسنجی دقیق می‌توانید با کارشناسان فنی و متخصصان فروش مجموعه‌های معتبر مانند همپا دکل تماس بگیرید. این افراد می‌توانند با راهنمایی دقیق شما و بر اساس اطلاعات نیازتان، بهترین انواع دکل‌های کارکرده مهاری را با مناسب‌ترین قیمت، ارتفاع مجاز و عرض قاعده‌ای به شما معرفی کنند.

خرید و فروش دکل مهاری کارکرده و دست دوم

خرید دکل مهاری دست‌دوم حتی با وجود آگاهی از اطلاعات جامعی که در این مقاله بیان کردیم، باید از مراکز مجاز و معتبر باشد. زیرا در این مراکز ابتدا استانداردهای مربوط به ساخت دکل مهاری دست دوم چک می‌شود تا مشکلی از نظر فنی و منع قانونی پیش نیاید. سپس در این مراکز سعی می‌شود تا اتصالات و اجزای ناقص یا خراب در ساختار دکل‌های دست‌دوم مهاری شناسایی شود.

این اجزا در مراکز معتبر با اجزای سالم تعویض می‌شوند تا دکل مهاری دست دوم هیچ مشکل فنی یا فیزیکی نداشته باشد. اما در مراکز نامعتبر ممکن است مشتری به دلیل عدم آگاهی یا هر دلیلی، توان شناسایی این اجزا را نداشته باشد. در چنین شرایطی هنگام نصب دکل ایرادات مربوط به قطعات مشخص می‌شوند و مشتری پس از خرید دچار ضرر می‌شود.

بنابراین برای جلوگیری از چنین مواردی بهتر است تا از مراکز معتبر و باسابقه اقدام به خرید دکل مهاری کارکرده کنید. همچنین در برخی از این مراکز خدمات مربوط به نصب دکل نیز ارائه می شود. یعنی حتی مشتری بدون تخصص در زمینه نصب و برپایی دکل نیز می‌تواند با خیالی راحت، اقدام خرید کند.

همپا دکل یکی از مراکز استاندارد خرید و فروش دکل مهاری دست دوم در ایران است که سابقه درخشانی در این زمینه دارد. این مجموعه تلاش دارد تا مناسب‌ترین دکل‌های کارکرده را با مناسب‌ترین قیمت ممکن عرضه کند. به یاد داشته باشید که مراکز نامعتبر پس از فروش دکل هیچ مسئولیتی در قبال آن قبول نمی‌کنند و حتی کمکی به جایگزینی قطعات ناقص نیز نخواهند کرد.

برای مشاهد انواع دکل دوربین دست دوم می توانید اینجا را کلیک کرده و با واحد فروش همپا دکل در ارتباط باشید. مجموعه ما تولید کننده دکل مهاری با بهترین و استادارد ترین متریال موجود در بازار ایران می باشد و با همت و کوشش متخصصین این مجموعه بهترین را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

به هر دلیلی اگر نیاز به فونداسیون پیش ساخته برای دکل مهاری دست دوم خود داشته باشید ما می توانیم انواع فونداسیون دکل را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیارتان قرار دهیم.