دکل مهاری g45

دکل مهاری g45 از خانواده برج‌های مهار و نگه‌دارنده تجهیزات ارتباط بی‌سیم مخابراتی و هواشناسی و شبکه‌های رادیویی و کامپیوتری است. این دکل با ساختار سبک و کاربردی خود می‌تواند تا ۸۰ متر ارتفاع داشته باشد اما تعیین ارتفاع نهایی و مفید آن همیشه با توجه به موقعیت قرارگیری و سنجش وضعیت بادخیزی منطقه عملی می‌شود.

به‌طورکلی از دکل‌های مهاری ازجمله مدل g45 بیشتر در مصارف شهری استفاده می‌شود و برای نصب در پشت‌بام‌های منازل و ساختمان ادارات و زمین‌های مرتفع‌تر مناسب است. دکل مهاری g45 که از خانواده برج‌ها یا دکل‌های گاید است شامل یک ساختار عمودی نازک و بلند می‌شود که برای حفظ و پایداری بخشیدن به آن در فواصل مشخصی از کابل‌های مهار به‌صورت مورب استفاده می‌شود.

دکل‌های گاید شامل انواع مختلفی مثل دکل‌های مُنو پل یا تک‌پایه، دکل‌های خود‌ ایستا، دکل‌های مهاری، دکل‌های نیمه گاید و… می‌شود. ویژگی‌ای که دکل‌های مهاری را از سایر دکل‌های گاید جدا می‌کند، ساختار سبک‌تر و کاربردی آن است. ساختار دکل‌های مهاری با توجه به سبک بودن مصالح طوری طراحی شده که مقاومت وزن خودش را داشته باشد، اما برای‌ایستادن بدون تکیه‌گاه به کابل‌های مهار تکیه کند.

کابل‌های مهار از طریق اتصال به زمین و بدنه، امکان‌ایستادن را برای دکل فراهم می‌کند. کابل‌های مهار همچنین دکل‌های مهاری را در برابر نیروی جاذبه زمین، باد و سایر نیرو‌های جانبی، مقاوم و‌ایستا و متعادل می‌کند.

جدول مشخصات فنی دکل مهاری g45

 

مشخصات دکل مهاری g45

دکل مهاریg45 یکی از انواع مختلف دکل‌ مهاری است که در صنایع رادیویی و اینترنت استفاده گسترده‌ای دارد. در دو شکل سه وجهی (سطح مقطع مثلثی) و چهار وجهی (سطح مقطع مربع) تولید و عرضه می‌شود. قرارگیری لوله‌های هر وجه این دکل‌ها به شکل سه وجهی یا چهار وجهی، از طریق میلگردی میسر می‌شود که به شکل زیگزاگی یا خرپایی به وجه‌ها جوش می‌خورد.

درواقع هر قطعه از یک دکل مهاریg45 را سه یا چهار لوله تشکیل می‌دهد که میلگرد زیگزاگی شکل با ترتیب خاص و پله مانند در کنار هم قرار داده است. ارتفاع نهایی هر دکل به این بستگی دارد که چه تعداد قطعه یا سکشن دکل مهاریg45 روی هم سوار شده باشد. تعداد و زوایای نصب کابل‌های مهار به‌کاررفته در این دکل ربط مستقیمی به ارتفاع آن دارد. هرچه ارتفاع کابل بلندتر باشد، به کابل‌های مهار بیشتری نیاز خواهد داشت.

دکل مهاری g45

از این دکل اغلب برای آنتن بی‌سیم و دیش‌های اینترنت استفاده می‌کنند. همچنین می‌تواند از آنتن رادیویی (برای VHF، UHF و سایر باند‌های ماکروویو) هم پشتیبانی کند، یا از کل ساختار خودش به‌عنوان آنتن رادیاتور دکل استفاده شود. در مورد دوم، دکل باید از زمین عایق شود. دکل مهاری g45 یک دکل چندمنظوره مناسب است که استحکام بسیار بالایی برای کاربرد‌های تا ارتفاع ۸۰ متر فراهم می‌کند.

این دکل‌ها با پایه‌های فولادی ارائه می‌شود تا طیف گسترده‌ای از نیاز‌ها را در شرایط مختلف برآورده کند.

مشخصات این دکل را در دو دسته کلی می‌توان بررسی کرد:

۱- مشخصات کاربردی

• وزن کم. استفاده بیشتر این دکل‌ها روی سقف‌ها، به دلیل سبکی قطعات آن است.
• نصب راحت و سریع. بیشتر قطعات این دکل‌ها به‌صورت مکانیکی و پیچ‌مهره به همدیگر اتصال پیدا می‌کنند و همین مسأله باعث راحتی در نصب شده است.
• امکان ارتقا ارتفاع و تجهیزات. بسته به شرایط و موارد مورد انتظار از کاربری دکل، ارتفاع و کیفیات دکل‌های مهاری را به‌راحتی می‌توان تغییر داد.
• قابلیت جابه‌جایی. به‌غیراز پایه فونداسیون و انکربولت‌های کاشته شده در مصالح بتنی، از سایر قطعات این دکل‌ها می‌توان بار‌ها و بار‌ها بهره‌برداری کرد.
• دوام بالای قطعات به علت پوشش گالوانیزه بیرونی. همه قطعات دکل مهاری g45 بعد از ساخت گالوانیزه می‌شوند. در این فرآیند، هر بخش از برج کاملاً در روی مذاب غوطه‌ور می‌شود. گالوانیزه از تمام نقاط جوشکاری و ساخت‌وساز در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند و درعین‌حال رنگ و پوشش چشم‌نوازی هم به بیننده نشان می‌دهد.

۲- مشخصات فنی

• طول هر قطعه ۳ متر
• وزن هر قطعه ۲۰ تا ۴۰ متر، بسته به نوع، قطر و آلیاژ مصالح
• طول هر ضلع 45 سانتی‌متر. عدد مقابل حرف G در اصل نشان دهنده عرض قاعده مقاطع به سانتی‌متر است. g45 یعنی عرض هر یک از سه وجه یا چهار وجه این دکل 45 سانتی‌متر است.
• حداقل قطر لوله‌ها ۳۲ میلی‌متر
• حداکثر ارتفاع توصیه‌شده برای دکل‌های سه وجهی ۶۰ متر و برای دکل‌های چهار وجهی ۸۱ متر
• قطر میلگرد در بین ۸ تا ۱۰ میلی‌متر
• سیم‌های مهار کابل در هر ۹ متر و یا گاهی هم در هر ۶ متر به‌صورت رفت و برگشتی استفاده می‌شوند.
• دکل‌های سه وجهی توسط سیم‌های مهار از سه جهت با زاویه ۱۲۰ درجه مهار می‌شوند.
• دکل‌های چهار وجهی توسط سیم‌های مهار از چهار جهت با زاویه ۹۰ درجه مهار می‌شوند.
• هر بخش شامل یک بدنه لوله و اتصالات میلگرد است که از طریق جوش CO۲ اتصال پیدا می‌کند.
• تعداد پله‌های هر قطعه، ۸ ردیف است. این پله‌ها برای افزایش استحکام دکل و همچنین سهولت در بالا رفتن از آن تعبیه می‌شوند.

قیمت دکل مهاری g45

وزن دکل مهاری g45

وزن دکل مهاری g45 به موارد مختلفی بستگی دارد که باید تک‌به‌تک مورد توجه قرار بگیرد. محاسبه وزن کلی این دکل به دلیل متغیر‌های زیادی که دارد دشوار است. معیار عمومی برای به دست آوردن وزن تقریبی این دکل‌ها، به ازای هر یک متر، ۱۰ کیلوگرم است، اما برای مصرف‌کنندگان این دکل، محاسبه وزن دقیق یا بار کلی اهمیت دارد.

وزن پایین دکل‌های مهاری ازجمله جی 45، بزرگ‌ترین ویژگی آن‌ها است، اما به وزن کلی آن‌ها باید وزن فونداسیون بتنی، سیم‌ها و متعلقات مهار و همین‌طور وزن آنتن و تجهیزات نصب شده بر روی دکل را هم اضافه کرد. وزن دکل مهاری g45 به این دلیل که در پشت‌بام‌های ساختمانی هم کار گذاشته می‌شود، اهمیت زیادی دارد. برای این مصارف استاندارد‌هایی در مورد حداکثر وزن و ارتفاع وجود دارد که رعایت می‌شود.
به‌طور تقریبی ارتفاع هر دکل، تعیین‌کننده وزن آن است. وزن هر قطعه یا سکشن سه متری دکل g45، بسته به سه وجهی یا چهار وجهی بودن، همین‌طور قطر میله‌ها و لوله‌ها که در دو گروه تیپ A و B قابل خریدوفروش است، بین ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرم تخمین‌زده می‌شود. طبیعی است که وزن بالاتر مربوط به دکل‌های چهار وجهی است.

برای مثال وزن کلی بدون متعلقات در یک دکل مهاری g45 بیست‌ویک متری، چیزی حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم است. به این وزنِ سکشن‌های دکل، باید وزن متعلقاتی را هم که ذکر شد اضافه کرد. دکل‌های مهاری معمولاً اقلام دیگر را تا وزن ۴۰۰ کیلوگرم تاب می‌آورند، اما وزن تمامی متعلقات ازجمله آنتن باید به‌طور دقیق و بر اساس سطح مقطع، ارتفاع دکل و وضعیت بادخیزی محاسبه شود.

برای دکل‌های بلندتر، کابل‌های مهار و تجهیزات بیشتری مصرف می‌شود و این‌ها وزن کلی آنتن را بالا می‌برند. پس می‌توان وزن کلی یک دکل مهاری g45 را با مشخص کردن دقیق وزن موارد زیر، محاسبه کرد.
• شکل (سه وجهی با چهار وجهی)، تیپ و ارتفاع دکل
• وزن متعلقات نصب و مهار
• وزن متعلقات نصب شده روی دکل
• وزن فونداسیون پایه

نصب دکل مهاری g45

دکل مهاری g45 نصب راحت‌تری نسبت به سایر دکل‌های نگه‌دارنده تجهیزات بی‌سیم دارد، البته شرایط و ضوابطی دارد که باید به‌دقت به آن‌ها توجه شود. زمان نصب این دکل‌های محافظ به‌طورکلی کم‌تر از سایر دکل‌های نگه‌دارنده است. اگر نصب و بهره‌برداری یک دکل خود‌ ایستا چیزی حدود یک ماه زمان ببرد، یک دکل مهاری g45 با اندازه و ارتفاع و سطح مقطع متوسط مثل مدل ذکرشده، کم‌تر از یک هفته زمان می‌برد.

البته برای این زمان باید شروطی گذاشت که بستگی به شرایط دارد. شاید در درجه اول مهارت افراد را در کم کردن زمان نصب دکل برجسته کنیم، اما مهم‌تر از مهارت‌های گروهی و فردی نصب‌کننده‌های دکل، سبکی این دکل‌ها باعث نصب راحتشان می‌شود. حمل‌ونقل قطعه‌های این دکل ساده است و اتصالات بیشتر از طریق پیچ و مهره انجام می‌گیرد.

برای اجرای درست زاویه ۱۲۰ درجه سیم‌های مهار، به زمینی حداقل ۲۰ مترمربع نیاز است. همیشه ارتفاع دکل معیار اصلی حداقل مساحت مورد نیاز برای نصب دکل مهاری g45 است.
شناخت تک‌به‌تک اجزا دکل، باعث آشنایی با شرایط و نحوه نصب آن هم می‌شود. هر دکل مهاری g45 شامل اجزا و متعلقات زیر می‌شود و یک دکل درنهایت با کنار هم قرارگیری اصولی این اجزا نصب شده و آماده بهره‌برداری به‌حساب می‌آید.

۱- انکربولت

این قطعه به معنای پیچ چفتی است و شاید بتوان گفت ازلحاظ ترتیب قرارگیری در دکل مهاری g45 ، زیری‌ترین قطعه است. انکربولت در پایه‌های بتنی دکل‌ها کاشت می‌شود و اتصال بیس پلیت را با زمین میسر می‌کند. همین‌طور از این چفت‌ها برای اتصال زمینی یا دیواری کابل‌های مهار در جوانب دکل هم استفاده می‌شود. انکربولت به‌طورکلی از جنس میلگرد آجدار و برای کاشته شدن در مصالح مختلف ساخته می‌شود و ازاین‌جهت برای اتصالات سبک و سنگین مناسب است.

۲- بیس پلیت

بیس پلیت در دکل مهاری g45 بسته به سه وجهی یا چهار وجهی بودن دکل، صفحه‌ای به شکل مربع یا مثلث است که به‌وسیله انکربولت‌ها به پایه بتنی چفت می‌شود. ابعاد متداول و استاندارد هر ضلع بیس پلیت ۵۰ سانتی‌متر است و معمولاً ضخامتی بالای ۵ میلی‌متر دارد. وزن آن برای دکل g45 سه وجهی حدود پنج تا شش کیلو و برای نوع چهار وجهی این دکل حدود ۱۳ کیلو است.

۳- کرپی

کرپی یا بست سیم بکسل، یک بست یو (u) شکل است که برای بستن پایه و قلاب و سیم‌های مهار دکل به کار گرفته می‌شود. شماره و اندازه کرپی‌ها همیشه با قطر سیم‌های مهار هماهنگ می‌شود تا بیشترین استقامت و گیرایی قفل را ایجاد کند.

۴- گوشواره

این قطعه با ظاهری گوشواره مانند وظیفه دارد از خمش بیش‌ازاندازه سیم‌های مهار جلوگیری کند. وقتی سیم مهار توسط بست کرپی جمع می‌شود، در طرفی از سیم یک خم حلقه مانند ایجاد می‌شود. گوشواره زواره‌های بیرونی گود و مناسب قرار گرفتن سیم مهار دارد و به حلقه سیم مهار ساختار ثابت می‌دهد. درواقع گوشواره هم مانند کرپی یو شکل است اما با دهانه خیلی نزدیک به هم. این قطعه از احتمال آسیب به سیم‌های مهار کم می‌کند و جلوی سایش و پارگی آن را می‌گیرد.

۵- میله مهار

از میله مهار یا میله انکر، برای مهار سیم‌های مهار در طرفین دکل استفاده می‌شود. این میله با طول تقریبی یک متر، یا به زمین یا به دیوار متصل می‌شود و از جنس میلگرد ۱۶ ساخته می‌شود. یک طرف رزوه و مهره‌دار و یک طرف حلقه دارد و برای همین با نام عصایی هم شناخته می‌شود.

۶- سیم مهار

سیم مهار که به سیم بکسل هم مشهور است، از رشته‌های به‌هم‌بافته شده نازک‌تر سیم بافته شده و استحکام بالا و مقاومت زیادی در برابر کشیدگی دارد. این کابل نیرو‌های واردشده خارجی را روی تک‌تک سیم‌های بافته تقسیم و پراکنده می‌کند و از این طریق باعث مقاومت کششی کل کابل می‌شود. برای دکل‌های مهاری معمولاً از کابل‌های مهار ۵ رشته به هم بافته‌شده فولادی استفاده می‌شود.

۷- مهار کش

این قطعه‌ها اتصال دو طول مختلف کابل‌های مهار را به هم وصل می‌کند و به حالتی پیچی قابل تنظیم هستند. هر قطعه مهار کش دو انتهای حلقه مانند (قلاب و شگل) دارد که برای رد شدن سیم یا اتصال حلقه سیم در نظر گرفته شده است. هر مهار کش به میزان مشخصی از توانایی کاهشی یا افزایشی سیم‌های وصل شده به خودش برخوردار است و اتصالات را این‌گونه تنظیم می‌کند.

۸- کمربند

کمربند یا تسمه دکل قطعه‌ای برای اتصال سیم‌های مهار به بدنه دکل است. طبق ساختار دکل مهاری g45، به شکل سه وجهی یا چهار وجهی ساخته می‌شود و برای دکل‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۹- تاج دکل

همیشه بر روی آخرین قطعه دکل، تاج دکل وصل می‌شود. تاج‌های دکل مهاری g45 به شکل سه وجهی یا چهار وجهی ساخته می‌شوند و باید طبق اندازه و قالب سکشن‌های پایه تهیه شود. همچنین امکان اتصال چراغ، میله ارت، آنتن یا هر قطعه مورد نیازی دیگری، روی تاج فراهم می‌شود.

۱۰- صفحه تعادل

این صفحه به شکل ذوزنقه و فلزی است که برای ایجاد پایه و پل بین میله مهار کش و انکربولت‌های جانبی استفاده می‌شود. یک وجه این صفحه دارای یک تک سوراخ جهت اتصال به میله انکر در نظر گرفته شده است. در وجه روبه‌رو تعداد سوراخ‌ها بیشتر و به اندازه سیم‌های مهار هر جانب است.

۱۱- پیچ و مهره

پیچ و مهره‌های مختلف امکان برقراری اتصال بیشتر قطعات دکل مهاری جی 45 را فراهم می‌کند و جزء اساسی‌ترین متعلقات یک دکل به‌حساب می‌آید.

اگر قصد دریافت اطلاعات در خصوص دکل مهاری g35 را دارید می توانید با مشاورین ما در تماس باشید و یا وارد صفحه مورد نظر باشید. شرکت همپا دکل پیشرو در تولید دکل مهاری، دکل مخابراتی و دکل اینترنت می باشد.

قیمت دکل مهاری g45

قیمت دکل مهاری جی 45 در گروه مهندسی همپا دکل بر اساس کیفیت مصالح به‌کاررفته در ساخت قطعه‌های محاسبه می‌شود. مزیت اصلی خرید دکل‌های مهاری این است که در هر حالت و ارتفاعی ارزان‌تر از ساخت یک دکل خود‌ ایستا یا تک‌پایه تمام می‌شود. همین‌طور به این دلیل که اجزای قابل جدا شدن دارد، عملاً قابلیت استفاده دوباره یا جمع‌آوری و نصب در مکان‌های دیگر را دارد و این در طولانی‌مدت صرفه اقتصادی این نوع دکل را بالا می‌برد.

قیمت کلی آن شامل قیمت تمام شده موارد زیر می‌شود که باید به‌طور جداگانه کارشناسی و محاسبه شود.

۱- هزینه سکشن‌های دکل

هر سکشن یا قطعه دکل مهاری g45 قیمت جداگانه‌ای دارد و قیمت کلی یک دکل مهاری g45 از حاصل جمع تمامی قطعه‌های سه متری مورد نیاز به دست می‌آید. کیفیت مصالح و قیمت روز اقلامی مثل میلگرد و آهن، قیمت این سکشن‌ها را مشخص می‌کند.

۲- هزینه اقلام مهار دکل

اقلام مهار دکل مثل پیچ‌مهره، سیم مهار، بیس پلیت و… هرکدام قیمت‌های جداگانه‌ای دارد که باید هنگام خرید دکل مهاری g45 مشخص شود.

۳- هزینه‌های نصب و راه‌اندازی

شاید بتوان گفت بیشتر شرکت‌های فروش دکل مهاری g45 ، خدمات نصب را هم انجام می‌دهند و همپادکل هم از این قاعده مستثنا نیست. به‌طور میانگین می‌توان هزینه‌ای برابر با ۱ چهارم هزینه سکشن‌ها و اقلام مهار دکل را برای نصب یک دکل مهاری g45 در نظر گرفت.

۴- هزینه فونداسیون

قیمت ساخت پایه دکل بر اساس قیمت کار و همین‌طور قیمت سیمان و مصالح ساختمانی و… مشخص می‌شود و باید به هزینه‌های کلی دکل اضافه شود.

۵- هزینه‌های تعمیر و نگهداری

دکل‌های مهاری از این نظر هم هزینه‌های کم‌تری نسبت به سایر دکل‌های گاید دارند. این مسأله قیمت نهایی دکل مهاری g45 را پایین می‌آورد، اما باز برای حفظ ایمنی و استاندارد در طولانی مدت ضوابطی دارد که باید رعایت شود.

۶- هزینه کاربری زمین

این مورد هم بسته به نوع، متراژ و اهمیت زمین، شرایط مختلفی برای قیمت نهایی دکل مهاری g45 ایجاد می‌کند.

خرید دکل مهاری g45

دکل مهاری g45 خرید و راه‌اندازی راحت‌تری نسبت به سایر دکل‌های گاید دارد. صرفه اقتصادی و راحتی نصب و قیمت پایین باعث شده خدمات این نوع دکل مهاری g45 مورد توجه طیف گسترده‌تری از مشتریان قرار بگیرد. گروه مهندسی و تأسیسات مخابراتی همپادکل تمامی خدمات خرید دکل مهاری جی 45 را به مشتریان ارائه می‌دهد و راهنمایی مناسب در خرید را بزرگ‌ترین امکان جلب رضایت و اعتماد مشتریان تصور می‌کند.

ازاین‌رو به کسانی که خرید دکل مهاری جی 45 مدنظرشان قرار گرفته است پیشنهاد می‌دهد قبل از اقدام به خرید، به موارد زیر توجه کنند تا مناسب بودن یا عدم تناسب این دکل‌ها را برای کاربری مورد نظرشان بسنجند.
۱- قبل از خرید این دکل‌ها، کاربری آن باید مشخص شود. دکل‌های مهاری ازجمله g45 بیشتر مناسب مصارف شهری است تا خارج از شهر. البته منظور از محیط شهری، محیطی است که تحت احاطه ساختمان‌ها قرار دارد. پشت‌بام‌ها، سطوح بتنی، دیوار‌ها و سایر سطوح پرداخت‌شده ساختمان‌ها می‌توانند به‌عنوان تکیه‌گاه اتصالات کابل‌های نگه‌دارنده دکل‌های مهاری مورد استفاده قرار بگیرند و از هزینه فونداسیون کم کنند.
۲- وزن تجهیزاتی که قرار است روی دکل مهاری g45 نصب شود باید حد مشخصی (معمولاً تا ۴۰۰ کیلوگرم) داشته باشد و این دکل‌ها برای وزن‌های بیشتر مناسب نیست.
۳- شرایط محیطی و به‌خصوص بادخیزی مکان نصب باید به‌دقت سنجیده شود. تاب‌آوری همه‌ی مدل‌های دکل مهاری g45 در برابر باد مشخص است و هر کدام مناسب نصب در محیطی با میزان بادخیزی مشخص است.
۴- خرید دکل g45 برای نصب بر روی پشت‌بام خانه‌های قدیمی و اسکلت‌بندی ضعیف مناسب نیست و ممکن است به این ساختمان‌ها یا مواضع اطراف آن آسیب جدی بزند.