فونداسیون پایه چراغ در ابعاد مختلف

فونداسیون پایه چراغ یا پِی پایه‌های روشنایی، بخشی از سازه نهایی روشنایی است که نصب و بهره‌برداری از میله‌ها یا تیر‌های چراغ و روشنایی را میسر می‌کند. بتن و میلگرد متداول‌ترین و ارزان‌ترین مصالحی است که شرکت‌های تولیدکننده یا توزیع‌کننده فونداسیون پایه چراغ مثل همپا دکل از طریق آن فونداسیون آماده پایه چراغ را می‌سازند، اگرچه با درصد کم‌تری برای مصارف تزئینی از آهن ریخته‌گری شده هم برای این منظور استفاده می‌شود.

فونداسیون پایه چراغ هم می‌تواند در محل نصب میله اجرا شود و هم می‌تواند با توجه به اندازه‌های استاندارد به‌صورت از پیش ساخته شده تهیه شود. برای کارفرمایان و پیمانکاران فعال در حوزه نصب و راه‌اندازی پایه‌های روشنایی، استفاده از سازه‌های از پیش ساخته شده فونداسیون چراغ به دلایل مختلفی مثل هزینه کم‌تر و بهره‌وری بیشتر، متداول‌تر از پی‌ریزی در محل نصب است.

این سازه‌ها در انواع متنوع و مناسب ارتفاع‌های مختلف میله روشنایی و چراغ ساخته می‌شود و همیشه اجزای مشخص و ثابتی دارد تا برای همه‌ی مصارف و مطابقت پیدا کردن با همه‌ی انواع میله‌ها مناسب باشد. ارتفاع، عرض، قطر، الگو‌های پیچ یا انکربولت‌، تراز مجرای عبور کابل‌های انتقال جریان برق و همین‌طور محل قرارگیری جعبه اتصال در هر فونداسیون از پیش ساخته شده‌ای بر اساس مشخصات کلی میله‌های روشنایی ساخته می‌شود تا هنگام نصب هیچ مشکلی در محل کار در مورد جزئیات فنی به وجود نیاید.

قیمت پایه چراغ بتنی از پیش ساخته شده معمولاً از اجرای فونداسیون در محل پایین‌تر است و از طرف دیگر هم به دلیل پشت سر گذاشتن شرایط استاندارد تولید، استحکام و ضریب امنیت بالایی را ارائه می‌دهد.

فونداسیون پایه چراغ چیست؟

فونداسیون پایه چراغ جزئی از خانواده کلی‌تر فونداسیون‌های ایزوله یا فونداسیون جدا محسوب می‌شود. پایه ایزوله نوعی فونداسیون است که برای پشتیبانی از یک ستون یا ستون‌های منفرد و جدا از اجزای دیگر استفاده می‌شود. پایه ایزوله معمولاً دایره‌ای یا مربعی شکل است و از بتن ساخته می‌شود و در بیشتر مواقع با میلگرد فولادی تقویت شده تا به استحکام و ظرفیت باربری آن کمک کند.

در خیلی از کشور‌ها از پایه‌ها یا پی‌های جدا برای ستون‌های ساختمان هم استفاده می‌شود و فونداسیون ایزوله ازاین‌جهت می‌تواند اشکال خیلی متفاوتی داشته باشد. این پایه‌ها می‌توانند تنها از بتن به‌صورت تقویت نشده یا از بتن و میلگرد (آرماتور فولادی) به‌صورت تقویت شده ساخته شوند. فونداسیون‌های ایزوله تقویت شده مثل فونداسیون پایه چراغ، معمولاً از ارتفاع بیشتری نسبت به فونداسیون‌های ایزوله غیر تقویت‌شده که بیشتر به شکل مسطح ساخته می‌شوند، برخوردار است.

هدف از ساخت و کار گذاشتن تمامی این فونداسیون‌ها، استفاده به‌عنوان پایه و پخش بار ستون‌ها در سطح وسیع‌تر پایه قرارگیری آن‌ها است.

وقتی ستون‌ها قرار باشد به‌صورت جداگانه نصب شوند و تنها مقطع نگه‌دارنده آن‌ها، مقطع پایینی است و در بالا آزاد هستند، فونداسیون جدا بیشتر از فونداسیون‌های نواری یا یک‌تکه هزینه‌ها را پایین می‌آورد. ازلحاظ استحکام هم تا زمانی که ابعاد فونداسیون پایه با توجه به وزن و ارتفاع ستون‌ها ساخته شده باشد، پشتیبانی لازم از انواع سازه جداگانه صورت می‌گیرد.

پایه‌های ایزوله معمولاً برای سازه‌هایی که باربر نیستند، مانند نرده‌ها یا تیر‌های چراغ و روشنایی استفاده می‌شود. به‌طور متداول از فونداسیون‌های ایزوله برای پایه‌گذاری‌های کم‌عمق و برای حمل بار‌ها با وزن متمرکز استفاده می‌شود. انواع و اشکال مختلف تیر چراغ و روشنایی، یک نمونه از ایدئال‌ترین باری است که فونداسیون ایزوله می‌تواند برای آن در عمق کم کار گذاشته شود و بار متمرکز میله را تحمل کند.

خرید فونداسیون پایه چراغ

خرید فونداسیون پایه چراغ آماده باید بر اساس مشخصات کلی ستونی که قرار است روی آن نصب شود، انجام بگیرد. بیشتر سازندگان این سازه مثل همپا دکل، فروش فونداسیون پایه چراغ را پس از دریافت اطلاعات در زمینه وزن و ارتفاع تیر چراغ انجام می‌دهند. از سوی خریدار هم در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی منطقه نصب ازلحاظ بادخیزی و بررسی احتمال باران‌های شدید و جریان پیدا کردن سیلاب و وضعیت کلی خاک و زمین الزامی است.

هزینه‌های حمل‌ونقل فونداسیون آماده پایه چراغ هم مسأله دیگری است که بهتر است هنگام خرید فونداسیون پایه چراغ مورد توجه قرار بگیرد. گاهی کاربردی است که بین شرکت سازنده فونداسیون و پیمانکار نصب تجهیزات روشنایی توافقی مبنی بر اینکه شابلون‌ها و قالب‌های ساخت پایه‌ها به محل نصب انتقال داده بشود، صورت بگیرد.

مواردی که قبل از خرید فونداسیون پایه چراغ باید در نظر گرفت به شرح زیر است:

• چگونگی قرار گرفتن پایه روی زمین
• سنجش ناحیه نصب پایه چراغ ازنظر مقاومت و ثبات خاک، فونداسیون‌های مجاور و…
• در نظر گرفتن بار‌های قابل محاسبه ستون و تجهیزات روشنایی که قرار است روی آن نصب شود
• ضخامت پایه برحسب میلی‌متر
• تعداد انکربولت
• مجرای عبور کابل‌ها و سازگاری میله با مجرای عبوری فونداسیون پایه
• جزئیات تقویتی پایه
• ارتفاع ستون یا تیر چراغ
• مقطع بحرانی خمشی و مقطع بحرانی برشی
• تعیین لنگر خمشی

کاربرد‌های فونداسیون پایه چراغ چیست؟

جاده‌ها و آزادراه‌ها، پارک‌ها، معابر شهری، فرودگاه‌ها و حتی در مواردی هم منازل مسکونی به ستون‌های روشنایی نیاز دارند. استفاده از فونداسیون پایه جدا روشی مؤثر برای پشتیبانی از هر گونه سازه عمودی در محیط‌های چالش برانگیز مثل زمین‌های نرم یا حتی داخل آب است.

ساخت این سازه‌ها آسان است و به‌راحتی تا محل‌های نصب حمل می‌شود و در مدت کمی هم کار گذاشته می‌شود و به‌غیراز پایه چراغ، برای پشتیبانی از طیف وسیعی از انواع مختلف سازه هم‌شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرایطی که باعث می‌شود فونداسیون پایه چراغ تا این اندازه کاربردی باشد، بخشی به ویژگی‌های خود فونداسیون و بخشی هم به ویژگی‌های محل نصب تیر‌های روشنایی برمی‌گردد.

در کل وقتی‌که تیر‌ها به اندازه کافی به هم دیگر نزدیک نباشند، بار روی تیر‌ها کم باشد و ظرفیت باربری ایمن خاک یا معیار (SBC) بالا باشد، فونداسیون پایه چراغ کاربردی و بهتر از سایر انواع فونداسیون است.

انواع فونداسیون پایه چراغ ازنظر اجرا

۱- فونداسیون پایه چراغ آماده
۲- فونداسیون پایه چراغ اجرا شده در محل

فونداسیون چراغ در کل به دو صورت از پیش ساخته شده و اجرا در محل قابل بهره‌برداری است. فروش فونداسیون پایه چراغ آماده در اشکال مختلف و مناسب انواع ستون روشنایی، باعث شده اجرای فونداسیون و پِی ریزی در محل به حاشیه برود. البته هر کدام از انواع فونداسیون مزیت‌ها و معایب خودشان را دارند، اما در اغلب موارد نوع از پیش ساخته فونداسیون به اجرای فونداسیون در محل ترجیح داده می‌شود.

هر دو این انواع بر اساس یک حجم بتنی که با میلگرد‌هایی تقویت شده است شکل می‌گیرد. وجود ۴ یا ۶ عدد انکربولت و یک بیس پلیت برای نصب میله در هر پایه چراغ بین انواع مختلف مشترک است. مجرای عبور کابل برق و جعبه تقسیم هم با توجه به شرایط و ویژگی‌های میله و تجهیزات روشنایی باید در هر دو مدل تعبیه شود تا کار نصب ستون راحت‌تر و سریع‌تر انجام بگیرد.

انواع فونداسیون پایه چراغ آماده ازنظر شکل

۱- فونداسیون پایه چراغ مکعب مربع

این شکل فونداسیون پایه دارای شکل مکعب مربع است و بیشترین استفاده را در زمینی دارای خاک پایدار دارد. اگر سطح مقطع میله روشنایی هم مربع باشد، بهتر است از فونداسیون مکعب مربع برای نصب و نگه‌داری آن استفاده شود.

۲- فونداسیون پایه چراغ مکعب مستطیل

متداول‌ترین شکل فونداسیون چراغ، مکعب مستطیل است، چون در عمق بیشتر یا سطح وسیع تری از زمین فرو می‌رود و به ستون روشنایی مقاومت بیشتری در برابر عواملی همچون باد یا سیل می‌دهد.

۳- فونداسیون پایه چراغ گرد

میله‌های پایه روشنایی گرد معمولاً بر روی فونداسیون‌های گرد نصب می‌شود. البته این یک معیار کلی نیست و بسته به شرایط می‌توان از پایه چراغ گرد برای هر نوع میله‌ای استفاده کرد. از نظر جنبه بصری، فونداسیون پایه چراغ گرد ظاهر مطلوبی دارد و در معابر شهری هم زیاد استفاده می‌شود.

۴- فونداسیون پایه چراغ پاشنه‌دار

از این شکل فونداسیون بیشتر در ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود، اما برای بالا بردن‌ ایستایی و استحکام ستون‌های مرتفع‌تر روشنایی، می‌توان از فونداسیون پاشنه‌دار یا پله‌ای که محکم‌تر در خاک قرار می‌گیرد، استفاده کرد.

۵- فونداسیون پایه چراغ ذوزنقه‌ای

پایه‌های ذوزنقه‌ای خواص ارگونومی بهتری دارند چون در طراحی از ترکیب دو شکل فونداسیون مکعب مربع و مکعب مستطیل ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی برای میله‌ها و بار متمرکز فراهم می‌کنند.

۶- فونداسیون پایه چراغ شیب‌دار

در محل‌هایی که نصب تیر روشنایی در زمین شیب‌دار باید انجام بگیرد، فونداسیون‌های شیب‌دار کاربرد دارند. این فونداسیون معمولاً بیس پلیت را در زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح مقطع بالایی فونداسیون قرار می‌دهد تا تنظیمات عمودی قرار گرفتن تیر هنگام نصب در شرایط ذکر شده راحت‌تر انجام شود.

مزایای استفاده از فونداسیون پایه چراغ آماده

استفاده از انواع پایه ایزوله مثل فونداسیون پایه چراغ مزایای متعددی دارد، ازجمله:

• کاهش پتانسیل آسیب: ازآنجایی‌که یک پایه جدا فقط از یک ستون یا یک عضو عمودی پشتیبانی می‌کند، در صورت جابه‌جایی یا فرونشست پایه، احتمال آسیب کمتری به تأسیسات نزدیک و هم‌جوار وجود دارد.

• انعطاف‌پذیری بیشتر: فونداسیون پایه را می‌توان در مکان‌های مختلف، ازجمله در زمین‌های شیب‌دار یا ناهموار قرار داد.

• ساخت آسان‌تر: یک پایه از پیش ساخته شده معمولاً آسان‌تر از پایه‌های اجرا در محل ساخته می‌شود، چون به خاک‌برداری کمتری نیاز دارد.

• هزینه کم‌تر: همچنین فونداسیون چراغ، مصالح و خصوصاً بتن کم‌تری مصرف می‌کند و همین مسأله بر روی پایین آوردن از هزینه‌های ساخت و قیمت فونداسیون آماده پایه چراغ تأثیرگذار است. کاهش از هزینه‌های نیروی کار انسانی هنگام نصب هم جنبه‌ی دیگر هزینه کم‌تر فونداسیون آماده پایه چراغ است، چون قسمت زیادی از کار قبلاً در کارگاه‌های تولید فونداسیون انجام شده است.

• صرفه‌جویی در زمان: با یک برنامه‌ریزی صحیح در زمینه خرید فونداسیون پایه چراغ و مهیا کردن شرایط نصب، مقدار زیادی در زمان نصب و بهره‌برداری از تیر‌های روشنایی صرفه‌جویی می‌شود. اجرای فونداسیون در محل علاوه بر مشکلات و مسائل مربوط به سختی‌های ساخت، معمولاً زمان زیادی از پیمانکاران برای خشک شدن بتن می‌گیرد، درحالی‌که این موضوع برای فونداسیون‌های پیش ساخته بی‌معنا است.

فونداسیون پایه چراغ چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

پایه چراغ یا اصولاً هر نوع فونداسیون ایزوله دیگری، از پرکاربردترین انواع فونداسیون برای پشتیبانی از ستون‌های تکی است و خاصیت آن زمانی بیشتر مشخص می‌شود که لازم باشد برای پروژه‌ای در فواصل طولانی، ستون‌ها یا تیر‌های چراغ روشنایی چیده و کار گذاشته شود. هر سازه از پیش ساخته شده یا در محل اجرا شده‌ای برای نصب تیر چراغ و تجهیزات روشنایی، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که کاربری آن را به حداکثر برساند.

۱- وزن استاندارد بتن

در انواع فونداسیون چراغ، جدا از شکل ساخت، یک نسبت کلی و استاندارد در مورد وزن بتن به کار رفته وجود دارد. در فونداسیون چراغ بهتر است به ازای هم متر مکعب، وزن بتن برابر با ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم باشد. مثلاً یک فونداسیون ۶۰ در ۶۰ در ۷۰ (اندازه طول و عرض و ارتفاع) باید حدود ۲۰۰ تا ۲۷۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

۲- ظرفیت بار مشخص

هر فونداسیون چراغ باید طوری طراحی شود که ظرفیت باربری مشخصی داشته باشد. ظرفیت باربری در هر کدام از این سازه‌ها با توجه به ارتفاع و ابعاد و همین‌طور شکل فونداسیون تعیین می‌شود. در کل قیمت فونداسیون پایه چراغ هم بر اساس ظرفیت بار آن تعیین می‌شود. در ایران ساخت فونداسیون برای ستون‌هایی به ارتفاع ۶، ۹، ۱۲ و ۱۸ متر متداول است و ظرفیت بار بیشتر مربوط به ستون‌های مرتفع‌تر است.

۳- جلوگیری از فرونشست در زمین

یکی از کارکرد‌های اصلی فونداسیون پایه چراغ، جلوگیری از فرونشست ستون در زمین است. ایمنی تیر‌های روشنایی تا حد زیادی به این ویژگی فونداسیون چراغ ربط دارد و باید طوری ساخته شده باشد که خطر‌های ناشی از واژگونی و سقوط ستون را حتی در شرایطی مثل جاری شدن سیل و زلزله و رانش زمین به حداقل برساند.

۴- اندازه مناسب

فونداسیون پایه باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که وزن سازه را به طور مساوی توزیع کند.

۵- عمق مناسب

همچنین هر فونداسیون باید به اندازه‌ای عمیق باشد که اصطلاحاً به خاک زیر خط یخبندان برسد و اتکای مناسبی برای میله و بار آن ایجاد کند.

نکات مهم در کار گذاشتن و نصب فونداسیون پایه چراغ

فرمول کلی برای استحکام فونداسیون آماده پایه چراغ این است که ظرفیت باربری آن باید حداقل دو برابر بیشتر از بار متمرکز نصب شده روی آن باشد. این ظرفیت بیشتر برای تغییر شرایط زمین و محل نصب تیر‌های روشنایی در نظر گرفته می‌شود و پیمانکاران بهتر است همیشه از فونداسیون بزرگ‌تر با ظرفیت تحمل بار بالاتر از وزن ستون استفاده کنند.

هنگام خرید و فروش فونداسیون پایه چراغ، منظور از مثلاً فونداسیون ۱۲ متری، فونداسیون مناسب ستون‌ها تا ۱۲ متر است، نه ابعاد خود فونداسیون چراغ.

قبل از کار گذاشتن فونداسیون، اطلاعات مربوط به فونداسیون‌های دیگر در نزدیکی یا در مجاورت سازه روشنایی به این علت که ممکن است بر پایه چراغ تأثیر بگذارد، باید سنجیده شود. خطوط تأسیسات زیرزمینی، پایه‌های ساختمان‌های زیرزمینی مثل گاراژ و پارکینگ و غیره که دارای فونداسیون مربوط به خودشان هستند، حتماً باید برای جلوگیری از تداخل با فونداسیون سازه جدید، در نظر گرفته شود.

محاسبه بار‌های مرده، بار‌های زنده، انواع مصالح مورد استفاده و مسائل مربوط به توزیع در محل نصب هر فونداسیون پایه الزامی است.

زمین باید در تمام اطراف ناحیه کار گذاشتن فونداسیون پایدار باشد. گاهی ممکن است اندازه فونداسیون پیش ساخته برای تحمل بار بیشتر، بسیار بزرگ باشد و این مسأله گاهی به‌عنوان عیب فونداسیون پایه چراغ آماده ذکر می‌شود.
به منظور تقویت اتصال بین فونداسیون پایه با ستون بالایی سازه، معمولاً از پیچ و مهره و انکربولت‌ها استفاده می‌شود. استفاده از ضخامت‌ها و مقاومت‌های مختلف انکربولت مستلزم تعیین طول و وزن میله است و باید به‌صورت واضح و کامل در نقشه‌های طراحی مشخص شده باشد.

قیمت فونداسیون پایه چراغ

اغلب جزئیات تقویت‌کننده فونداسیون چراغ در تعیین قیمت پایه چراغ بتنی تأثیرگذار است. وقتی‌که از طراحی و ساختار و جزئیات تقویت‌کننده یک فونداسیون پایه صحبت می‌شود، تجزیه‌وتحلیل محلی که قرار است میله روشنایی در آن نصب شود هم اهمیت پیدا می‌کند. وقتی‌که محل نصب سازه به‌قدری باثبات و محکم است که به فونداسیون‌های بزرگ‌تر یا پاشنه‌دار نیاز نیست، برای صرفه‌جویی در قیمت فونداسیون پایه چراغ بهتر است انواع سبک‌تر و کوچک‌تر آن انتخاب شود.

برعکس اگر شرایط کلی زمین سستی عمومی آن را نشان می‌دهد و ازنظر آب‌وهوایی هم این انتظار وجود داشته باشد که میله دائماً در معرض باد شدید قرار بگیرد، بهتر است از فونداسیون‌های سنگین‌تر با ساختاری که در عمق بیشتری از زمین فرو می‌رود، استفاده شود.

درکل لازم است مسائل زیر برای سنجش قیمت پایه چراغ بتنی در نظر گرفته شود:

۱- تعداد انکربولت به کار رفته در پایه

میزان پایداری نهایی سازه به هماهنگی دو قسمت عمده آن یعنی پایه و ستون ربط دارد. شرایط خاص میله در تعیین قیمت فونداسیون مطرح نیست و فقط در یک مورد که تعداد انکربولت‌ها است، بر قیمت فونداسیون پایه چراغ تأثیر می‌گذارد. میله‌ها اغلب بر اساس ۴ انکربولت و ۶ انکربولت ساخته می‌شوند و طبیعتاً قیمت فونداسیونی که انکربولت بیشتری در آن کار گذاشته شده است، بیشتر است.

۲- نوع و قطر میلگرد‌های آرماتوربندی بتن

نوع و اندازه میلگرد‌هایی که در آرماتوربندی بتون در فونداسیون به کار رفته است، بخش زیادی از استحکام ساختار بتن را تأمین می‌کند. کارکرد اصلی فونداسیون بر اساس حفظ ساختار بتن معنا پیدا می‌کند و استفاده از میلگرد‌های بیشتر، هزینه‌های ساخت فونداسیون را هم بالا می‌برد.

۳- ترکیب و شرایط ساخت بتن

به‌غیراز آرماتوربندی، شرایط بتن‌ریزی ازنظر درصد ترکیب مواد و دمای بتن‌ریزی و شرایط خشک شدن و… هم بر استحکام نهایی بتن مؤثر است و بهتر است برای سنجش قیمت فونداسیون پایه و اطمینان از استحکام آن، جزئیات از فروشنده فونداسیون چراغ پرسیده شود.

۴- شرایط حمل‌ونقل

بخشی از قیمت فونداسیون چراغ ممکن است به دلیل ارائه خدمات حمل‌ونقل پایه‌ها به محصول اضافه شده باشد و در اغلب موارد هزینه تمام شده فونداسیون را به دلیل آگاهی تولیدکنندگان فونداسیون چراغ نسبت به شرایط بارگیری و حمل‌ونقل، کم‌تر می‌کند.

اگر به دنبال انواع فونداسیون دکل می باشید و می خواهید از آن بیشتر بدانید وارد این صفحه شوید.

برای مشاهده خدمات دکل مهاری و استعلام قیمت وارد این صفحه شوید و از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.