متعلقات دکل مهاری

سیستم‌های دکل مهاری، شامل دکل‌ها و برج‌هایی هستند که به گونه‌ای طراحی شده اند که نصب آسانی داشته باشند. این دکل‌ها جزو سبک‌ترین و البته مقاوم‌ترین نوع دکل‌ها محسوب شده که شامل متعلقات دکل مهاری در آن ها است و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به علت مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و فرسایش دارند، طول عمر بسیار بالایی دارند.

این دکل‌ها معمولا به‌صورت قطعات پیش‌ساخته طراحی و تولید می‌شوند و معمولا با طول 3-4 متری یافت می‌شوند که در هنگام راه‌اندازی باید به هم متصل شوند و از آنجایی که برای نگهداری این نوع دکل‌ها در هر چند متر با کمک سیم از زوایای مختلف مهار می‌شوند، به آنها دکل مهاری و به اجزای آن متعلقات دکل مهاری اطلاق می‌گردد.

این دکل‌ها با کمک سیم مهار روی تکیه‌گاهی همچون زمین نگهداری و مهار می‌شوند و در مکان‌هایی نصب می‌گردند که فضای کافی برای قرارگیری آنها وجود داشته باشد. حتی می‌توان دکل‌های مهاری را در پشت‌بام ادارات یا منازل نیز نصب کرد. اصلی‌ترین مزیت دکل‌های مهاری، پایین بودن وزن آنهاست که باعث شده قیمت پایین‌تر و پروسه نصب ساده‌تری نیز داشته باشند و به وفور برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

اصلی‌ترین متعلقات دکل مهاری

دکل‌های مهاری، برج‌های مخابراتی‌ای هستند که ارتباطات را آسان نموده‌اند و در شبکه‌های، رادیو، بی‌سیم، تلفن همراه و رایانه‌ای استفاده می‌شوند. این دکل‌ها از اجزاء گوناگونی ساخته شده‌اند که در این قسمت به اصلی‌ترین آنها و متعلقات دکل مهاری اشاره می‌کنیم:

سیم مهار دکل

یکی از متعلقات دکل مهاری است و از آنجایی که این قطعه برای مهار کردن و متعادل نگه داشتن دکل روی زمین، پشت‌بام یا هر تکیه‌گاه دیگری استفاده می‌شود، با این نام شناخته می‌شود. این سیم‌ها از ۷ رشته در هم بافت شده ایجاد شده‌اند، در اندازه‌های مختلفی در دسترسند و برای دکل‌هایی با ارتفاع کم تا زیاد استفاده می‌شوند. به طور معمول پرکاربردترین سیم مهار که در مناطق شهری استفاده می‌شود، سایز ۶ است. اما اگر قصد استفاده از دکل مهاری در نواحی بیابانی و کوهستانی را دارید که ارتفاع زیاد است و بادهای شدیدی می‌وزد، می‌توانید از سیم‌های سایز ۸ استفاده کنید.

بیس دکل مهاری

یکی از اصلی‌ترین متعلقات دکل مهاری، بیس این دکل‌هاست. بیس یک صفحه فلزی است که ۳ الی ۴ پایه دارد. این صفحه فلزی با پوشش گالوانیزه گرم پوشانده شده است. اولین سکشن دکل مهاری، بر روی این صفحه قرار می‌گیرد و هدف از آن پخش فشار در کل سطح است. این قطعه به صورت ۳ وجهی و ۴ وجهی در دسترس است. اگر قرار باشد دکل روی زمین نصب شود، بیس روی فونداسیون بتنی قرار می‌گیرد و اگر قرار باشد دکل روی پشت‌بام نصب شود، بیس روی فونداسیون آهنی قرار می‌گیرد.

تاج دکل مهاری

آخرین قطعه‌ای که روی بلندترین یا آخرین سکشن دکل نصب می‌شود، تاج دکل نام دارد. معمولا چراغ دکل، صاعقه گیر و میله ارت که این ها هم جزء متعلقات دکل مهاری می باشند و روی این بخش قرار یعنی تاج دکل می‌گیرند.

مهارکش

یکی از مهم ترین قطعاتی که در متعلقات دکل مهاری هر دکل مهاری به آن نیاز دارد، مهارکش یا پیچ تنظیم دوطرفه است. این قطعه می‌تواند میزان کشش سیم بکسل، سیم مهار، کابل و به طور کلی اسلینگ‌ها (Slings) را تنظیم کند و اغلب دارای دو بخش رزوه دار است. یک بخش آن به قسمت انتهایی یک حلقه کوچک متصل شده و بخش دیگر آن حالت گیره مانند یا قلاب شکل دارد.

در صورتی که مهارکش از کیفیت خوبی برخوردار باشد، سایر قطعات نیز می‌توانند به صورت کاملا ایمن در جای خود قرار بگیرند. برای این که میزان کشش و سفت بودن را تنظیم کنید، باید قسمت مرکزی که حلقه مانند است را بپیچانید تا این دو قسمت از همدیگر دور شوند یا به همدیگر نزدیک شوند. این قطعه‌ی ساده همان‌طور که توضیح دادیم، اهمیت و کاربرد قابل توجهی دارد و لازم است که صحت آن همیشه مورد بررسی قرار گیرد.

کرپی و گوشواره دکل

برای این که سیم مهار گره زده و بسته شود، باید از قطعاتی نظیر کرپی دکل و گوشواره دکل استفاده کرد که یکی از مهمترین و حساسترین موارد در متعلقات دکل مهاری همین کرپی است.

همچنین در کنار کرپی سیم مهار نیز همچون سایر انواع سیم در معرض کشیدگی، خمیده و شکسته شدن قرار دارد. به همین خاطر برای جلوگیری از بروز این اتفاق و کشیدگی و آسیب دیدن این سیم در حلقه مهارکش، از گوشواره دکل استفاده می‌شود که باید در متعلقات دکل مهاری اهمیت بسزایی را به آن داد.

بست که نام دیگر آن کرپی است یکی دیگر از متعلقات دکل مهاری است. زمانی که سیم مهار از حلقه مهارکش عبور داده می‌شود، باید از این قطعه برای بستن قسمت انتهایی سیم استفاده کرد. جنس این قطعه از فولاد است و با پوشش گالوانیزه عرضه می‌شود. کرپی دکل در سایزهای گوناگون (از جمله ۶، ۸، ۱۰ و…) در دسترس است.

صفحه تعادل دکل

اصلی ترین و پایه دکل در بخش متعلقات دکل مهاری صفحه تعادل دکل با پوشش گالوانیزه گرم می‌با شد و در ضخامت‌های گوناگون (عموما ۵ و ۶ میلی‌متری) در دسترس است. طراحی ذوزنقه‌ای شکل و خاص این صفحه و تعداد سوراخ‌ها (۳ الی ۵ سوراخ در قسمت پهن و یک سوراخ در قسمت باریک) به نصب ایمن، مستحکم و اصولی دکل کمک می‌کند.

این قطعه به اتصال میله انکر به مهارکش که از اجزای اصلی در متعلقات دکل مهاری می باشند،کمک می‌کند. بسته به این که قصد انجام کدام مهاربندی دکل را دارید و این که متراژ چه میزان است می‌توانید نوع ۳، ۴ یا ۵ سوراخه را تهیه کنید. هنگام سرهم بندی، سمتی که تنها یک سوراخ دارد به میله انکر متصل می‌شود و سمت دیگر به مهارکش پیچ می‌شود.

میله انکر بولت و عصایی

برای این که اجزاء سیستم مهاری را بتوان روی سطح زمین یا پشت‌بام نصب کرد، اغلب از میله انکر بولت و میله عصایی استفاده می‌کنند. میله انکر بولت برای نصب دکل روی پشت بام استفاده می‌شود. این درحالیست که از میله عصایی عموما برای نصب دکل و متعلقات آن روی زمین استفاده می‌شود.

از این میله‌ها به عنوان یک رابط بین زمین یا دیوار و متعلقات دکل مهاری (همچون سیم مهار، مهارکش و صفحه تعادل) استفاده می‌شود. بنابراین این جنس این تجهیزات، تأثیر بسیاری بر روی امنیت کار خواهد داشت.

پیچ و مهره دکل

برای محکم کردن اتصالات گوناگون دکل‌های مهاری، باید از پیچ و مهره دکل استفاده کرد. این پیچ و مهره‌ها در اندازه‌های گوناگون در دسترسند که بسته به این که می‌خواهید از آنها در چه قسمتی استفاده کنید باید از سایز متفاوتی استفاده کنید. برای اطمینان از استحکام دکل، جلوگیری از زنگ زدگی و محافظت از قطعات آن در برابر رطوبت، پیچ و مهره و سایر قطعات باید دارای پوشش گالوانیزه باشند.

در قسمتی که می‌خواهید مهارکش را به صفحه تعادل دکل متصل کنید باید از پیچ و مهره با سایز ۶۰*۱۶ استفاده کنید.
در قسمتی که می‌خواهید سکشن‌های دکل را به هم متصل کنید باید از پیچ و مهره با سایز ۶۰*۱۰ استفاده کنید.
برای این که صفحه تعادل را به میله انکر بولت متصل کنید نیز باید از پیچ و مهره با سایز ۱۰*۶۰ استفاده کنید.

کمربند دکل

به کمربند دکل، تسمه نیز گفته می‌شود. جنس این قطعه از فلز گالوانیزه شده است. این قطعه، بدنه دکل و سیم مهار را به هم متصل می‌کند.

صفحه پشت دیوار دکل

این صفحه دارای ضخامتی حدود ۵ الی ۶ میلی‌متر و ابعاد ۲۰*۲۰ است که در قسمت میانی آن یک سوراخ قرار گرفته است. این صفحه فلزی همچون یک واشر بزرگ عمل می‌کند و میله مهار را پشت دیوار نگه می‌دارد.

میله مهار دکل

میله مهار دکل یکی از اصلی‌ترین قطعات دکل مهاری محسوب می‌شود. این میله با پوشش گالوانیزه گرم پوشانده شده است. هدف از استفاده از این قطعه، متصل کردن سیم مهار به تکیه‌گاه مورد نظر است.

مزایای دکل‌های مهاری

رایج‌ترین مزایای استفاده از دکل‌های مهاری عبارتند از:

یکی از مقرون به صرفه‌ترین ساختارهای موجود است.
قابلیت طراحی تقریبا در هر ارتفاعی را دارد.
بدون این که به جرثقیل نیاز باشد قابل نصب است.

انواع دکل‌های مهاری

دکل‌های مهاری را بر اساس نوع ساخت و ابعادی که دارند در چندین دسته متفاوت قرار می‌دهند. پرکاربردترین و اساسی‌ترین دسته دکل‌های مهاری، دکل‌های سری G هستند که رایج ترین آنها دکل‌مهاری g35  و دکل مهاری g45 هستند.

سایر دکل‌های مهم سری G شامل این مواردند: G55, G65 و G80

سکشن‌های دکل‌های سری G عموما ۳ متری هستند و با استفاده از جوش CO2 و با به کار بردن میلگرد و لوله ساخته شده‌اند.

لوله به کار برده شده در ساخت این نوع دکل، ‌لوله ۳ است که ضخامتی حدود ۲ میلی‌متر دارد. و میلگرد به کار برده شده نیز از نوع ساده است که اندازه آن اغلب ۸ یا ۱۰ است.

کلام آخر

از آنجایی که روز به روز شبکه‌های مخابراتی و موبایل در حال پیشرفت هستند، دکل‌های مخابراتی نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند تا با این پیشرفت همگام شوند. دکل‌های مهاری نوعی از این دکل‌ها هستند که به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته‌اند و هر روزه افراد و سازمان‌های بیشتری از آنها استفاده می‌کنند. ما در همپا دکل این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم که دکل‌های مهاری باکیفیتی را بسته به نیازتان تهیه کنید و همچنین در کنار این نوع دکل ها، دکل دوربین مداربسته را نیز توانسته ایم با کیفیت بالا و با قیمت مناسب تولید و عرضه نماییم.

اما برای استفاده از دکل مهاری در روی بام نیازی به فونداسون نست ولی برای اجرای دکل مهاری در دشت ها و روی زمین نیاز به فونداسیون است که شرکت تولیدی همپا دکل توانسته است بخشی از تولیدات خود را به تولید فونداسیون پیش ساخته اختصاص دهد.

برای مشاهده انواع فونداسیون دکل و استعلام قیمت از همپا دکل می توانید وارد این صفحه شوید.